Stäng

Polisens kritiserade metod leder till ökade kostnader

POLISEN. Kostnaderna för polisens prejningar skjuter i höjden. Metoden har länge kritiserats påstår TV4 Nyheterna. Svensk polis är inblandad i allt fler kollisioner och olyckor i trafiken och kostnaden för skadorna skjuter i höjden. Det visar nya siffror från kammarkollegiet som TV4 Nyheterna begärt ut. Förra året blev skadenotan rekordhöga 100 miljoner kronor – en ökning med 44 procent på ett år.

Polisbilar under utryckning på Vasagatan i Stockholm Foto: News Øresund – Johan Wessman

2019 handlade det om 5.728 skador till en kostnad av drygt 69 miljoner, och för 2020 är motsvarande siffror 6.040 skador med en nota på nästan 100 miljoner.

Enligt tv-kanalen har kostnaderna till största del ökat när det handlar om polisens så kallade prejningar, en metod som länge kritiserats. – Man ska stoppa och preja ett fordon till vilket pris som helst, utan att ta hänsyn till riskerna som finns, säger Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin.

-Pettersson undrar vad docenten i trafikmedicin, Jörgen Lundälv, tycker att alternativet är? Ska polisen släppa kriminella så de lär sig att aldrig stanna för polisen kommer ändå inte att jaga oss? Har docent Lundälv räknat på den långsiktiga kostnaden av fortsatt kriminalitet?

De som inte stannar när polisen ger tecken, ska stoppas och låsas in…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

22 reaktioner på “Polisens kritiserade metod leder till ökade kostnader

    1. I England är det tillåtet att köra på MC/mopeder för att stoppa dom.

      Skulle vara så i Sverige med.

  1. Annars skulle det funka med en fjärrstyrd spikmatta en bit efter kontrollen och som inte skulle kunna rundas av fordonet, men är nog för avancerat att genomföras i Sverige, tänk PK, rädda buset första prio, dom kan ju skada sig?

  2. Om man kör utryckningsfordon så får man vara lite mer oaktsam än andra, hävdar Tingsrätten efter att polis utan sirener och blåljus krockat vid vänstersväng:

  3. Lag och Ordning skall gälla gynsamt, så att skurkarna kan tömma landet, då kostar det mindre !!!
    är det detta, de vise vill ha sagt ???

  4. Haubits är ett annat alternativ, men det kan ställa till med vissa andra skador i och för sig.

  5. Hur stor del är relaterat till utländska kriminella? 90%? 95%? Det måste vara bättre att mota Olle i grind, eller rättare sagt mota Muhammed i hamn. Släpp inte in fler kriminella invandrare och kasta ut dom vi har har, så kommer kostnaderna att sjunka.

  6. En del kan föklaras med att yngre poliser är mycket dåliga bilförare. Många har inte ens körkort när de börjar polisutbildningen. Alla poliser som är ute i fält borde få bättre träning på att hantera bilen i tuffa situationer som det ofta blir när en kriminell flyr i bil eller på mc. Samma sak gäller träning med vapen. De flesta är osäkra på att skjuta och prickar dåligt. Det visade ju händelsen med den förståndshandikappade pojken som hade en leksakspistol. Tre poliser avlossade 25 skott varav endast tre skott träffade. SKANDAL. Var dom blinda alla tre eller ?? Ett skott i benet hade räckt om de kunnat skjuta. Här har vi problemet inom polisen. Så blir det när kraven sänks för att fylla utbildningsplatserna. Helt fel väg att gå. Det är väl dom bästa vi vill ha som poliser. Inte dom sämsta. HÖJ KRAVEN, BÄTTRE UTBILDNING OCH HÖGRE LÖNER.

    1. Funnits ett bra tag, men i Sverige ska det utredas i ett par år, och om det är CO2 neutralt(greta-veto) och inte skadligt för asfalten + att vi möjligtvis upphandlar några st för en mille eller 2 per styck.
      M(ini)organet vill inte, vi har inga problem med buset, det minskar för varje minut.

  7. Ohaffade skurkar och banditer kostar inte. Haffade och lagförda skurkar och banditer kostar samhället jättemycket och en krockskadad polisbil är som en väldigt liten piss i havet i jämförelse. Bara advokatkostnaderna skulle räcka till 1000 nya polisbilar varje år. De skulle kunna skrota bilarna efter en enda utryckning och det blev ändå billigare än hela apparaten med fingerade rättegångar med friade terrorister och mördare.

  8. Tillägg till Petterssons förslag utvisning där det är tillämpligt också.
    Om kriminaliteten ökar så ökar också kostnader runt den.

  9. Vore bra ifall man kunde specificera ”…en metod som länge kritiserats”.
    Kritiserats av vilka då? Sannolikt av ”the usual suspects”.
    Knappast av folk med vad man brukar kalla ”allmänt rättsmedvetande”.

  10. I straffet ska ingå kostanden för reparationen av polisbilar som måste preja för att de inte stannade på tecken.

  11. Kulturberikningen kostar även inom detta område. 💸💸💸

    När ska idiotin få ett slut. 🤒
    Måste vi vänta till VAL 2022 för att få förstånd rättvisa och ansvar?

    All eloge till polisen 👍, så länge de jobbar FÖR Sverige och svenskarna, och inte låter sig förvandlas till hycklande, falska, knäböjande BLM fjantar och dörrmattor för PK-stollarna och Socialdemokraterna!

Kommentera

%d bloggare gillar detta: