FÖRSVAR. Första ”Made in China” hangarfartygetär klart lansering. Kina presenterade sitt första egenbyggda hangarfartyget och det andra totalt i söndags, på den 68:e årsdagen av grundandet av den kinesiska marinen.
Det nya fartyget har ett deplacement på 70.000 ton, är 315 meter lång, 75 meter bred och har en marschfart på 31 knop. Det är något större än Liaoning, Kinas första hangarfartyg, som byggdes av ett halv-färdigt sovjetiskt fartyg som Peking köpte av ett ukrainsk varv 1998.
Det kommer dock att ta två-tre år innan fartyget är operativt.
Peking har expanderat sin militära kapacitet under de senaste åren, vilket oroar grannländerna och har fått USA att fokusera sin utrikespolitik mer på Asien.
Det nya fartyget kommer att drivas av ”konventionell energi”, och inte kärnbränsle, enligt försvarsdepartementet. Produktionskostnaderna för ett hangarfartyg är stora, men anskaffandet har stort symbolvärde.
Som jämförelse kan nämnas att USA:s örlogsflotta har tio atomdrivna hangarfartyg, eller rättare stridsgrupper eftersom det ingår en massa annat runt hangarfartyget.
Den amerikanska örlogsflottan består av knappt 300 fartyg i aktiv tjänst och mer än 3 700 flygplan. USA:s flotta är större än de 13 nästkommande ländernas sammanlagda resurser.
Sverige kan dock skryta med att vi har världens största och osänkbara hangarfartyg i Östersjön. Det heter Gotland, tyvärr har vi inte råd att beväpna det…

Är det sin gamla antagonist Japan de vill skrämma?