Stäng

Snabbtåg till sandlådan?

VALET 2018. Socialdemokraterna och Miljöpartiet har inom regeringen kommit överens ett kostnadstak på 205 miljarder för nya stambanor för höghastighetståg.  Nu bjuds vänsterpartiet och de borgerliga Allianspartierna in till överläggningar.

SD stängs dock ute från samtalen: ”Vi förhandlar inte med Sverigedemokraterna, förklarar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) för SVT.

  • Sverigedemokraterna, som inte tillåts delta i samtalen, har aviserat att man är emot höghastighetståg.
  • Vänsterpartiet är för investeringar i höghastighetståg.
  • Moderaterna och Liberalerna säger nej.
  • Centerpartiet och Kristdemokraterna är positiva.

-Pettersson säger att tycker ni det är bra att Sveriges tredje största parti, kanske ändå större efter valet, inte är med i förhandlingarna om snabbtåg så röstar ni naturligtvis på S i valet 2018…

34 reaktioner på “Snabbtåg till sandlådan?

  1. Var skall dessa pengar tas ifrån. Alla begriper ju att det handlar misnt om 600 miljarder. Denna investering samtidigt som att ett ökande antal invällare skall tas omhand. Alla med sunt förnuft begriper förståss att biljettpriserna antingen miljardvis årligen måste subventioneras at skattemedel ELLER bli så höga att ingen mer än statliga tjänstemän har råd att resa med dessa tåg.

    Vi skall inte vika oss för EU agenda om ett Europeiskt järnvägsnät för höghastighetståg. Visst om EU bygger utan att belasta Sveriges ofentliga ekonomier eller banksystem och dessutom sätter konkurrenskraftiga (subventionerade ur EU budget) biljettpriser, så….

    TALA OM EKONOMISK GÖKUNGE!

  2. De demokratihatande sjukklöverpartisterna vet inte ett jota om höghastighetståg,de snackar skit och ljuger som vanligt ifrån sandlådan.
    Sd har faktiskt några riksdagsledamöter som varit till Kina och har både åkt dessa snabba tåg och införskaffat väldigt mycket information och fakta,de har haft föredrag om detta och informerat och förklarat,mycket intressant faktiskt.För att höghastighetstågen skall vara lönsamt och effektivt här i lilla Sverige behövs det anläggas ny räls och det handlar om väldigt många mil och det drar med sig enormt mycket förändring i landskapet mm, Sverige har en för liten befolkning och för få miljonstäder till skillnad mot Kina så det höghastighetståg kan inte bli lönsamt i Sverige.tvärtom när de viktiga förutsättningarna saknas,i Kina stannar tågen vid städer med minst en miljon invånare längs tågsträckan.

  3. Med erfarenheten av järnvägen av idag tror jag inte det kommer att gå bra med ännu känsligare teknik samt mer än dubbel hastighet. Vilka vill utnyttja tåg som erbjuder att resa med plats plus sittbiljett som tar dubbelt så lång tid som flyget och kommer att kosta det dubbla.
    När höll glädjekalkylerna senast för stat och kommun, 205 mdr blir minst 310 mdr och 8 månader försenat.
    Tyvärr får jag väl inte nöjet att uttrycka ”va var det jag sa” när projektet är fullbordat.

  4. Och så anklagar sjuklövern SD för att ”sitta på läktaren” och inte vilja vara med…
    De får ju inte vara med!

    Ska detta föreställa demokrati?

    Varför frågar inte Åkesson om sjuklövern tycker att det är fel med demokrati?
    Är det OK att skita i vad 20-25% av väljarna anser?

    För övrigt anser jag att det är vansinne att sikta på 320 km/h.
    Sverige är för stort, har för lite folk, för lite resenärer, för att det ska löna sig att köra så fort.
    (för det blir enormt mycket dyrare än t.ex. 200 eller 250)
    En mycket smartare sätt vore att optimera dagens banor, bygga dubbelspår så att inte minsta försening drabbar många tåg, höja snitthastigheten, inte topphastigheten.

  5. Levande lansbyggd tycker jag måste vara bättre för Sverige.
    Samt pengar till sjuka och pensionerer.
    PS; när du dör tar staten (sossar o mp) dina intjänade pensionspengar.

  6. När regeringen med sin omfattande vansinnespolitik kört hela den svenska ekonomin i botten … Ja, då kommer pengar till ”snabbtåg på snabbspår” i vårt land med största sannolikhet inte ens att räcka till den här föråldrade miljöfarliga modellen …

    https://4.bp.blogspot.com/-GjOkQBGSX6Y/V4NSAeAGAfI/AAAAAAAAFAU/EdMqlaBPU0QH-G-eQmKQpYf-wQQl84rzACLcB/s640/lok-LOW.jpg

    Vi ser loket Löfven (S) med Fridolin (MP) som skyfflar in kol i ångpannan allt vad han orkar. På perrongen står stinsen Sjöstedt (V) och viftar klart för avgång … i dubbel bemärkelse.

    Bild från Jeanders bildblogg

    1. Lysande bild av deras mål att bara de rika tar snabbtåget. Precis som med skolpojkens senaste partiresa till Ungern med regeringsflygplan. Vi skattebetalare ska betala anläggning och sedan har vi inte råd att åka med lyxtågen till Stockhom, Malmö och Göteborg.

      Varför ska inte de som åker betala hela notan? Jämför en resa på Öresundsbron. Blott den som åker över bron betalar sin resa. Det är billigare för tågresnären att åka via Helsingborg. Vill du till Tyskland (Ungern) kan du istället ta färja eller flyga reguljärt. Det senaste valet skulle Gustaf gjort och partikassan betalat.

  7. Jag förstår inte varför dom som betalar kalaset inte får vara med vid förhandlingarna SD är så stort så det är 1/4 av Sveriges befolkning som bara skall hålla käften och göra som diktatorn säger.

  8. Om nu den där pågajäveln Fidolin ska leka med järnväg, varför pillar han sig inte bort 10 km från sitt pågarum i Bjärnum till OSBY och köper ett Brio-trätåg. Det är mijlövänligt, släpper inte ut några avgaser (mer än när Fido-pågen fiser) och tågena tillverkas av skånsk bokskog.

    Sopranos-fasoner från MP –
    SÅ här gjorde de i Lund:

    Lund expanderar starkt kring ESS-området. Karin Fucking Smith Svinson åker till Lund och säger till Lunds sosse-styre: OM ni inte får Lövén att acceptera höghastighetståget så kommer vi att ta bort motorvägen kring ESS. Så det så. Det är ert val….

    1. Med Trollhättepaketet år 2004 skulle Göran Persson rädda SAAB-fabriken. Han stoppade utbyggnaden av E22 mellan Lund och Kristianstad och flyttade pengarna till till E45. Senare var Karin Svensson ute och ville lägga räls på motorvägarna. Och när hon kom från studiebesök i Japan eller om det var Kina så påstod hon att en överenskommelse om höghastighetståg var klar – vilket övriga deltagare dementerade.

      Det blir alltid kaos när politiker tror att de är trafikspecialister. Eller miljöspecialister. Det är säkrare att de gör som Fridolin och tar regeringsplanet.

      1. Och vad som hände med SAAB vet ju de flesta…. fiasko. Miljarder väckhottade till ingen nytta.

  9. Sverige styrs nu, på grund av de ideologiska journalistnollorna, av de mest flummiga, emotionella och irrationella människorna.

  10. Jag är rädd för att vi får ytterligare fyra år med en riksdags som sitter i sandlådan.

  11. Det är patetiskt att ett land som inte kan få den vanliga vardagstrafiken på järnväg att fungera tar beslut om höghastighetståg för flera hundra miljarder, där säkerheten borde vara enormt mycket större?

    1. Jag håller helt och hållet med. Det är folk som vardagspendlar som råkar illa ut! Inte nomenklaturan. Den klarar sig alltid. Se till att de vanliga tågen med underhåll av järnvägen håller måttet istället.
      Det verkar som man hellre satsar på festblåsan och sminket istället för att se till att man är helt och ren under och har hela och rena underkläder.

  12. den 13 april bad Annie Lööf en frågeställare på Twitter att krypa
    tillbaks under den sten han kommit ifrån?Har inte sett eller hört att Svensk Media i något sammanhang tagit upp hennes Språkbruk?
    Mycket märkligt därför det är just språkbruket som dom annars
    slår ner på när vanliga människor skriver på Sociala Medier,
    men när det gäller höjdarna då går det bra att knipa käft hos dom
    erbarmliga journalistkåren och deras ägare?
    Till och med Centerpartiet borde reagera mot stolpskottet!

    1. Hon har nog att grubbla över shariadomen.
      Inte länge sedan hon ville godkänna månggifte och nekrofili.
      Hon har nog med sina egna problem.

      1. Bostadsministern Peter Eriksson från Miljöpartiet öppnade redan 2010 för att Sverige skulle införa månggifte.
        Miljöpartiet har inte till dags dato tagit avstånd från hans förslag.

  13. Skrämmande vilken total brist på respekt för demokratin den s.k. ”samarbetsregeringen” uppvisar.
    Stefan Löfvén borde skämmas!

    1. Ditt sista ord i meningen vet han inte vad det betyder.
      Hade han gjort det hade han begärt avsked för länge sedan.

      1. Lövén har ju fått löfte av moderaterna att sitta tiden ut genom DÖ.
        2018 blir det moderaterna (Reinfeldt).
        Så lyder överenskommelsen.
        Ingen av dom skäms.

  14. Höghastighetståg???? Dom pratar om 250 km/h.Och det ska kosta 200 miljarder.I Japan skrattar dom nu när dom ser framtidplanerna för svensk järnväg.

    1. Det är väl inte definitionen på höghastighetståg, bara i Sverige, hella världen skattar åt Sverige i allmänhet åt allt. Jag skäms.

    2. Fridolin kommer att åka höghastighetståg på invigningen, sedan flyger han regeringsplan som vanligt.
      Ungefär som när ”Tokolle”(C) var med på invigningen av Öresundsbron,

    3. Nä, så är det nog inte. Teknikerna talar om högre hastigheter.

      Om jag minns rätt så är loktåget X2 (X2000) konstruerat för 250 km/tim och de är väl 30 år gamla nu. På http://www.jarnvag.net går det kanske att hitta data för X2.

      Om trafikverket får pengar så kan vårt befintliga järnvägsnät tillåta 250 km/tim på många sträckor.
      Konventionella persontåg kör redan 200 km/tim ”Snälltåget(?)” har köpt tyska konventionella vagnar med magnetbromsar i boggierna. De får idag rulla 200 km/tim.
      Utan magnetbromsar är hth (högsta tillåtna hastighet) 160 km/tim

      Personligen är jag emot höghastighetstågen.
      Jag har både tekniska, ekonomiska och filosofiska invändningar mot snabbtågen. Bl.a. går det inte att köra godståg på de banorna.

      Rösta in de två återsändarpartierna i Sveriges Riksdag och lägg avgift på landsvägen så går mer gods över på sjöväg och järnväg.

      Fartyg avlastar både landsväg och järnväg.

      Nu får jag nog ”neråttummar” ungefär som m/b ”Mia” brukar få.
      T.o.m.

      1. Till Ståfräs:

        Ger min kommentar intrycket att jag har en så förenklad tankevärld? Om det är så vet jag inte hur jag skall uttrycka mig.

        Jag skrev att om de som sköter järnvägen får medel så att spårstandarden vidmakthålls så kan persontåg på stora delar av befintligt järnvägsnät tillåtas köra 250 km/tim.

        Då kan du åka tåg tillräckligt snabbt mellan Göteborg och Stockholm. Den kapaciteten har till exempel X 2000 (=X2) De är 30 år gamla nu.

        Det påstås ju att vi är ett rikt land. Varför har då folket inte tid att sova mysigt i sovvagn från Malmö till Stockholm. Efter tjänsteärendet på dagen kan de ju göra något trevligt innan de åter sover skönt hem till Malmö igen.

        Att de som jobbar stressar som skållade råttor tyder inte på att vi är så rika som propagandan vill ge sken av.

        F.ö. går det att åka båt från Göteborg till Sthlm via Trollhätte kanal, sjöarna och Göta kanal. Det har jag gjort.

        Rederier har sådan trafik på sommaren. Då är resan ett förnämt självändamål. Jag har gjort den resan med min båt som nu är stulen och förstörd.

        Jag nämner också att lastbilar subventioneras med mer än 100:-/mil. Så mycket kostar vägen. Det slipper de betala.
        Tomas.

        ( Ps. Min förra kommentar fick någon lustig felstavning men det hoppas jag läsarna överser med. Ds.)

      2. #Ståfräs, varför inte åka på Göta Kanal när du har tid och det kommer du att ha, när den humanistiska stormakten fått folk från när och fjärran i arbeten. Övriga som passerat högre utbildningar får inte resa utan ska leva i den högre virtuella världen. Höghastighetstågen är reseverade för den politiska eliten, när allt flyg över Sverige förbjuds med undantag för executiv jets som transprterar den politiska eliten som älskar att titta ned över det tomma Sverige och instämma med Reinfelds tanke; Det är gott om plats för fler.
        Några mer får flyga. De som flytt. För hur ska de annars behålla sina kulturella egenskaper i det mångkulturella?

        #Thomas, jag delar dina synpunkter. Konsekvensutredningar,
        Hur mycket CO2, kväveoxider m.fl. kommer att skapas under röjning, bygga banor, smälta malm, bygga luftledningar olägga spåren. Och sen utveckla (bygga) tågen etc.

Kommentera

%d bloggare gillar detta: