Ensamkommande i familjehem i Kiruna

Några statistikuppgifter om familjehem har tillhandahållits av en bloggläsare i Kiruna, vilka har utgjort underlag för artikeln.

Landets till ytan största kommun, Kiruna är till folkmängden en liten kommun med en befolkning om drygt 18 000 personer. Liksom den absoluta majoriteten av Sveriges kommuner tar de antingen frivilligt emot eller påtvingas så kallade ensamkommande flyktingbarn. På bloggen har det tidigare skrivits om den höga åldern hos en del av dessa ”barn”.

Enligt en lagändring (SFS 2013:755 Lag om ändring i lagen 1994:137 om mottagande av asylsökande m.fl.) som trädde i kraft den 1 januari 2014 och som står i strid med lagstiftningen om principen för det kommunala självstyret, fick Migrationsverket ökade möjligheter att anvisa asylsökande ensamkommande barn till en kommun som ska ordna med boende, skolgång och en del annat. Migrationsverket ska kunna göra detta även om det inte finns någon överenskommelse mellan verket och kommunen om mottagande. Det innebär att alla kommuner kan tvingas att ta emot fler – även om de redan har fyllt sina platser.

Samtliga partier i Riksdagen utom Sd röstade ja till att ändra lagstiftningen.

I Regeringsformen som utgör en av de fyra grundlagarna, regleras i 14:e kapitlet om det kommunala självstyret

Under 2015 sökte 35 369 ensamkommande flyktingbarn om asyl i Sverige. 70 procent av dessa var män. Antalet per månad framgår av nedanstående diagram.

Familjehem1

Kiruna kommun har valt att placera en okänd andel av dessa ”barn” i familjehem.

Familjehem är ett enskilt hem som på uppdrag av kommunens socialnämnd tar emot barn för stadigvarande vård och fostran eller vuxna för vård och omvårdnad och vars verksamhet inte bedrivs yrkesmässigt. Det kallades tidigare för fosterhem eller social bostad. De regleras av Socialtjänstlagen (SFS 2001:453) med kompletterande regler i socialtjänstförordningen (SFS 2001:937).

I SKLs cirkulär 15307 redovisas rekommendationer för omkostnads- och arvodesersättningar men kommunerna är fria att definiera ersättningsnivåer.

Till omkostnader räknas husrum och slitage på inredning, mat, kläder, skor, hygienartiklar, fickpengar, telefon, fritidsaktiviteter och naturligtvis också leksaker till de små barnen. Omkostnadsersättningen är avdragsgill i deklarationen medan arvodet är skattepliktigt.

Antalet placerade i familjehem i Kiruna under 2015 var i genomsnitt 11 per månad med en topp i december på 33. Samtliga tillhör inte kategorin ensamkommande flyktingbarn men ca 70 procent torde göra det. Antalet placerade samt de ersättningar som kommunen betalar per familjehemsplats framgår av nedanstående diagram. Under december 2015 utgjorde beloppet per placerad 46 315 kr (1 540 kr per dygn). För den som upplåter en familjehemsplats är det alltså en mycket inkomstbringande verksamhet, vilket de flesta lönearbeten inte kommer i närheten av.

Familjehem2

Summan av de månatliga utbetalningarna till familjehemmen är 7,9 miljoner och den månatliga fördelningen framgår av följande diagram.

Familjehem3

Utbetalningarna har från januari till december ökat 8 gånger. Det är inte primärt den enskilda kommunens skattebetalare som står för kostnaderna men landets skattebetalare. Den årliga kostnad för denna cirkus med drygt 35 000 ”barn” är ca 35 miljarder kronor (1 mkr per barn och år eller 2 700 kr per dygn), d v s inte så långt från de 45 miljarder som försvarsmakten kostar årligen.

7 thoughts on “Ensamkommande i familjehem i Kiruna

  1. För samma belopp som en ensamkommande finansieras – hur mycket tid motsvaras det av i ekonomiskt bistånd?
    I vilken omfattning är samhället redo att hjälpa olika människor?
    Ljugande arga unga män som inte identifierar sig och uppger en ålder som inte motsvarar den biologiska – 1 dygn a ca 2600:-
    Godtycklig medborgare med otillräcklig inkomst av skiftande anledning och berättigad till ekonomiskt bistånd – 1 dygn ca 130:- (ej el, hyra, a-kassa, hemförsäkring).
    För varje dygn är samhället (feministiska regeringen) berett att satsa 20 ggr mer på den ljugande unga arga mannen. Per dygn. Det blir ju 20 ggr mer per månad och såklart 20 ggr mer per år.
    Det en ”normalperson” erhåller /år (129×365) är ca 47 tusen.
    Samma 47 tusen som räcker 1 år räcker hur länge för en ev fullpubertal ensamkommande? Ca 18 dagar, dvs 2,5 vecka.
    Säg att hyra osv uppgår till ca 47 tusen/år då kommer det totala beloppet för ett normalår att bli 94 tusen. Dessa pengar räcker 36 dagar för härbärgerande av ensamkommande. Obs att den normala ska sakna tillgångar medan den ensamkommande kan ha hur mycket tillgångar som helst.

    Lågstadiematte räcker för att identifiera en uppenbar källa för besparingar, vilket en seriös finansminister med tekniskt avancerad utrustning och räknekunniga medhjälpare borde ha ansvaret för att göra?

    Hitta de fullpubertala och omgruppera dem till fartygsbaserade asylboenden med avgång så snart avvisning blir aktuell?

  2. Vad väljer svensken när saken ställs på sin spets,

    1. Ensamkommande ”vuxna asylturister ljugande om sin ålder och identitet?

    eller

    2. Ett svenskt försvar värt namnet?

    PK patrasket väljer allternativ 1, medan Sverigevännerna väljer allternativ 2.

    Tydligen saknar de flesta nu vuxna etniska svenskar självbevarelsedrift och andra viktiga egenskaper för att trygga framtida generationers rätt till ett nationalistiskt homogent Sverige där svensk kultur, seder och bruk samt traditioner bevaras för framtiden, landets och svenska folkets bevarande!

    Sverige har varit ett homogent sammansatt samhälle och ska självklart återställas!

  3. För dom som fortfarande tror på M & resten av PK-garnityret, här är lite grejer från Propositionen om lagändringen som kanske kan få i gång rotationen bakom pannbenet på dom;
    ”7) Den kommunala självstyrelsen och proportionalitetsprincipen
    Regeringens bedömning: Förslaget är godtagbart vid beaktande av proportionalitetsprincipen enligt 14 kap. 3 § regeringsformen.
    Remissinstanserna: Uppsala universitet och Sveriges Advokatsamfund anser att förslaget är förenligt med proportionalitetsprincipen i regeringsformen. Statskontoret gör bedömningen att utredningen beaktat proportionalitetsprincipen. Flera kommuner ansluter sig till Sveriges Kommuner och Landsting som anser att det starkt kan ifrågasättas om en tvingande lagstiftning står i överensstämmelse med proportionalitetsprincipen, bl.a. mot bakgrund av att det är oklart om andra åtgärder över- vägts, och att förslaget innebär en oacceptabel inskränkning av det kommunala självstyret.
    Skälen för regeringens bedömning: Proportionalitetsprincipen i 14 kap. 3 § RF innebär att en inskränkning i den kommunala självstyrelsen inte bör gå utöver vad som är nödvändigt med hänsyn till de ändamål som har föranlett den. Vid proportionalitetsbedömningen ska dels en analys göras av de konsekvenser förslaget får för den kommunala självstyrelsen, dels en avvägning göras mellan de kommunala självstyrelse- intressena och de nationella intressena som den föreslagna lagstiftningen ska tillgodose.
    8) Ekonomiska konsekvenser
    Regeringens bedömning: Förslaget medför inga kostnadsökningar för staten. Förslaget medför inga ekonomiska konsekvenser för kommuner, landsting, företag eller enskilda.
    Propositionen bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Miljöpartiet de gröna.”
    Undertecknad av dom kända hjärte öppnarna
    Fredrik Reinfeldt & Tobias Billström
    Sid 1+21-23 Regeringens Proposition 2012/13:162
    https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Propositioner-och-skrivelser/prop-201213162-Kommunalt-mot_H003162/

  4. Jag mötte ett antal skolbarn i eftermiddags. Fast en av dem var knappast något barn. En negerkille, över 2 meter lång och rejält biffig. Troligtvis några och tjugo år gammal. En tragikomisk syn där han spatserade fram med några småglin typ sjundeklassare, den barnsliga ryggsäcken såg rejält löjlig ut på en vuxen man. Men killens gode man gjorde väl ett patetiskt försök att få ynglingen att se ut som ett barn och utrustade honom med denna ryggsäc

  5. Enligt vår finansminister är ju ladorna fulla med pengar så det är bara att ta emot hur många som helst — eller?

Kommentera