Stäng

Coronasmittade kan nu flygas med militärhelikopter

FÖRSVARET/PANDEMI. Den 15 meter långa Black Hawk-helikoptern köptes in av försvaret för att användas i Afghanistan. Nu ska den stötta covid-19-vården i Region Uppsala, skriver Försvarsmakten

r Helikopter 14 har en bakre lastramp i samma höjd som bårvagnen vilket gör att båren kan skjutas in direkt i helikoptern.Foto: Amanda Öberg/Försvarsmakten

På begäran av Socialstyrelsen har Försvarsmakten levererat Black Hawk-helikoptrar till tre av Sveriges regioner för att stärka upp vården under coronakrisen. – Annars brukar den här helikoptern transportera special- och jägarförband, säger flygvapenchefen Carl-Johan Edström.

Tio anställda inom ambulanssjukvården har utbildats i att lasta, säkra och vårda patienter under transport mellan sjukhus.

– Vårt arbete kommer att skilja sig väldigt lite, vi är vana att jobba i team och med den här utrustningen. Det som är nytt är Försvarsmaktens piloter och tekniker, men de är vana att jobba i team så det kommer att fungera bra, säger Per Bondegård, sektionschef för luftburen intensivvård på Akademiska sjukhuset.

– Det här är en lösning som har kommit till tack vare krisen, däremot ser vi att vi behöver den här resursen annars också då vi har patienter som lämpar sig för den här typen av transport.

TIDIGARE 2018-05-29. Sveriges nya helikoptrar föreslås avvecklas – för dyra

FÖRSVAR. Kostnaderna för försvarets nya helikopter, Helikopter 14, skenar iväg, skriver Aftonbladet. Tidningen har tagit del av en tidigare hemlig rapport från konsultföretaget McKinsey som på Försvarsmaktens uppdrag har granskat kostnaderna.

Den visar att helikoptern kostar 242.000 kronor i timmen – betydligt mer än Helikopter 16 eller Black Hawk som kostar 40.000 kronor i timmen.

På grund av de höga kostnaderna föreslår McKinsey att de nio helikoptrar som är baserade i Luleå avvecklas.

-Pettersson noterar att det inte bara är invandrare och ensamkommande som kostar, och jag undrar om det inte är samma sorts politiker som ligger bakom de olika besluten som verkar sakna all sund förnuft.

TIDIGARE 2018-02-09. Helikopter 14: Var är de ansvariga beslutsfattarna och inköparna?

FÖRSVAR OCH SKATTER. Vi har de senaste dagarna hört om att försvaret inte har råd att flyga sin nya helikopter, NH 90, med svensk beteckning Helikopter 14. Den kostar 200.000 kronor i timmen att hålla i luften. Det måste vara en skandal i klass med åldern på de ”ensamkommande barnen” och det skulle inte förvåna mig om det är samma politiker som ligger bakom. 

Helikopter 14 framstår idag som en katastrofalt misslyckad upphandling. Helikoptrarna är ännu inte fullt utrustade – trots att det är 17 år sedan de 18 exemplaren beställdes.

Helikopter 14, skulle passa till en humorserie i TV om det inte vore för att skattebetalarna står för notan.

När helikoptrarna nu till slut har levererats, tio år försenade, står de flesta på marken. Samtidigt är den variant som skulle jaga ubåtar ännu inte utrustad och det kommer att dröja flera år till så är fallet.

Hela upphandlingen har varit skum. Försvarets materielverk, FMV, ville ha en Sikorsky-helikopter som ansågs mer prisvärd men för regeringen var det viktigare med gemensam nordisk upphandling än vad som köptes in.

Upphandlingen var oklar. Säkerhetspolisen och den militära underrättelse- och säkerhetstjänsten MUST utredde misstänkta oegentligheter kring upphandlingen, men vad som egentligen skett blev aldrig offentligt klarlagt.

Affären undertecknades 2001 och de första helikoptrarna skulle levereras 2006. Sverige hade dock specialkrav på helikoptern, främst att ståhöjden i kabinen skulle vara 24,5 centimeter högre än standarden i NH90. Därmed specialbyggdes en variant för Sverige, som inget annat land var intresserad av. Också detta bidrog starkt till förseningarna.

Läs det igen, det var viktigt med gemensam upphandling, för att få ned kostnaderna får man anta, sedan beställer Sverige en egen modell som är 24,5 cm högre än alla andra länder!

Först 2015 levererades den första helikoptern, alltså nästan tio år efter utsatt leveransdatum.

Inte nog med det. Helikopter 14 beställdes främst för internationella insatser. Helikopter 14 skulle utrustas för bland annat medicinsk behandling av skadade soldater i Afghanistan.

När helikoptrarna levererades tio år för sent hade svenska politiker kommit på att det svenska försvaret ska användas till att försvara Sverige i första hand. Nu skulle trupptransport och ubåtsjakt prioriteras.

Politikerna hade dock av besparingsskäl beslutat att inte beställa ubåtsjakt-torpeder till helikoptern, vilket innebär att den inte kan användas för vapeninsatser. Helikopter 14 saknar också en datalänk för att föra över måldata till bestyckade örlogsfartyg, som skulle kunna göra en vapeninsats.

Det här lär inte komma på plats förrän tidigast 2020. Till dess saknar alltså de svenska ubåtsjakthelikoptrarna den viktiga förmågan att genomföra vapeninsatser mot främmande ubåtar.

Ansvariga myndigheter säger sig inte känna till totalbeloppen, så svenska skattebetalare ska hållas ovetande.

Den långa förseningen har också inneburit att försvaret tvingats köpa in andra helikoptrar som ersättning. Bara kostnaden för dessa Blackhawk-helikoptrar uppgick till 4,7 miljarder kronor.

-Pettersson konstaterar att de levererade exemplaren av Helikopter 14 är toppmoderna men halvfärdiga och vi har inte råd att använda dem…

Var är de ansvariga, politikerna och tjänstemännen. Vem bestämde att Sverige skulle ha 24,5 cm högre helikoptrar än Australien, Belgien, Finland, Frankrike, Tyskland, Grekland, Italien, Nederländerna, Nya Zeeland, Norge, Oman och Spanien?

Vem glömde kolla driftskostnaderna? Över 200.000 kronor i timmen är ett skämt…

Helikopter 16 – Blackhawk-helikoptrar som också är dyra kostar 40.000 kronor i timmen.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

2 reaktioner på “Coronasmittade kan nu flygas med militärhelikopter

  1. Helikoptrar generellt är svindyra i drift och ju större desto mer. 40k är ingen orimlig summa i sammanhanget.

  2. Men vad trevligt att Svenska investeringar ska användas i Sverige, så man köpte in dom bästa och dyraste helikoptrarna för Afghanistan.

Kommentera

%d bloggare gillar detta: