Rikspolischefen sitter kvar trots inrikesministerns löfte från november

POLISEN. Anders Ygeman (S), inrikesministern skyddar hellre en partikamrat, rikspolischef Dan Eliasson (S) än det svenska folket. På något annat sätt går det inte att tolka dagens besked om att Dan Eliasson får sitta kvar. 

Inrikesminister Anders Ygemans (S) uppsträckning av rikspolischefen Dan Eliasson på fredagen kom efter nya besvikelsesiffror och hölls i myndig ton.
– En uppriktig och allvarlig anda, som inrikesministern uttryckte det efteråt.

Kallduschen efter nyår visade att polisen under 2016 redovisade tio procent färre ärenden till åklagare jämfört med 2015, och 16 000 färre brott fick sin lösning.

Ändå får Eliasson fortsatt forttroende, detta trots att Sverigedemokraterna,  Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna har krävt Eliassons avgång och trots att många polischefer, vanliga poliser och fackliga representanter krävt hans avgång och polisen är i allvarlig kris. Dan Eliasson är inte ensam ansvarig för krisen men han är chef och en stöddig socialdemokratisk politruk…

ygeman-polisens-resultat

Bilden från Politikfakta

27 thoughts on “Rikspolischefen sitter kvar trots inrikesministerns löfte från november

  1. Gubbafan sitter säkert, en bloggare påpekade att Eliasson har haft full tillgång till en massa politikers dossierer från när han var chef på SÄPO…

  2. Att låta eliasson sitta kvar är att spotta poliserna i ansiktet.Nu kommer ännu fler erfarna poliser sluta,fast vad gör väl det i samhällsförstöringen där alla jävlar ska va akademiker.

  3. Beslutet att behålla rpc Eliasson kommer att sluta mycket illa!
    – Hoppet att han skulle avsättas har med all säkerhet varit halmstråt som många poliser hållit sig i innan de släpper taget om polisyrket.

    Men… Om tillräckligt många tusen (ja just det!) poliser slutar bör det bli det undantagstillstånd som borde ha utlysts redan när Fegis Reinfelt öppnade gränserna. Tyvärr är det väl en rödfeministisk PK-mupp med sedvanlig beslutsångest som ska ta beslutet, så det skiter sig säkert…

    Murphy (?) säger: The light at the end of the tunnel is a train.

    Trots allt elände;
    Stöd Din lokala polis!

    • Den har han visat många gånger förut, han är ju Sosse
      och för dem så räcker det med partibeteckningen för att
      få en hög ställning, inkompetens betyder inget !

  4. Man kan ju undra vad det är för hållhake som grisen har på Stor-Klas och
    svbetsarn, eftersom han får sitta kvar ”i orubbat bo”.
    Har dessa tre, liksom en gång Rosengren & Co varit på nattklubb tillsammans och betalat med statens kontokort ?

    • Idag har till o med denna maktmobbning spridit sig ända ner till oss skattebetalare,PK heter det.kan ändast brytas av någon som Trump eller Åkesson (hoppas jag)

  5. Anders Drygeman är ett stoet jävla skämt som hela den regering han är en del av. Han är sååååå sävlig när han öppnar truten att man håller på att somna.

  6. Blir nog ingen längre stund! Har ”knulla i Bangkok” inte lyckats vända trenden hittills, så är det nog en utopi att hen skulle lyckas nu! Vi vet ju vad ”knulla i Bangkoks” planer och åtgärder varit värda hittills, ingenting! Jo! Det blev visst några armband att dela ut till de potentiella brottsoffren den gången! Hahahohaaaaaahoha!!!!

    Undrar vad ”knulla i Bangkok” har för plan den här gången! Några fysiska poliser av kött och blod har han väl knappast att sätta in????

    Planen den här gången kanske har med pappfigurer att göra, framförallt med tanke på åtgärdsplanens innehåll om fler synliga poliser och förra åtgärdsplanens ”gummiband”! Hahahohaaaaaahoha!!!!

    Ibland kan det vara nog så gott att förekomma än förekommas! Tydligen förstår hen inte sitt eget bästa, troligen har hen ingen i sin närhet som kan se problemet, det som gått käpprätt åt helvete och ge hen rådet, ”avgå och glömma det som varit”!

    • De planer han eventuellt smider har inget med skapa ordning att göra. Men jag lovar dig att om Svenne börjar röra på sig är Knulla i Bangkok först på plats.

  7. Erkänna att man har fel, har aldrig varit prio ett för politiker i allmänhet, eller sossar i synnerhet. Låt hellre hela skiten kapsejsa…

  8. Det är inte ett dugg konstigt att familjen Maktgalen håller ihop. Hela den Svenska regeringen är så matgalna så t.o.m. Hitler och Stalin verkar som små kissekattungar

  9. Torkar du mig, så torkar jag dig!
    Även när du är dålig i magen, och gör
    stora 💩 högar efter dig.

    En del går genom livet med rak rygg, och
    en del kuvar sig efter vinden.

  10. Högst märkligt att ”Kräket” får fortsätta trots massiv kritik och sina fadäser. Det finns tydligen en ”gravad hund” som ligger i vägen, för Ynkeman och de övriga dilettanterna….

  11. Helt otroligt att han inte har självinsikt och avgår det aset Ygeman skulle också avgå men det är väl ingen risk makten suger

  12. Otroligt, både att han sitter kvar och att han blev RPS-chef..
    Nån j-a hållhake på höjdarna sen SÄPO-tiden MÅSTE han ha, det finns ingen annan möjlighet..

  13. Kan det bero på att det inte finns några lämpliga kandidater som är villig att kliva fram , kanske lilla Mona Sahlin är sugen nu när hon har fått känna på hur polisen arbetar , för det räcker nog med den kunskapen hon fick när hon var på förhör för att bli en tilltänkt polischef i vår regering .

Kommentera