Stäng

Fartyg, bilar och utsläpp

KLIMAT & MILJÖ. En stor marinmotor på 100.000 hk släpper ut 5.200 ton svaveloxid per år. En personbil släpper ut 100 g/år. Alltså släpper ett fartyg ut ungefär lika mycket som 50 miljoner bilar.

Uppgifterna har varit kända länge och redovisas regelbundet, bland annat i en uppmärksammad artikel från 2009 i brittiska ”The Guardian”, läs här.

Där berättas bland annat om en ny utredning i Danmark som försökt göra en uppskattning på vilka effekter som avgasutsläppen från de stora marinmotorerna har. Huvudproblemet är att fraktfartyg drivs med ett bränsle som har mycket låg kvalité och bland annat innehåller mycket svavel. Internationella krav på avgasrening saknas och långt ute på havet är det ingen som störs, kan man tycka. Men danska utredningen uppskattar att så mycket som 1.000 personer i Danmark dör en för tidig död varje år till följd av de marina utsläppen runt landet.

En liknande studie i USA visar att de cirka 90.000 stora fraktfartyg som dagligen utför sina transporter på världens hav leder till 60.000 för tidiga dödsfall i USA årligen. Utsläppen leder främst till cancer och astma.

En personbil som körs 1.500 mil per år släpper ut cirka 100 gram svaveloxid, ett resultat av att bilbränslen renats från svavelinnehåll och att avgasreningen är effektiv. En stor marindiesel med 100.000 hk jobbar dygnet runt och beräknas ligga till sjöss 280 dagar per år – vilket leder till ett sammanlagt utsläpp på 5.200 ton svaveloxid!

Dessa fartyg släpper alltså ut 3.000 – 4.500 gånger mer svavel och partiklar än världens samlade bilflotta.

-Pettersson noterar att med detta faktum, känt sedan gammalt, koncentrerar sig miljömupparna på bilarna i Sverige.

En som verkligen bryr sig om miljön och klimatet skulle koncentrera sig på de stora utsläppen, kolkraft och fartyg,  men inte. Miljömupparna tycker i stället att kärnkraften inte behövs för vi har ju el och de som bor på landet där det inte finns kollektivtrafik kan cykla…

Läs mer om fartygsbränsle

Avsikten är att det globala gränsvärdet för svavel i marint bränsle ska skärpas från och med den 1 januari 2020. Högsta tillåtna svavel– halt blir då 0,50 viktprocent. Om det emellertid visar sig att det råder brist på så kallade destillatbränslen kan denna tidsgräns skjutas fram till senast år 2025.

15 reaktioner på “Fartyg, bilar och utsläpp

  1. Fann ett bra videoinslag som bekräftar just detta; https://youtu.be/yWQBmB0dZzg På territorialvatten används ofta ett renare bränsle, men väl ute på internationellt vatten skiftar man till den orenade bunkeroljan igen. Ingen kontroll eller lagar verkar gälla där.

  2. Detta gäller:”Sedan 1 januari 2015 gäller skärpta gränsvärden för hur mycket svavel som får förekomma i bränsle som används på fartyg. Gränsvärdena skiljer sig åt beroende på var fartyget befinner sig. Ett marint bränsle med en svavelhalt som överstiger 0,1 viktprocent får inte användas i svenskt inre vatten, Östersjöområdet, Nordsjöområdet eller i Nordamerikaområdena. Saluföring, överlåtelse eller användning av ett marint bränsle vars svavelhalt överstiger gällande gränsvärden är inte tillåtet.” slut citat från Kemikalieinspektionen.

  3. Om det nu kostar Sverige mellan 12 och 28 miljarder för att driva fartyg i Östersjön med renare bränsle, är det väl en piss i havet för ett land som slänger ut hundratals miljarder på mytomaner som kallar sig flyktingar, varje år.

  4. Det är enkelt, Individen skall uppfostras i den rätta värdegrunden av de som vet bättre. Därför skall dieselbilar förbjudas

  5. Men om detta håller klimatalarmisterna käften, precis som man
    gör om alla dom tiotusentals onödiga bilbränder som inträffat
    genom åren?

  6. Läste sak samma för några dagar sedan.Avstod från att nämna detta,med tanke på rederierna. Befarade miljöextremisterna hos MP,skulle söka stänga/blockera våra hamnar.
    En av de utvägar Stenbock har att fly emellanåt,när livet känns allt för tungt i Absurdistan.
    I samma artikel nämndes också det finns 60.000 styck containerfartyg,som seglar runt vårt klot med varor för livets uppehälle.Skulle även dessa liksom dieselbilar förbjudas,kan vi inom en månad börja äta bark,och annat som inhemska naturen bjuder på.
    Vansinnet i detta och vissa kringliggande länder har ingen ende.Visste ni f.ö. att programmet ”Bonde söker fru” nu anses så omoraliskt,och allt för sexistiskt ,att det måste omarbetas ??? 🙂

  7. Finns definitivt regleringar och dessa blir allt hårdare. Det internationella målet ligger på 0,5% svavel i bränslet till 2020, men flera regioner ligger redan på 0,1% svavel som maxgräns i bränslet, bla norden/baltikum och usa/karibien.

    1. Då får du rätta till felen…Inte bara hos Pettersson,som troligen likt som jag läst dessa uppgifter i utländsk fackpress ! Go on Peter !

  8. Artikeln är så full av felaktigheter att den borde inte publiceras på en seriös blogg som Petterssons.

  9. Det sådana svåra,svåra sker, som språkröret Lövin från Mp inte kan fatta
    Men så är hon ju också journalist och då blir det natarligtvis ännu svårare att fatta även enkla saker,
    Enda hoppet för svenskarna är att se till så att.

  10. Kunskap, vetenskap och evidens är inte egenskaper som står högt i kurs hos MP där känslor och troende råder.

  11. Miljöpartiet siktar in sig på svenska lastbilar, de ska skattas hårdare för sina utsläpp.

    Detta medan de utländska lastbilar bara blir allt fler, de körs på sämre bränsle, av förare som ör uttröttade och ofta onyktra, på däck som inte lämpar sig för svensk vinter.

    Resultat av MP.s politik:
    – Fler arbetslösa i Sverige
    – Fler olyckor
    – Ökat rattfylleri
    – Större utsläpp
    – Mindre skatteintäkter

    Hur kan detta lilla skitparti få fortsätta förstöra Sverige?

    1. …och, käre Fredde,

      -till löner som är på slavnivå ( och detta av ett parti som pekar stora finger åt HM och Ullared för ”slavarbete” )

      -dessutom förvandlar de grönområden till stora toaletter vid ställplatser för lastbilar…

      Men skulden förde utrikiska lastbilstransporterna ligger hos ICA, IKEA och de andra stora transportinköparna som ”måste köpa in till allra lägsta pris”…för att nästa år kunna skriva att ”i år kan vi tyvärr bara betala 90% av fjorårets tariff”

      Måste? Vem tvingar dem?

  12. De flesta fartyg har inte en maskin på 100000Hk och den går på tjockolja inte diesel, avgasrening och mindre svavelhalt på oljan är redan krav i Östersjön, Man kan däremot fråga sig varför oljan inte renas innan den säljs till fartygen.

    1. Peter A:
      Det kan t.o.m. jag som amatör berätta för dig.Den ”Crude”-olja som nyttjas av dessa fartyg,är resterna som blir kvar,sedan ädla delarna raffinerats bort.Därför så billig och därför är maskinerna byggda efter detta bränsle !
      Kan också berätta för dig att motormännen ombord måste ofta ”kannhala” motorerna,eftersom avsättningarna på/i kolvarna är omfattande. Skepp ohoi !

Kommentera

%d bloggare gillar detta: