Ambulansflyg och sjukvård


SJUKVÅRD. Fem nya norska ambulansflygplan står på marken på grund av tekniska problem, rapporterar norska medier. Det innebär att två baser i norra Norge nu står helt utan fungerande ambulansflyg. Sex plan är kvar i drift i landet, men baserna i norr står tomma. 

I somras tog Babcock Scandinavian Airambulance AS över ett kontrakt om sköta ambulansflyget, efter en upphandlingsprocessen som mötte kritik både från sjukvårdspersonal och från oppositionen i stortinget.

-Pettersson är inte någon specialist på sjuktransporter men vet att flygplan, underhåll och transporter är väldigt dyrt och undrar om det inte finns några tankar på  samarbete mellan Finland, Norge, Sverige och Danmark. Att som i Sverige tro att kommunerna ska kunna driva ambulansflyg är nog väldigt optimistisk och okunnigt.

TIDIGARE 2019-09-12 Sex nya nationella ambulansflyg har beställts, det kan bli dyrt för skattebetalarna

EKONOMI & SJUKVÅRD. Sex jetplan har beställts som ska användas som nationella ambulansflyg i Sverige. Planen kommer att kosta drygt 700 miljoner kronor.

Pilatus Aircraft Ltd i Schweiz ska leverera ambulansplanen.

Frågan om fler ambulansflyg har varit föremål för utredning minst 59 gånger och den senaste upphandlingen – som dragit ut på tiden – är nu klar.

Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg har beställt flygen från schweiziska Pilatus och de kommer att levereras 2021. Planen kommer att utgå från Umeå, Stockholm och Göteborg men de kommer att ha en gemensam ledningscentral.

TT/OMNI

-Pettersson tror att detta kan sluta med katastrof. Politiker och tjänstemän i regioner och landsting kan inte ordna köerna i vården och jag tror inte de är lämpliga att driva flygbolag.

Med tanke på att politikerna tror de kan spara knappt 3 procent 15-20 miljoner av 700 miljoner som är obetydligt så känns riskerna betydligt större än chansen till vinst.

Om man upphandlar tjänsten får man bättre kontroll på kostnader, men om man köper flygplan krävs en enormt stor teknisk organisation och kostnaderna kan skena iväg om man inte har specifik kompetensen.

Bättre att hyra in transporter av ett privat bolag och betala för transport än att låsa upp sig i dyra plan, personal, underhåll, lokaler med mera även om politikerna får leka flygbolagsdirektör. Bara jetplan är också tveksamt, de är bra på långa sträckor, men mindre bra på korta och medellånga. Kanske bättre att blanda, propeller och jetplan.

Det märkliga är att jag inte har hört om några klagomål på befintligt ambulansflyg. I Sverige finns det två typer av ambulansflyg med flygplan med fast vinge plus helikoptrar. Landstingen upphandlar flygplan från privata aktörer för normala ambulansflygtransporter, varav Scandinavian Air Ambulance är den största i Sverige. Sedan 2008 finns också den statliga beredskapsorganisationen Svenska nationella ambulansflyget (SNAM), som har ett avtal med SAS att stå i beredskap med ett flygplan av modell Boeing 737-800. Flygplanet ska på sex timmar från beslut vara ombyggt från ett vanligt passagerarflygplan till ett ambulansflygplan, som är utrustat för intensivvårdsavdelning och kunna ta tolv liggande och 20 sittande patienter. Försvaret har också beredskap  för sjuktransporter för soldater som sårats utomlands.

Scandinavian Air Ambulance som opererar i Sverige, Finland och Norge har två flygplanstyper och helikoptrar och har lång erfarenhet och borde vara bättre och billigare än landstingsdirektörernas flygbolag.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168


Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft. Tre eller fler länkar innebär att kommentaren ställs i kö och måste vänta på godkännande. Använd bara ett alias, skifta inte.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: