Tågförsening

GOTT OCH BLANDAT. Leif König, ibland kallad Kiwi, är en gammal bekant till Pettersson. Vi har vuxit upp på samma gator och gjort ett och annat tillsammans i våra tidigare liv. Leif är författare, journalist och skribent omtyckt för sina kåserier i diverse tidningar.

Leif Kiwi König

Nu har ”Kiwi”publicerat ännu ett kåseri på König Online…

Jag besväras inte alls av mitt kändisskap.

”Du är väl inte känd”, fnyser min sambo.

Däruti har hon fel. Det händer att folk vänder sig om efter mig på stadens gator och torg.

Den omständigheten tror hon å sin sida mer beror på min kostymering och tycks mena att densamma kan liknas vid Albert och Herberts.

Det stämmer inte det heller. Inte fullt ut. Skrothandlarpappan i den skojiga TV-serien bär en sliten filthatt med rund kulle. Det gör aldrig jag.

Jag föredrar att gå barhuvad fram till dess frosten lägger sig på öronen. Då vet jag att det är dags att dra en stickad toppluva över nämnda utstickande kroppsdelar.

Framträdande öron är för övrigt ingen fördel.

Såvida du inte är en framavlad utställningskanin.

Tilläggas kan att den svenska toppluvan är lika berömd ute i vida världen som Greta Thunberg.

Båda kan dessutom sägas vara klimatsmarta.

Läser man ortsbladets bulletiner går järnvägsbygget Ostlänken ingalunda som på räls.

Hela projektet utmärks av skenande kostnader och ständiga spårbyten.

Det 16 mil långa dubbelspåret mellan Järna och Linköping beräknas till en kostnad av 64 miljarder och ska vara fullt utbyggt 2035.

Det är i skrivande stund det. Slutdatumet ligger inte precis runt hörnet.

Eller som  fattighjonet Ivar sa när kommandoran i fattigstugan förberedde kvällsvarden och varslade om rotmos med fläsklägg:

“Det tror jag när jag ser det.”

Trafikverket vill ha en tågstation vid Skavsta flygplats för det internationella resandet.

Var Nyköping kommer in på banan är visst inte bestämt.

Det troligaste är att vi förses med en fjuttig så kallad bibana hängande utanför Ostlänkens beslutade korridor. I Trafikverkets ögon lite som en besvärande blindtarm.

Tidsplanen för Ostlänken har visat sig lika pålitlig som SJ:s tågtidtabell.

Det kan vara spännande det också. Såvida du inte har en tid att passa i Krylbo. 

Eller annorstädes i vårt långsträckta land.

Intresseorganisationen Ostlänken Nyköping-Östgötalänken AB kungör att med den nya banan “kan” restiden avsevärt förkortas mellan Nyköping och Stockholm.

Med avsevärt menas här cirka 20 minuter. 

Det blir tre miljarder för varje vunnen minut. Det kan det vara värt. Eller inte.

Beroende på hur bråttom du har till resmålet.

Lite orolig är jag också för den till intet förpliktigade skrivningen ”kan”.

Sannolikt är det inte detsamma som att det blir till sanning vid destinationen.

Den avsevärda tidsvinsten kan lika gärna förvandlas till en minst lika avsevärd försening.

Det räcker i det avseendet med ett signalfel i Järna.

Läs vidare på König Online…

4 thoughts on “Tågförsening

  1. Förr i tiden gick tågen på räls också. Då hade de tid att stanna i många sörmländska småorter, som Stjärnhov och Sparreholm. Tid är tydligen en betydligt dyrare sak idag.

    Trevligt kåseri. Precis som denna nostalgiska film med kunglig prägling, av tågen förr. När de stannade vid stationen i Stjärnhov.

  2. Tack för tipset. Så befriande med Königs lättsamma, underfundiga text. Behövs verkligen i dessa nedbrytande och dystra tider.

  3. Det är en njutning att läsa välskriven text!
    Du, Pettersson och ”Kiwi” ligger i topp när
    det gäller väl skrivna texter.
    //age

  4. VILL BARA SKRIVA ALLMÄNT….
    Pettersson…du ÄR TOPPEN 👍
    ALLT GOTT TILL DIG 👍👍👍👍👍

Lämna ett svar till Cirkus Sverige.Avbryt svar