Stäng

Regeringen ska ge Trafikverket direktiv om en långsiktig underhållsplan för järnvägen

SKATTER. Signalfel, växelfel och olyckor är några av orsakerna till tågförseningar. Nu beslutar regeringen att be Trafikverket upprätta en långsiktig plan för underhållet av den statliga järnvägen, skriver Aftonbladet.

– Vi säger åt Trafikverket att ta fram en långsiktig underhållsplan tillsammans med tågoperatörerna och underhållsföretagen så att man ska veta när underhållsarbete ska göras framöver. Då skapar vi en förutsägbarhet som både gagnar resenärer och bolag som ska skicka gods på tåget, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

-Pettersson konstaterar att vi inte har någon regering eller ledning av Trafikverket. En riktig regering och verksledning har omöjligt kunna missat att det inte finns en underhållsplan som gynnar skattebetalarna och resenärerna. Det är brottslig misskötsel!

josephzohn | licensed under CC BY-ND 2.0

Det blir tydligare och tydligare att landet styrs av ett gäng muppar. Jag tror att det finns en underhållsplan men att den spricker varje år för att pengarna läggs på asyl- och anhöriginvandring.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

 

 

6 reaktioner på “Regeringen ska ge Trafikverket direktiv om en långsiktig underhållsplan för järnvägen

  1. Ja och på vägnätet behövs inte några investeringar,
    där sänker man istället hastigheterna så slipper man underhåll
    så om tio år är högsta hastigheten 40 km på landsväg
    och i staden till 20 km, hålen i vägbanorna är så stora att
    man får begära bärgning för att ta sig upp.

  2. Om det är så att ingen underhållsplan finns skall naturligtvis ledarskapet bytas ut. Felet är förmodligen att det har bildats allt för många enheter, förr hade väl SJ totalansvaret nu ligger det under Tåg på Trafikverket som naturligtvis säljer ut underhållet till flera aktörer och ingen har en en aning om vad den andre gör. Det bara tillsätts chefer och förmodligen för få har en aaaning om vad erfordras för att allt ska fungera.
    Allt för många kockar gör som bekant en dålig soppa!
    Trafikverket finns i Borlänge och där finns väl en stor skara nyanlända genier, eller?

  3. Egentligen började det redan 1988 när man delade upp SJ i olika delar. All infrastruktur ligger under Trafikverket. Stationshus och liknande drivs av Jernhusen. SJ AB har idag endast fordon och personal. Trafikverket lägger ut underhållet på mer eller mindre seriösa aktörer som fått jobbet för dom erbjöd lägsta priset. Detta gäller allt underhåll och även snöröjning. Det behövs ingen hög iq för att begripa varför det ser ut som det gör idag. Om folk visste hur dåligt läget är skulle de inte våga åka tåg överhuvudtaget. När något händer skyller de på varandra och ingen vill ta ansvar. Under dessa år har man lappat och lagat det som gått sönder och det allra nödvändigaste. Har jobbat i branschen i 40 år och sett förfallet på nära håll. Det är bedrövligt att de kört ner vår fina järnväg i botten. Det blir inte billigt att rusta upp igen och det kommer att ta 10 år

  4. Extremt mycket sitter i myndighetskulturen. De som jobbar med detta kan inte vad det handlar om. Vid upphandlingar lurar entreprenörerna upp tjänstemännen på läktaren. Sedan vågar inte myndigheterna driva sin sak rättsligt mot jättarnas advokater.

    Det är massor med skattepengar som slösas bort i en byråkrati som inte levererar. Detta utöver de oändliga minusposter importen av nysvenskar som det inte går att ta fram ett signalement på.

  5. Kanske den korkade Stefan Löfvén och hans rövergäng av psykopater(Sveriges Regering) inte skulle ha börjat med att själa SJ´s buffertkassa på 17 milljarder för underhåll i 2015-2015.

Kommentera

%d bloggare gillar detta: