Irakier vann jackpot – Amerikaner rasar!

En anonym Irakier började spela  på The Lotter online. Några månader senare vann han jackpot. $ 6,4 miljoner! Detta föll inte Amerikanerna i smaken. Många undrar om det är lagligt, att en Bagdadbo kan spela och  t.o.m. vinna på ett Amerikanskt lotteri.  Ganska lustiga reaktioner i denna globala tid när internetspelandet  inte har några gränser. (knappt, det finns vissa undantag) 

lotter

För många Amerikaner så är det  ”Globala” endast  Amerika. Man tänker inte på att ”Oregon lottery” inte bara säljs i Oregon även om det låter så.  Vem som helst, även svenskar skulle kunna vinna på detta lotteri.  Där minskar Oregon borna, amerikanernas vinstchanser avsevärt. Därför kunde en Irakier vinna.  Detta vill många amerikaner inte acceptera.

Samtidigt så är avundsjukan stark. Varför får han, han från Irak och inte jag?  Samma sorts avundsjuka finns över hela världen. Ingen tänker på problemen det kan medföra.

The lotter säljer inga egna lotter utan förmedlar lotterier via sina representanter  i 20 länder. Detta är fullt lagligt enligt Nelson Rose, eminent professor vid Whittier Law School i Californien.   Det är lagligt för att personen inte personligen köper lotten utan den förmedlas av ”annan” köpare.

Denna man måste få vara anonym – av förklarliga själ så fruktar han för sitt liv hemma i Irak.  Denna önskan godtogs av Oregon Lottery´s VD  Jack Roberts. Chansen att denne 37-årige  familjefar skulle råka riktigt illa ut är stor om han skulle avslöjas.  – Jag vill inte läsa i tidningen att någon blivit kidnappad eller dödad för att de vunnit hos oss. säger Roberts.

Framtiden ser ljus ut för denne familjefar och på frågan om han skall fortsätta spela svarar han: ”-Jag kommer att spela varje dag”.   Otroligt korkat – då har han snart förlorat sin vinst. Speldjävulen har många knep!

lotter irak

 

 

Kommentera