Dramatisk ökning av andel lågpresterande i Sverige

INVANDRINGEN. Mer än var fjärde 15-åring i OECD-sfären, eller 13 miljoner elever, klarar inte baskraven i ett eller flera av skolans centrala ämnen. Läget är värre i Sverige, med var tredje elev som inte klarar baskraven.

Det är den senaste Pisaundersökningen som ligger till grund för OECD:s nya rapport Low-performing students.

Fokus ligger den här gången på alla elever som inte klarar mer än de enklaste uppgifterna i ett eller flera av Pisas delprov i läsning, matematik respektive naturvetenskap. Bland alla Pisa-deltagande länder/regioner ligger andelen på 28 procent, i Sverige på 34 procent. Det motsvarar, grovt uppskattat, runt 30 000 svenska elever i varje årskull.

De siffror OECD nu presenterar är inte nya, tvärtom har de tyngt svensk skola de senaste två åren. Nu påminner OECD åter igen om Sveriges situation: ”Sverige har fått ”dramatiska ökningar av andelen lågpresterande i alla ämnen sedan år 2000”, skriver OECD.

-Pettersson menar att det är ett politiskt problem och ansvaret är 87:ans, dessutom är det värre en det ser ut för en skola i kaos drar ned resultatet även för de elever som klarar godkänt…

Mer på SvD

38 thoughts on “Dramatisk ökning av andel lågpresterande i Sverige

  1. Fridolins 100 dagar har passerat, men elevernas kunskaper blir allt sämre och sämre. Vilket för mig låter konstigt, då vi får inte sådana mängder med högutbildade människor. Barn till högutbildade, generellt, har en viss studievana med sig från hemmet. Om man nu fördelar dessa akademiker jämnt över Sverige, så borde rimligen resultaten i skolorna gå upp och inte ner. Men politikerna vågar inte säga som det är att medel IQ i exempelvis Somalien är 68, i Afghanistan är det 84. Sverige hade 101 innan massinvandringen startade och i dag är vi nere på 99. Så johan westerholm skrev i ett inlägg på sin sida om hur man avråder från investeringar i sverige pga kunskapsförflackning och allt mindre/sämre forskning….

    • Fram till i början av 80-talet hade svenska pojkar en genomsnittlig IQ på 111 enligt mönstringstesterna. Dels hade sydeuropeer och framförallt Mena och afrikas inavel och låga iq ännu inte någon påverkan då dessa då helt enkelt inte fanns i Sverige. Men heller inte att förglömma att fram till 1975 så idkade Sverige sterilisering av tattare, förståndshandikappade, kriminella, psykiskt sjuka i syfte att skydda rasen från oönskad negativ påverkan. Så att ha fötts innan och fram till 1975 är en kvalitetsstämpel i sig som sedan tagits bort. Men naturligtvis är etniska svenskar födda av sådant rasmaterial som inte skulle ha blivit steriliserade enligt tidigare kriterier fortfarande om man tar ett tvärsnitt av dessa på samma genomsnittliga IQ-nivå dvs +110.

  2. Förstörelsen av skolan började redan på 60-talet. Alla skulle stöpas i samma form. Sedan dess har en massa ideologisk smörja dessutom sprits som en farsot.

    Fram till åtminstone 70-talet hade vi kvalificerade lärare och de flesta lärare var män, i högstadiet och gymnasiet. Att han kallades ”magistern” berodde på att de flesta hade magisterexamen, en betydligt högre akademisk utbildning än vad dagens lärare har. Nedmonteringen av landet började innan massinvandringen. Och det är inte bara bristande/inga kunskaper i svenska som är problemet med invasionsbarnen. Deras föräldrar har i genomsnitt ett IQ som en svensk elvaåring.

    Åkte förra vintern förbi en av stadens grundskolor. En svarting på väg in var en halvmeter längre än de svenska barnen. Ett gruppkommande kriminellt skäggbarn i 30-årsåldern? Kan vara en delförklaring till att flickor mår allt sämre i skolan, enär utländska våldtäktsynglingar/män finns på skolan, rent av i samma klass. Jo, det senare känner jag till eftersom det redan har hänt en bekants dotter som våldtogs av två skäggbarn från Etiopien. Hon kastades ur skolan, när hon inte ville fortsätta gå i samma klass som en av dem som våldtog henne, kom tillbaka efter 3 månaders ”vård” för gruppvåldtäkt.

    I skolan finns numera en pojkfientlig kultur. Genusdebatten har t.o.m. en ämnesetikett som heter ”skolans antipojkkultur”; http://genusdebatten.se/tag/skolans-antipojkkultur/
    Signaturen Ninni har skrivit om detta i en artikel: antipojkkulturens konsekvenser; http://genusdebatten.se/ninni-filosofennils-rond-6-del-3-antipojkkulturens-konsekvenser/
    Svenska pojkars problem i skolan skylls på dem själva, genom att påstå att de har en ”antipluggkultur”. Tyvärr får tokfeminister dessutom härja på skolorna och förvärra problemen.

    Vaknade tyvärr själv upp sent hur illa det står till Sveriges skolor. Hade nog gått i exil till Finland, om jag vetat hur illa det var och sämre blir det.

    Hittade även en intressant betraktelse om skolan: ”Vad lärde du i skolan?; ”http://www.frihetsportalen.se/2015/01/vad-larde-du-i-skolan/
    Kort aptitretare: ”…fram till 1970. Sedan sänktes kraven undan för undan för att ta sig igenom skolan, samtidigt som studietider förlängdes och papperskraven ökade för att få ett jobb.

    Inte heller hade vi daghem, åtminstone inte förrän i slutet på 60-talet, då staten ville lägga rabarber på barnen tidigare och minska familjens/föräldrarnas betydelse för barnens utveckling, så att alla skulle få en lika dålig uppväxt och börja hjärntvätten tidigt. När jag var liten och vi barn hade gjort något rackartyg som föräldrarna inte gillade kunde de hota med barnhem, och det gick rysningar genom våra små kroppar…

    Vi har varit med om en marxistisk omvandlingen av Sverige. Från ett traditionalistiskt land med ansvarstagande medborgare, till ett avsiktligt degenererat land med hjälplösa medborgare. Det är dock värre än så. Vi har numera en stat med politiker och byråkrater som är öppet antivita, svenskfientliga och pojk-/mansfientliga, ivrigt påhejade av fulmedia. Egentligen en omöjlighet i ett demokratiskt land att gå emot majoriteten.
    Man skulle kunna tro att de är missnöjda med oss svenskar, och att de har valt ett nytt folk som invaderar landet på vår bekostnad. Dock ingår det i Frankfurtskolans/västmarxisternas/kulturmarxisternas subversiva attack på den västerländska civilisationen som de vill förstöra, liksom på sikt utplåna dess vita befolkning.

    En i sammanhanget intressant iakttagelse kan skådas i den antivästerländska Agenda 21 och numera Agenda 2030 i FN:s regi. Innebörden är att kunniga människor tär mer på resurser och indirekt ska massan därför hållas okunniga.

    Frågade min son, som gick ut gymnasieskolan förra året, en teknisk linje: Vad kan du om derivata och integraler? Inget, blev svaret…

    Många som går ut dagens gymnasieskola, har en sämre kunskapsnivå än de som gick ut realskolan (9-10 år i skolan) och grundskolans gymnasieförberedande nia på 60-talet.

    ”Kunskapsskolan” är ett skämt. Snarare ska den kallas för Propagandaskolan!

    Problemet löses bäst genom att helt avskaffa skattefinansieringen av vård, skola, omsorg, etc, samt avskaffa skolplikten och förbudet mot hemskolning. Givetvis kombinerat med rejält sänkta skatter och minimera den frivilliga staten enbart till rättsväsen, polis och militär.

  3. Jag får väl förklara igen hur det ligger till! Dom som väller in i i Sverigeistan är efterblivna och kan inte ta till sig en normal svensk undervisning, svårare är det inte!
    Så här ser intelligensen ut i världen:

    https://sv.wikipedia.org/wiki/IQ_and_Global_Inequality

    Det här är kriterierna för särskola:

    Särskolan i Sverige har funnits sedan 1968 och finns till för de elever som inte klarar den vanliga skolan på grund av utvecklingsstörning eller som på grund av en förvärvad hjärnskada fått en betydande och bestående begåvningsnedsättning. Detta regleras i Skollagen (SFS1985:1100, 3 kapitlet 3§ med flera). Särskolan omfattar en obligatorisk nioårig särskola med möjlighet till ett frivilligt tionde år, gymnasiesärskola och särvux. Den obligatoriska särskolan innefattar grundsärskola för elever med en lindrig utvecklingsstörning; och träningsskola för elever som inte klarar av grundsärskolan på grund av en mer omfattande utvecklingsstörning. Enligt ICD-10 definieras utvecklingsstörning som IQ under 70. För barn med utvecklingsstörning som anses som måttlig eller svår, det vill säga en intelligenskvot på under 50, visar sig träningssärskolan ofta vara det lämpligare alternativet, även om det inte är begåvningsnivån ensamt som avgör den frågan.

    Särskolan följer liksom specialskolan och grundskolans det obligatoriska skolväsendets läroplan, Lgr 11 men med anpassad pedagogik; däremot har man som elev i särskolan individanpassade kursplaner samt möjlighet till ett tionde skolår.

    https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4rskola

    SEN BEHÖVS LIKSOM INGEN VIDARE DISKUSSION!

  4. Diktatur bättre än demokrati?

    Det hela avser Pisa undersökningar där det framkommer att Nordkorea har bättre Pisa resultat än Sverige!!!

    Pisa resultatet måste bero på att Nordkorea är en diktatur, vore det då inte bättre att även Sverige blev en diktatur, åtminstone för att uppnå bättre Pisa resultat?

    Det är betydligt enklare än så! Sverige behöver inte ge upp sin demokrati för att få bättre Pisa resultat!

    Varenda kotte på globen vet var Nordkorea befinner sig geografiskt alla vet även vilken politik som förs av Kim Il Young. Därför har Nordkorea i princip ingen invandring (flyktingmottagning)!

    Konstaterar krasst, ”ingen vill dit”, varken tillfälligt eller permanent om man inte har någon personlighetsstörning som ger upphov till en sjuklig böjelse åt kommunism!

    Det måste innebära att om Sverige begränsar invandring (flyktingmottagning) till ett minimum redan idag, kommer Pisa resultatet i Sverige att ligga i toppskiktet om si så där 10 till 12 år. Antagligen utan att skolan behöver genomföra en större omstrukturering eller ta in fler specialutbildade lärare för att ta hand om sådant trams som hemspråksundervisning och andra mångkulturella aktiviteter och böjelser.

    Enkelt fixat och vilka resurser som kan sparas och transfereras om till gagn för svenska folkets gemensamma välfärd. Skola, vård och omsorg.

    Det kanske till ock med kan bli slantar över till att förkorta utbytescykler för statens och kommuners tekniska anordningar som vägar, vatten och avloppsanläggningar och annan infrastruktur som håller på att falla samman på grund av fruktansvärt dåligt underhåll!!!

    Kom ihåg!! Ungarna som fötts och föds i Sverige är vår framtid, vi har ingen annan framtid!

    Var lite självisk!!! Rösta med hjärtat på SD för en ljusare framtid!

    • ”kommer Pisa resultatet i Sverige att ligga i toppskiktet om si så där 10 till 12 år. ”

      Nej!

      Du glömmer alla lågpresterande som kommit de senaste åren och avkomman till dessa. Sverige kommer aldrig någonsin att ligga i toppskiktet i någon undersökning. Full fart mot botten är ett mera troligt scenari.

      Det tackar ni (i urval) Reinfeldt, Ullenhag och Fridolin för.

      • Synonymen du har så rätt, så rätt!

        Tog en av mina tidigare skrivningar avsedd för annat socialtmedia! Glömde korrigera för asylturismen i nuläge!

    • Bild 1:Somalia, genomsnitt IQ = 70, vilket betyder 50% under 70 (hjälpklass), 2% över 100. Kanske vill en per 1000 klara en teoretisk universitetsutbildning.
      Bild 2:Sverige, genomsnitt IQ=100, vilket betyder 2% under 100 (hjälpklass), 50% över 100. 250 per 1000 vill klara en teoretisk universitetsutbildning.

      Vid 50 % somaliklass och 50% svensk klass blir genomsnittet i IQ i klassen 85 (ungefär som i den arabiska världen). Genomsnittet i prestation minskar tillsvarande i skolan och i samhället. Ekonomin skadas svårt, eftersom den generella IQ nivån är den faktor som verkar starkast på ekonomin i ett land.
      Dystert!

      • Viktig information till PK patrasket och statsminister pajasen, även den tidigare!

  5. Det är så mångkultur yttrar sig. Det blir större spridning på t ex förmåga att handha intellektuellt kapital. Alla har inte lika mycket på kontot.

    Det vore intressant att se om medelvärdet ökat eller minskat i de länder som de med lägst prestation kommer ifrån. Trots att nivån här relativt sett blir låg kan det vara deras bästa som kommit hit. I sådana fall sjunker resultaten (om de nu mäter sånt) även i deras hemländer sedan de i stället kommit hit. Om de däremot är lägre än medelvärdet både här och där finns det anledning att de stannar och får hjälp av sina duktigare klasskamrater på hemmaplan. Men om de var de som var högst i sina länder borde de också ha stannat för att hjälpa till att lyfta sitt land. Här lyckas de uppenbarligen inte och det finns inget som talar för att de kommer att bli en avancerad framtida resurs i vårt land. Detta sänker i stället tilliten till vårt land i andras ögon. Mindre jobb t sverige. Inte så rikt längre mindre pengar t bidrag f de som har behov av det. Allting hänger ihop och de har sina starkaste rötter och sammanhang i de länder som ligger närmast deras intellekt?

  6. Och en annan kurva med ”dramatiska ökningar” löper parallellt…. och jag tänker inte på ”invandring” utan på ”SEXUELLA ÖVERGREPP I SKOLMILJÖ”, nåt som är det största sveket som svenska politiker någonsin i historien gjort mot barn i Sverige. Att flickor inte kan känna sig trygga i sin skolgång.

    Och hur jävla naiva är ni förbannade miljöextremister; NÄR dessa flickor vuxit upp och fått ledande befattningar i samhället, så kommer naturligtvis bestraffningen av dessa perversa testosteronsjuka invandrare att slå hårt; alt när dessa flickor vuxit upp och skaffat sig en plattform, så kommer de att slå tillbaka mot ”ensamkommande” med en enorm kraft. Hämnden serveras alltid kall… det sista kapitlet i ”Sexuella övergrepp på högstadieelever” är inte skrivit än, om man sar så.

    • Viktigt att föräldrarna ser detta och flyttar sina barn till skolor som är säkra….Lättare sagt än gjort för snart är det väl kaos och inbördeskrig i alla skolor. Det finns väldigt begåvade flickor och pojkar, – får de inte chansen att sköta sitt skolarbete i Sverige går vi miste om mycket…..

    • Det är nästan så man kan tro att det är avsiktligt för att hindra det vi åstadkommit i vårt land. Det finns inte ett levande djur som med tillit hade närmat sig den hord av män som drog genom Europa med siktet inställt på sverige. Bara de blinda politikerna tycks tro att det kommer nåt bra ut av detta. Män som hatar kvinnor?!

  7. Dessa lågpresterare förstör för alla andra, problemet är främst konflikträdsla och oförmåga att ställa krav. Lågpresterarna borde fångas upp tidigt och ingen ska gå 9 år i svensk skola utan att lära sig läsa och skriva, oavsett IQ kan alla lära sig detta.
    NOLLTOLLERANS från lågpresterarna att skrika ”hora”, ”fitta”, ”Svenne-hora” och annat asocialt beteende som att tvinga andra elever att snatta. TYDLIGHET saknas och SKOLAN borde förändras till att alla som går där ser skolan som en ARBETSPLATS och samma regler som i arbetslivet! Flummarna har haft sin chans och där är vi nu!
    FAKTA ÄR ATT DET ÄR INVANDRARNA/ASYLINVANDRARNA 2:A GENERATIONENS INVANDRARE SOM ÄR DEN STÖRSTA GRUPPEN LÅGPRESTERARE!

  8. Satsa våra skattepengar på Sveriges barn och på deras skola. Sluta omedelbart med att importera och föda upp jihadisterna och alla sexgalna muslimska snorungarna!!!

    Få till ett STOP på denna samhällsutveckling, NU!

    Svenska staten begår ett grymt och oförlåtligt svek mot Sveriges flickors framtid, bland tusentals dreglande muslimer.

    Sverige är tyvärr INTE ett muslimskt land! Följ svensk lag!

  9. En nation, som säger sig vara ett kunskapssamhälle, och som byter ut sin befolkning i rask takt med fattiga, outbildade, oidentifierade och kriminella, så har de rätt som säger att det är en nation som styrs av idioter.

  10. Det är ju inte som på 50-talet t.o.m 1980-talet då man kunde ta i princip vilken grupp ungar som helst från förorterna till sommarjobb på verkstäder, banker, försäkringsbolag etc och rätt snart så såg man att man hade nya rekryteringar för alla arbetsuppgifter. Några blev bland världens vassaste stordatorprogrammerare med bara lite kurser internt och ivägskickade till IBM och lite manualer att läsa. Där satt de kvar till pensionen rätt nyligen och lämnade efter sig världens mest effektiva och stabila betalsystem i de svenska bankerna. Vanliga etniskt svenska förortsungar. Nu kvoterar man in etniskt avfall som knappt ens klarar av att förvalta system och ska man utveckla något tvingas man ta in utländska konsulter av germanskt ursprung och den lilla etniskt svenska kärntrupp som nu sjunger på sista verserna. Inte ens återväxten bland de etniskt svenska barnen är tryggad fast de har förmågorna pga det mångetniska helvete de lever i med stress, oro, rädsla, skräck och totalt förlorat framtidshopp.

    • Räds ej du stofila xenofob, finns gott om Ryssar, Indier och Kineser som programmerar brallorna av barnen från förorten.

      Fast de utgör kanske inte underlaget till statsbelåningen för dina pensioner så som alla ensamkommande muhadister som ni vurmar över

      • Nu vet jag inte vad du är för en total idiot som tolkar in att jag har något emot ryssar kineser eller indier. Vad gäller ryssar av etniskt europeisk härkomst så är vi ju ganska lika. Rysslands vita europeiska befolkning har ju även mycket svenskt i sin genpool då många svenska officerare från krigen när Sverige var en stormakt slog sig ner i Ryssland och fick toppositioner givet deras intellektuella förmågor och naturligtvis spred sina gener som många ryssar drar fördel av idag. Att kineser har många begåvningar står helt klart. Vad gäller indier så har jag egen erfarenhet av indier som tagits in i IT-projekt jag själv varit delaktig i. De säger ja på allting, att det går att göra, inga problem osv. Men kvalitén har många gånger varit så usel att det har tvingats göra halt och revision av deras jobb med nya icke-indiska konsulter som tvingats städa i deras kod eller helt enkelt tvingats göra om från början i de delar de varit ansvariga för. Men nu handlar detta om Sverige 1950 till 1980-talet och då är det precis som jag beskriver ovan. Och exemplet handlade om de etniska svenska killar som programmerade bassystemen på Sveriges affärsbanker och som i internationella studier blev uppmärksammade för just sin effektivitet och driftsäkerhet, alltså BÄST i internationella jämförelser. ÄVEN i jämförelse med ryska, kinesiska och indiska banker.. Hur fan kunde du få in att ryssar, kineser och indier skulle kunnat ”programmera brallorna” av dem? Din jämförelse är ju som att säga att Ingemar Stenmark och Björn Borg skulle utklassats av Ryska, Kinesiska och Indiska utförsåkare och tennisspelare. Är du med? Tävlingen är redan avgjord, det är historiska fakta – IDIOT! Är du hudfärgshandikappad eller nåt? Låg-IQ Mena/sub Sahara?

    • Om det ändå vore så. Har du missat vad Mona ”avskummet, det vidriga aset, avfallet” Sahlin sagt? Om någon som heter muhammed och Sven söker samma jobb ska muhammed få det.
      Kvotering kallas det.

  11. ””Sverige har fått ”dramatiska ökningar av andelen lågpresterande i alla ämnen sedan år 2000″, skriver OECD.”

    Orsaken?

    Varför vill Fridolin tvunget förstöra den svenska skolan?

    Jag begriper det inte. Kommer Fridolin att sätta sina barn i en kaosskola när det blir dags?

    NIX!

    Varför skall han då tvinga på andras barn en eländig skolgång?

    • Jo då, han (Fridolin) kommer att sätta sina barn i en kaosskola – han är ju själv produkt av den.

  12. Även på området skola följer vi efter usa, det måste då bli så att vi i följderna av det godkänner hemskolning, för våra barns bästa !

  13. Detta är typiskt.

    SvD väljer som vanligt att illustrera artiklar om sönderfallet i den svenska skolan med bilder på blonda barn.

    Det är inte svenska blonda barn som är orsaken till ödeläggelsen av skolan.

    Orsaken är det enorma inflöde av lågpresterande negrer, muslimer och araber. Det är en förolämpning av intelligenta och skötsamma svenska barn

    http://s14.postimg.org/6vvxxfblt/nnn.jpg

Kommentera