Sagan om en järnväg

”Sagan om en järnväg” heter en bok av Stig Arvefjord. Den handlar om Svartälvsbanan som gick mellan Kortfors och Karl-Jans Grythyttan. Järnvägen lades ner 1936 pga bristande lönsamhet.

Detsamma gäller Karlsborgsbanan som lades ner 1984 av samma anledning. Märkligt nog har andra järnvägar med samma dåliga lönsamhet eller sämre överlevt, men illvilliga tungor påstår att dåvarande Trafikrådet ville statuera exempel så därför lade man ner järnvägen för att visa hur förträfflig busstrafiken var.

Sedan dess har turerna varit många och Karlsborgsbanans dödsryckningar har aldrig upphört helt. Men nu verkar det vara slut. Idag meddelar Trafikverkets planeringschef Henrik Zetterquist, att Karlsborgsbanan inte kommer att tas med i den trafikutredning för trafiken mellan Karlsborg och Skövde som man håller på att genomföra. Man kommer bara att titta på landsvägsalternativet.

”De pengar som finns behövs för underhåll och drift av befintliga järnvägar” säger Henrik Zetterquist. ”Vi kan använda våra resurser på ett mer fruktbart sätt än att utreda en redan nerlagt järnväg”.

Lusharpan tycker också att vi kan använda våra resurser på ett mer fruktbart sätt. Bla borde vi inte ge Migrationsverket 30 miljarder i tilläggsanslag, utan satsa mer på vår infrastruktur, tex 200 miljoner som det kostar att blåsa liv i Karlsborgsbanan. Det ska bli intressant att se vad vår regering gör när järnvägstrafiken stannar helt på våra järnvägar pga bristande underhåll. Ska man skicka ut våra nyanlända att röja sly för hand.

 

Och för övrigt anser jag att svensk invandringspolitik i grunden behöver förändras och antalet arbetskrafts- och anhöriginvandrare kraftigt reduceras.

7 thoughts on “Sagan om en järnväg

  1. Ja hur mycket fina vägar och cykelvägar hade vi fått för dom
    31 miljarder som nu ska slängas på totalt misslyckade åtgärder
    i flyktingindustrin?

  2. Roslagsbanan förstatligades i slutet på 50:talet. När staten d.v.s. Socialdemokraterna ville lägga ner den, lät man bussar ha en tidtabell som gick ut på att bussarna alltid gick före tåget. Folk tog då bussen
    istället och järnvägen fick för litet resandeunderlag. Nedläggningen kom som tänkt var.

  3. Är Kaplan ett statuerat exempel?

    Han är en av de inkvoterade i regeringen. Placerad på en post som är avgörande för om medborgare i Sverige ska ha bostad eller ej. Enligt Maslows behovstrappa ett grundläggande behov för överlevnad. Bostad alltså. Inte inkvotering efter identitetspolitiska kriterier. Inte Kaplan.

    Statsministern väljer att placera en representant för en viss identitetstyp på posten av stor betydelse för Sveriges bostadssituation. Han väljer därmed bort att kombinera uppdraget med en person som besitter nödvändig kompetens.

    Valet kan ses mot bakgrund av att svenska folket ska se att denna identitet tillför något värdefullt till landet och dess medborgare. Statsministern vill statuera ett gott exempel?

    Det som händer är ju i stället det oundvikliga. Kunskap är kunskap och den kan inte ersättas av graderingar i pigmentering. Kunskap är kunskap och den kan inte ersättas av en tro på en övermakt som ska ordna allting. Tvärtom stjäl den snedvridna fokuseringen kraft och riktning från uppdraget.

    Om meningen var att statuera ett exempel på vilken nytta Sverige har av vissa utvalda identiteter så har man idag sett att det givna exemplet inte är till så stor glädje för de ssom behöver bostad i vårt land.

    Han har blivit ett exempel på att det inte fungerar så särskilt bra.

    • Inget järnvägsunderhåll, inget vägunderhåll eller nya vägar, en skola där lärare är helt inkompetenta, okunniga vänsterpatrask, en sjukvård där när det luktar att du har något annat än en förkylning så blir du diskriminerad, en bostadskö där du får vänta 15+ år för en sliten lgh i Stockholms ytterområden eller 10+år ute på landet bara så att kriminella sharia muslimer, väldtäktsmän och mördare ska kunna få maximala bidrag så att de kan leva livet ut på bidrag som betalas med lånade pengar. Tack alla politiker ni är förrädare och korrupta lögnare.

Lämna ett svar till Per-Åke Avbryt svar