Energiminister Ygeman är försenad igen

ENERGI & MILJÖ. För att främja användningen av biodrivmedel har regeringen infört reduktionsplikt för bensin och diesel. Det innebär att alla drivmedelsleverantör varje år måste minska växthusgasutsläppen från bensin och diesel med en viss procentsats. Reduktionsplikten innebär ett mer långsiktigt styrmedel jämfört med tidigare skattenedsättning och bidrar till användningen av mer klimatsmarta biodrivmedel. Styrmedlet ska bidra till att nå det nationella målet om 70 procent minskade växthusgasutsläpp från inrikes transporter till 2030.

Raps och bil Bild: Svenska Miljöinstitutet

År 2021 ska reduktionsnivåerna vara 6 procent för bensin och 26 procent för dieselbränsle, så långt är allt bra.

Men regeringen med energiminister Anders Ygeman (S) i spetsen har än idag inte fattat beslut om från vilket datum beslutet ska gälla eller vilka sorters biodrivmedel som får blandas i bensinen och diesel.

-Pettersson undrar om Anders Ygeman (S) tror att drivmedelsmarknaden är uppbyggt i en app i mobiltelefon. Herr Ygeman verkar inte förstå att beslutet borde ha fattats senast 2019. Biodrivmedel är drivmedel baserade på biomassa, som exempelvis trä eller raps. Av biomassan kan man tillverka olika typer av ”biooljor”, som i sin tur kan raffineras till exempelvis biodiesel och biobensin som fungerar på samma sätt och i samma motorer som fossil bensin och diesel.

”Vi för diskussioner med berörda parter, besked kommer inom de närmaste dagarna”, säger energiminister Anders Ygeman (S) enligt Sveriges Radio

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

6 thoughts on “Energiminister Ygeman är försenad igen

  1. Klart han är försenad, elnätet klarade inte av hans laddstolpe och säpovakterna vägrade skjuta på hans 2tons Tesla av arbetsmiljöskäl.

  2. Kan inte Ygeman visa sin handlingskraft genom att förbjuda alla typer av motordrivna fordon, och samtidigt se till att mobilisera de 355500 hästar till en ny myndighet.
    Transportdepartementet. Då blir MP överlyckliga, men sura att inte de fick ministerposten utan den gick till en arbetslös sosse.
    Transportdepartementet fördelar ut dessa hästar till varje region 16850/ region som får användas av Regionfullmäktige och Landshövding i första hand resten lottas ut på invånare efter partitillhörighet. Det är de flesta ridhästar så endast de med speciellt ridkort får använda dem en vecka i taget.
    Men transporter av gods hur ska det göras? Järnväg, sjöfart samt cykelindustrin får ett uppsving.
    Persontransporter cykel, ingen får råd att åka tåg.
    De korta transporterna sköts av dessa människor som nu får enkla jobb precis som i början av 19-hundratalet, gick det då så varför ska det inte fungera igen.

  3. Jag tror alla klimataktivister är helt missledda. Vi ska vara glada att vi inte har istid. Gasa på så mycket det går så vi får varmare, iallafall i Sverige.

  4. Tänk om sju(k)klöverpolitikerna kunde vara måna om sina pensionärer som byggt upp landet så pensionerna också räknades upp varje år.

  5. Johan Westerholm tror att Löfven kommer att ombilda regeringen inom kort .
    Då får vi se en ny runda av den allvarliga Sossesjukan .
    Samtliga oduglingar åker några varv i sossekarusellen .
    Så dyker de upp på en ny taburett , färdiga att uträtta stordåd .
    Av det vi sett hittills borde hela gänget förpassas till politikens soptipp .

    • jo han är nog något på spåret tyvärr
      befarar att vi får se The Return Of Annika efter nyår…
      🙈

Kommentera