Står muslimska seder över allt annat?

Den frågan ställer GP:s ledarkrönikör Mathias Bred.

Att ett av vittnesmålen till den uppmärksammade rättegången efter dödsskjutningarna vid Vårväderstorget i Göteborg, anlände i och tilläts bära niqab, har varit uppe till diskussion och den behöver vi inte närmare gå in på. Finns det något som borde besvära det svenska samhället mer än just denna händelse? Ja!

Det faktum att ett vittne tillåts uppträda i denna klädsel är givetvis genant för det svenska rättsväsendet.

1

Minns ni den uppmärksammade rättegången 2011, där tre åhörare som bar niqab kastades ut ur rättssalen?

”Jag har till uppgift att ta ansvar för ordningen i rättssalen och då tycker jag att det är ett minimikrav att man ska kunna se ansiktet på folk”

Så motiverade domaren sitt beslut.

”Om de hade frågat oss kunde vi ha legitimerat oss precis som vi gör på banken”

Så sade en av de utkastade kvinnorna. Min fråga till de styrande i samhället är följande: Vilket värde har en id-handling när personen ifråga vägrar visa sitt ansikte offentligt? Oavsett om du sitter som vittne eller åhörare i en rättssal, befinner dig på banken i ett ärende, står vid incheckningsdisken på Arlanda för att resa hem till det land du flytt från eller befinner dig i något sammanhang där du måste visa en id-handling, så borde det moderna svenska samhället sätta ned foten och säga stopp.

Det är väl ungefär där Mathias Breds ledartext hamnar. Den här frågan han ställer är förmodligen större än bara den aktuella rättegången.

”Gäller den radikala muslimska seden att tvinga kvinnor att bära heltäckande kläder över den västerländska rättsprincipen att framträda öppet inför rätten?”

Tyvärr är det nog så. Europarättens beslut till rättigheten att bära religiösa symboler köpte JO och JK rätt av i fallet med de tre niqabklädda kvinnorna. Säg vilka andra grupper som skulle tillåtas att dölja sina ansikten för domare och andra närvarande vid en svensk rättegång? 2012 gick diskussionen het om rätten att bära mc-västar i rättssalen när mc-medlemmar stod åtalade.

”Det hade varit lämpligt om domstolarna fick det redskapet så att man kunde förbjuda symboler som förknippas med organiserad brottslighet”

Så sade kammaråklagaren vid det tillfället. Huruvida vänsterextremister och fotbollshuliganer tillåts vara lika maskerade i vittnesbåset som de är på gatorna respektive läktarna är en fråga jag inte vet svaret på, men jag inbillar mig att så inte är fallet.

Nej, det blir alltmer uppenbart att religionen åter tar ett allt större grepp om samhället. Förvisso en sanning med modifikation, då det är en viss religion vi talar om, islam. Ni som märker att islam kryper allt längre in i samhällskroppen har naturligtvis rätt. Därför är följande ord av Mathias Bred värda att ta i beaktande.

”Värt att notera är att scenariot bara för några år sedan skulle ha tett sig otänkbart”

Det går fort, rasande fort, när gruppen muslimer växer sig allt större och i de länder där islam fått övertag har klockan vridits tillbaks hundratals år. Jag nämner bara länder som Libanon, Egypten och Tunisien där religionen islam får, eller rättare sagt tar, ett allt större grepp om samhället och människors val. Andra religiösa grupper, sexuella minoriteter och kvinnor borde vara de som skräms mest av en sådan utveckling, även om de inte verkar förstå det. Redan idag ser vi prov på vad som komma kan. De sexuella trakasserierna, hotet mot judarna i Malmö, trakasserierna mot kvinnor och homosexuella på asylboenden och allt fler kvinnor i hijab och niqab. Vill vi verkligen detta? Förstår dina vänner, släktingar, grannar och arbetskamrater vad som är på väg att ske?

Om Europas politiker inte vill se en utveckling som tar oss bakåt, inte framåt, är det nog hög tid att agera. Så länge stater som Egypten och Saudiarabien tillåts finansiera moskéerna i vårt land och det svenska samhället inte tillåts ha full insyn i det som sägs och sker i dessa, banar vi väg för allt mer radikala krafter. Lite av det tar Johan Westerholm på Ledarsidorna upp i sitt nya inlägg.

Dessutom funderar jag över vilka jobb dessa kvinnor i niqab livnär sig på? I muslimska länder är kvinnornas roll i hemmet. I jämlikhetens och feminismens Sverige borde också dessa kvinnor arbeta och försörja sig själva. Upp till bevis nu Stefan Löfven.

GP

Till sist en liten gissningstävling. Till vem av dessa avskum är den niqabklädda kvinnan syster?

Skärmklipp

11 thoughts on “Står muslimska seder över allt annat?

  1. ”Står muslimska seder över allt annat?”

    Ja det tror jag det gör för otroligt många svenskar.
    Hur många är vi inte som fått ta del av viktiga dessa personer är framför svenskarna.

  2. Vart tog grundregeln i all rättslig hantering vägen?
    De grundläggande orden, ”Det skall stå utom allt rimligt tvivel”.
    Hur identifierades denna individ? Var det med luktsinnet?
    Hon luktade väl antagligen muslim.
    Som muslim spelar det ingen roll vilken individ som finns bakom masken.
    = Alla muslimer är muslimer!
    = Alla muslimer har rätt att ljuga inför ickemuslimer!
    Vilket värde har det att ta in en sopsäck i rättssalen?

  3. Så det gör inget att man inte kan vara säker på vem som egentligen vittnade? Håller vi på att gå ifrån lag, ordning och rättssäkerhet?

  4. Enda gången man skulle kunna godkänna denna ”mask” är om ett vittne känner sig hotat. Innan rättegången skall denne visa sig och legitimera sig, hållas under ständig bevakning så att de inte kan ”byta” plats. Helt ok som beskyddsmask inget annat!!

  5. Sverige som det enda EU landet kommer med all säkerhet konvertera till sharialagar efter beslut av PK-7an. Det känns nu riktigt läskigt att se hur fort hela samhället monteras ner och anpassas till den
    ”fredliga religionen”

Kommentera