Miljöbilar för 1,9 miljoner styck men ingen mack att tanka dem

GALENSKAP. I  vår konkurshotade södra landsdel har de gått om andras pengar. I januari 2014 köpte Region Skåne två vätgasbilar och Malmö stad en bil för 1,9 miljoner kronor styck och anlade en specialmack för 200 000 kronor som sedan kostade 150.000 i månaden att hyra. Sedan september finns inte tankstationen kvar, och bilarna lånas idag ut gratis till Göteborg stad.

– Vätgasstationen i Malmö försvann i september, så det finns idag ingenstans för bilarna att tanka. Vi jobbar på en lösning, men just nu lånar vi ut dem till Göteborg stad, säger Håkan Samuelsson, miljöstrateg i Region Skåne.
För drygt tre år sen köpte Region Skåne in två vätgasbilar till ett värde av 3,8 miljoner kronor. Samtidigt köpte även Malmö stad en vätgasbil. Bilinköpen ingick i EU-projektet Next Move, där myndigheterna stod för halva kostnaderna och EU för den andra halvan.

Trots investeringen hade Region Skånes miljonbilar vid den senaste besiktningen bara kört 2035 respektive 1659 mil på över tre år.

– Det finns flera orsaker till att de inte använts fullt ut. Bland annat har Räddningstjänsten krävt att alla som tankar bilarna ska gå en utbildning. Bilarna har också haft ett demonstrativt syfte och använts i en del uppvisningar, förklarar miljöstrateg Håkan Samuelsson.

I samband med bilköpen anlitade Region Skåne och Malmö stad Air Liquide Gas AB för att bygga en speciell tankstation för vätgas – bara för myndighetens egna bilar. Även tankstationen var en del av samma EU-sponsrade projekt och kostade totalt 200 000 kronor att anlägga, samt 150 000 kronor i månaden att hyra.

I september gick kontraktet med Air Liquide ut, och sedan dess har vätgasbilarna slutat rulla. Håkan Samuelsson berättar att Region Skåne och Malmö stad arbetar för att en ny mack ska öppna i Malmö så snart som möjligt.

-Pettersson noterar att Håkan Samuelsson, miljöstrateg i Region Skåne är nöjd med bilarna som knappt används trots kostnader på över 1000 kronor per mil och de utsläpp de förorsakat när de tillverkats och transporterats hit från Hyundai-fabriken i Sydkorea. – Vätgasbilarna är ett bra komplement till våra andra fordon, och en del i vårt mål att bli helt utsläppsfria, säger miljöstrateg Håkansson.

Stackars skattebetalare och miljö med sådana Miljöstrateger…läs mer på Sydsvenskan…

10 thoughts on “Miljöbilar för 1,9 miljoner styck men ingen mack att tanka dem

  1. Man kan inte anklaga svensson och särskilt skåningar för att vara ”smarta”

  2. Till världens samlade utsläpp av växthusgaser bidrager Sverige med
    0,2 %. Trafiken i landet står för 0,06 %. För att minska detta knappast mätbara utsläpp, är våra politiker villiga att spendera hur mycket skattepengar som helst. De har fått för sig, att om vi slutar köra bil i Sverige, kommer jorden att räddas från den ”globala uppvärmningen”.
    Hur länge kan vi acceptera att låta oss styras av idioter?

    • Så sant som sagt,moder jord själv gjör mer i svergie än det vi nånsin kan gjöra.våran svenska fantastiska skog bidrar till det.

  3. Kräv att uppköparna betalar detta vansinne. Malmö behöver hela tiden mer pengar till invandringen. Dessa 1,9 miljoner x 3 kunde kommit väl till pass för annat!!

  4. Om bilarna inte används och körs så ger de ingen negativ effekt på någonting. Bara en massa negativa effekter vid tillverkning och transporter. Nåja, hyfsat negativ effekt på budgeten men det är underordnat den goda tanken. Det är bara andras pengar så det är lugnt.

  5. Hon trodde väl att man kunde hälla vatten i tanken. Det innehåller ju som bekant väte.

  6. Naturligtvis en stolt Mp -stolle, som visar upp sig med en av bilarna. Deras förmåga att ödelägga skattepengar är formidabel.
    Varför väljer folk dessa idioter att styra?

  7. Så respektlöst de skövlar med skattepengar. Så klart att Malmö skall vara med i leken. Staden med Sveriges största skatteskuld varje år. Vem följer upp och granskar?

    • Tydligen finns inga revisorer eller är dessa invalda i gruppen av korrupta tjänstemän,och folkvalda.F.ö. är det som Pettersson noterar
      andra delar av Sveriges skatteslavar,som genom 4,5 miljarder årligen subventionerar pangstaden Malmö.
      Denna typ av transaktioner kallas ”skatteutjämning” åt kommuner/landsting som lider av fattigdom !!!!! 🙁

Kommentera