Stäng

Obemannat fartyg driver i Norska havet

UTRIKES. Fartyget Eemslift Hendrika som övergivits av besättningen och har kraftig slagsida är sedan i går på drift i Norska havet och riskerar att sjunka säger norska myndigheter.

MV Eemslift Hendrika. Bild tagen från räddningshelikoptern som undsatte besättningen. HRS Sørnorge

Ett övergivet lastfartyg med kraftig slagsida befinner sig sedan i går på drift i Norska havet utanför Ålesund och kan snart komma att sjunka, varnar norska myndigheter.

Bilder tagna av norska sjöräddningen i måndags visar hur några av de tolv besättningsmännen hoppar i havet från fartyget Eemslift Hendrika innan de hissas upp av helikoptrar. Andra vinschas upp direkt från däck. Samtliga är välbehållna.

– Huvudmotorn blev strömlös under natten och fartyget driver nu mot land, säger Hans Petter Mortenson på norska Kystverket till NRK. – Det finns en risk att det kapsejsar och sjunker, fortsätter han, och lägger till att en förlisning skulle kunna leda till diesel- och oljeläckage.

MV Eemslift Hendrika skickade ut ett nödmeddelande i måndags, efter att ha fått 30 graders slagsida. Fartyget är registrerat i Nederländerna och 111.6 x 16.8 meter samt 5460 ton.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

15 reaktioner på “Obemannat fartyg driver i Norska havet

  1. Hissningen mellan jollen och båten, det var väl något som mina ungar förstod instinktivt, eftersom de är Vikingar från Götaland och Uppland 🙂

  2. Det är ganska svårt att gå med ungar ned i en jolle när sjön går, även i skydd av en ö. Men med flytvästar och oräddhet, så går det om man har en badstege baktill och båten ligger hårt ankrad.

  3. Om sjön går grov och båten kan tänkas kantra snart, så är det väl klokt att överge båten.

    Själv har jag åkt över sjön Vättern i 22 m/s och med fyra meter höga vågor, över båtens tak, men i medsjö, och med en pålitlig snipa med en Yanmar diesel. Vi stannade till vid ön Fjuk och lagade kötbullar och makaroner under det att jag och ungarna under tiden landsteg med jollen i skydd av ön. Jätteroligt att se Tyskarna som försökte gå i motsatt riktning från Motala, när de tappade sina segel som lindade sig om masten och de förlorade seglingsförmågan. fullständig panik, haha.

  4. Man kan följa var fartyget är på denna länk, i realtid.
    https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:5.5/centery:62.5/zoom:9
    Det är en grön symbol för det holländska fartyget och en blå för norska kustvakten. Då AIS fungerar förefaller det som det fortfarande finns ström ombord.
    Sedan är det trist att läsa en del knallkorkas kommentarer om hur enkelt det skulle vara att fixa lite förskjutning i lasten. Det är tung last på fartyget och vågorna varit 9-10 meter, det är inte att leka med.
    Sedan kan man ha synpunkter på att de inte surrat lasten ordentligt och inte läst väderrapporten ordentligt, men det får sjöförklaringen reda ut i efterhand.
    Ang Helge Ingstadt var fartygschefen en man, men han var i sin hytt när kollisionen skedde. På bryggan var kvinnligt befäl.

  5. Motorn verkar vara igång, vad är det för besättning som lämnar fartyget igång?

    Förskjutning i lasten eller läcka, fungerar inte rodret utan ström?

  6. Dom har ju flera stora fina båtar på däck, varför inte sjösätta någon av dom?

    1. Du skulle varit med och visat hur man tar sig fram på däcket,i en sådan storm…. Sitter man på land är det lätt att komma med förslag.
      I verkligheten slår havet över fartyget,och t.o.m. lastbommar knäcks som tändstickor…

      1. Nja,det var väl inte batteridrivet….
        Om jag förstått det rätt,är det väl ”Startmotorn” som alstrar strömmen,som inte fungerar/t !! Naturligtvis faller strömmen av är det ju omöjligt,att hålla kurs.Nu kunde det tydligen inte gå upp mot sjöarna,i den storm som rådde. Därför försköts sig lasten !!
        Stenbock vet vad som gäller,då jag var med om en svår orkan på N-Atlanten i januari-1959. Enda gång jag kunnat promenera på skotten !(väggarna för landkrabborna)

      1. Kapten ombord var inte vakthavande befäl vid tillfället utan befann sig sovande i sin hytt. Jah har hittat följande om könsfördelningen ibland manskapet:

        ”The crash and the subsequent sinking of the frigate has given rise to discussions on gender politics and political correctness in Norway.

        Sound recordings and radar logs have revealed crude, almost incomprehensible, human errors made by the crew. According to experienced naval officers, the mistakes make the crew look amateurs. This, too, seems to have supported the claim of sceptics who have wondered about the role of women in armed forces.

        In 2016, Norway introduced conscription for women. The Navy received the highest number of women after conscription duties were introduced.

        The Norwegian publication Armed Forces had in an article heaped praises on the KNM Helge Ingstad crew in which four out of five navigatos were women. “It is advantageous to have many women on board. It will be a natural thing and a completely different environment, which I look at as positive,” Lieutenant Iselin Emilie Jakobsen Ophus, a navigation officer at the warship, had said.

        Norwegian journalist, military expert and political analyst Helge Lurås has suggested that the dramatic incident is closely related to the proportion of women in the Norwegian Armed Forces.

        Luras claimed that the inclusion of women in the armed forces has had an effect on its professional culture. He writes that the armed forces prefer to be politically correct by increasing the number of women in the agency. ”It is assumed that women make the Armed Forces better. Those who should think otherwise, receive a plain message that their opinions are undesirable,” Lurås wrote.

        Luras questioned Navy’s reluctance in giving out the details of the incident as to who were at the helm at the time. He asks whether the Navy’s priority should be spending energy and resources on ’integration’ and creating a ’balanced’ work environment or defending the country with the best available resources.” https://www.theweek.in/news/world/2018/11/20/norwegian-warship-accident-raises-questions-on-women-in-armed-fo.html

Kommentera

%d bloggare gillar detta: