En profilklass för zigenare, det är rena rama katastrofen

ZIGENARE. Roma kulturklass tillhör kommunala Hammarbyskolan. Nu riskerar Stockholms stad att få betala ett vite på 1,8 miljoner kronor för de mycket allvarliga bristerna i profilklassen. Skolinspektionens granskning är en tragisk berättelse om en fullständigt dysfunktionell undervisning och om en skolledning som har lämnat ett sjunkande skepp vind för våg. Här har välviljans outsinliga kravlöshet fått råda.


Några delar ur rapporten.
• Trots att en övervägande majoritet av eleverna i årskurs 6-9 i Roma kulturklass under lång tid inte har nått upp till kunskapskraven har skolan struntat i att utreda behoven av särskilt stöd. I dessa årskurser har 14 av 15 elever haft F – underkänt – i flera ämnen upp till fem terminer i sträck.
• En lärare kan inte ens uppge var någonstans eleverna undervisas i idrott och hälsa eller träslöjd. Kanske för att de inte har någon undervisning? Det visar sig i alla fall att under två år har samtliga elever fått streck i dessa ämnen, inklusive teknik.
• Vid en lektion framgick det att samtliga elever arbetade med en och samma matematikuppgift. Det kunde väl ha varit i sin ordning. Men nu handlade det om alla elever i årskurserna 4-9.
• Rektorn har ingen koll på om betygen sätts enligt reglerna. Och lärarna i Roma kulturklass saknar kunskapen ”för att säkerställa en rättvis och likvärdig betygsättning.”
• Elevhälsan får inte besöka klassen. Rektorn berättar att hon inte får besöka klassen ”oannonserat”. Och den ordern har hon lydigt efterlevt. 

En grundtanke är att den svenska skolan ska försöka utjämna barns livschanser. I den romska profilklassen har de tvärtom försämrats. Inte nog med detta. Barnen tvingas också vara försökskaniner åt flumpedagogiken.

Så här marknadsförs pedagogiken på hemsidan: ”Skapa en plats där eleverna är aktivt engagerade som kunskapsproducenter och där lärare har antagit en transformerad yrkesroll som en handledare och arbetar ansikte mot ansikte i en lärandemiljö som skiljer sig från en traditionell skola som inriktar sig på inlärning, kunskapsöverföring och disciplin.”

-Pettersson säger att sådant betalar vi skatt för, vilken skit. Kunskapsproducenter, transformerad yrkesroll, lärandemiljö som skiljer sig från traditionell skola som inriktar sig på inlärning, kunskapsöverföring och disciplin.

Vad menas, ska de inrikta sig på något som inte inriktar sig på inlärning, kunskapsöverföring och disciplin utan bara på flum…

  • Vill zigenarna lära sig något?
  • Varför ska de gå i särskilda skolor?
  • Varför ska invandrare gå i särskilda skolor?
  • Var inte skolan bra innan flummet började 1975?

Minoritet.se

Expressen

Romer har fått positiv särbehandling – utan resultat

12 thoughts on “En profilklass för zigenare, det är rena rama katastrofen

  1. Vem i hela friden har beviljat detta – lika illa som de muslimska skolorna fast med sämre undervisning. Romerna vill inte integreras i samhället.
    Dra in skolpeng och studiebidrag och stäng skiten. Vill de lära sig så får de gå i vanlig skola som alla andra. Det finns undantag men de är ytterst få.

  2. Romerna har själva satt sig i den skit de befinner sig i.
    I Rumänien och Bulgarien (kanske fler länder än så?) vägrar de registrera sig och bli fullvärdiga medborgare – de kan ju tvingas till skola och arbete då.
    Här, oavsett romskola eller vanlig skola så skiter ca 80% av dem i den utan hoppar av och blir förmodligen kriminella för de tjänar mer på inbrott, knark och trafficking.
    Tycka synd om dem? Don’t think so…. Det är självvalt.
    Allt jag vet om dem har Arnstberg lärt mig och han har grottat ner sig, under många år, i dem mer än någon annan och skriver egentligen bara ren fakta utan känsloinnehåll så jag litar blint på honom men kontentan i mina ögon är att romer vill inte in i ”samhället” utan fortsätta sina gamla levnadssätt.
    Vi måste bestämma om vi accepterar eller förkastar det.
    Själv förkastar jag det. Utländska tiggare ska ut och för svenska romer förordar jag indragna bidrag om inte ungarna befinner sig i skolan och uppfyller minst kraven för ett godkänt betyg.
    Gäller även andra som håller sig borta från skolan. En annan diskussion men mitt råd där är att förbjuda alla religösa symboler och värderingar i alla skolor för barn/ungdomar upp till 18.
    Hårddra skolplikten. Infinner sig inte ungarna ska föräldrarna drabbas med indragna bidrag samt böter.
    Föräldrarna ska dessutom ha genomgått utbildning Sweden 2:0 för fortsatta bidrag.
    Lagar
    Normer
    Språk
    FNs kapitel 2 och 34
    Kan de inte leva upp till dem: Repatriering!

    No pardon!

  3. Det finns en äldre undersökning som visar att ”romska” barn hänger med någorlunda i småstadiet men sedan dalar ”studiemotivationen”…….tur då att elever från zåmalia, mena väger upp det hela…….

  4. Flumen började tyvärr även innan 1975.
    ”Välviljans outsinliga kravlösthet” gäller även andra än Zigenare.
    De som förespråkar det ”sociala samvetet” riskerar att sätta igång en outsinlig kravström från de grupper som inte förstått att varje enskild individ i slutändan är ansvarig för sin egen situation.
    Staten betalar är falsk illusion, staten har nämligen inte outsinliga resurser.

  5. Det är möjligt att ni ses i tingsrätten, fast då mig dig inför skranket åtalad för förtal som är att sprida uppgifter om någon, som typiskt sett räcker för att utsätta personen för andras missaktning. Om du tänkte dig ”Hets mot folkgrupp” så omfattar det inte ”en saklig och vederhäftig diskussion”. Dessutom ligger servern i USA där man har ”Bill of Rights” som garanterar absolut yttrandefrihet. Din anmälan kommer att vara nedlagd innan blanketten nått inkorgen.

  6. Jag börjar tro att romerna själva har två vägar. Antingen ska de fortsätta leva som de nu levt i Europa i minst 500 år. Skita i utbildning och att delta i samhället. MEN då ska de ta ansvaret för sina liv och sluta klaga och spela offer.

    Eller så registrerar de sig i sina hemländer, skickar sina barn till skolan och tar anvisade jobb istället för att tigga och stjäla.

  7. Skolan är ungdomars första erfarenhet av konkurrens. En konkurrens som fortsätter ända fram till pensionen i en eller annan form. Planekonomi och liknande styrmedel är bara slöseri med tid. Så småningom skall ändå ungdomarna konkurrera med ungdomar från ex. Kina och Sydkorea. Då blir det inte roligt att konstatera att de blivit lurade. Flumskolan kommer att bli en tragedi!

Lämna ett svar till KurtAvbryt svar