Sverige är vårt – Svensk strävan 1941

-Pettersson la ut denna klassiker från 1941 för drygt fyra år sedan och tycker det är dags för en repris. 1941 hotades vårt land och det gör det även 2015 så Vilhelm Mobergs ord gäller lika mycket idag…

Vilhelm Moberg, Svensk strävan, 1941

”Sverige är vårt, det är sex och en kvarts millioner levande svenskars land. Men det är även de dödas land, deras som byggt upp det åt oss från början och lämnat oss sitt verk att förvalta och förkovra. De döda är åtskilliga millioner flera än vi. De har mycket att säga oss nu, och vi är skyldiga att lyssna till dem. Vi lyssnar till dem genom att minnas vad de uträttat och genom att värdesätta deras strävan. De kan icke mera värja sitt verk. Det åligger oss.

2015-06-18_2144

Någon gudomlig rätt till ett visst landområde, någon rätt i och för sig att besitta ett visst land från begynnelsen och intill änden, gives naturligtvis icke åt vårt folk. Den rätten är någonting som skall förtjänas, som skall förvärvas av varje folk.

Svenskarna har förvärvat sig rätten till sitt land. Sverige är vårt sedan årtusenden med odlarens och brukarens självklara rätt, genom fädernas offer i blod, genom den särpräglade kultur, som har skapats här.

Vad Sverige i dag är, det har döda och levande svenskar gjort det till, och ingen annan. Sverige är idag vårt genom svensk strävan. De levande svenskarnas uppgift är att bevara det och förkovra det genom att fortsätta denna strävan – på frihetens grund.

Vi är ett litet folk, men vi har ett stort land att bo i. Se på Europa-kartan! Vårt land brer vida ut sig i världsdelen. Men vi är få, vi är de ensamma stugornas folk, och även om vi numera delvis bor i städer, så är vi dock någon gång komna från bönders, torpares, backstugesittares stugor.

I ensamheten i stora ödsliga skogar har en svensk folksjäl danats genom tusendena år. Brottningen med stenen och stubben när åkern bröts, har gett oss krafter – andliga och kroppsliga. Och starkt motstånd utvecklar starka krafter. Så har detta lands skog och mark präglat oss, gett oss det egnaste, upprinnelsens källa till vår folkstyrka, den ensamme skogsbons stolthet och frihetssinne och den sege odlarens ihållighet.

Det verkligt svenska är sålunda ursprunget – vår växtplats. Det är för mig den barndomens jord där jag sprang barfota något dussin somrar, och kände enrisbuskens barr under fötterna. Barndomens mark, det är vårens allt ljusare kvällar med morkullsflykt över stugbacken, och tranornas skrik från kärret. Det är sommarens solvärmda bäck med sitt ljumma vatten plaskande kring barnaben med sårskorpor på knäna. Det är höstens röda lingontuvor och det nedfallna äpplet i dagg-gräset en klar morgon. Det är vinterns snödrivor vid farstubron. Det är iskanornas kälkbacke. Det är några barn i en gråmosses lavstuga på skogsbacken en enslig kväll i skymningen. Far är på regementsmötet, mor på dagsverke uppe i Roten. Barnen sitter vid stugans fönster och trycker sina näsor platta vidmot emot glaset. Finns det inte någon där nere på vägen? Det är fattigdom – men en stolt fattigdom, som hjälper sig själv till livets tillräckliga uppehälle, till det grova, men mustiga dagliga brödet från rågen på åkerlappen kring stugan. Det är en sund och fri barnaväxt, som den vilda örtens mellan enbuskarna i hagen. Det är frid och trygghet i ett fredligt land, där barnen föds fria av fria föräldrar. Ett land där också de minsta backstugors barn får pröva sina möjligheter av alla slag så långt deras krafter räcker till. Ett land där var och en får växa efter sin egen art. Detta är det egna, det som aldrig skall låta sig utbyta mot något främmande. Detta är roten och blodsbandet, min andliga arvslott som jag har att föra orörd vidare åt mina egna barn. Detta är för mig det svenska, det omistliga.”

– Vilhelm Moberg, Svensk strävan, 1941

5 thoughts on “Sverige är vårt – Svensk strävan 1941

  1. Wilhelm Moberg var med o långt före sin tid. Heder åt honom. Han vägrade agera knähund åt etablissemanget, vilket är mera regel än undantag idag. Underbar text att läsa o begrunda.

  2. Sverige är vårt, och jag kommer alltid att försvara mitt land mot det som gör det till andras.
    Det skummrask som massinvandrar rakt in i detta land och de politiker, myndigheter och andra landsförrädare som stödjer detta föraktar jag av djupet av mitt hjärta.
    Sverige gav mig något som inget annat land kunde ge mig, därför ser jag mig skyldig att försvara landet.
    Det är inte de etablerade ”stora” partiernas politiker som kämpar för Sveriges väl, det är de Svenskar som ser förändringarna i samhället, och förstår vad det beror på.

  3. RÄTTSRÖTAN, som Wilhelm Moberg talade om för 60 år sedan, har nu spritt sig genom hela samhällskroppen och det är tyvärr bara att konstatera, att staten Sverige är genomrutten – från taknocken ned till grunden.
    Demokraturens kreatur går från klarhet till klarhet. Svensken skall tryckas ned i skoskaften och plösen dras över. Svensken skall knivhuggas, våldtas och misshandlas – minsta knyst om detta skall bestraffas strängt.
    Idag har (nästan) alla partier, organisationer, myndigheter och förvaltningar enats i förstörandet av Sverige.

    Den egoistiska egennyttan genomsyrar idag (nästan) alla makthavare, vilket gör dem lätta att muta – med pengar eller avancemang kan de fås att göra eller säga vad som helst. De umgås alla i samma kretsar, där alla är moralprostituerade och skamlösa, där alla är lika goda kålsupare. De stolta människorna, med känsla för etik, moral och rättvisa, som har civilkurage att säga ifrån, har för länge sedan utmanövrerats och kvar är det mänskliga avskummet, den moraliska dräggen. Med dessa nya lagar skall de få kvarvarande hedervärda människorna fängslas, ruineras och krossas för gott.

    Och kvar är sådana demokraturens fulaste kreatur – ALBIN – som hånar allt svenskarna håller heligt, han hånar MOBERG !!! Uuuut med provokatören och spionen Albin Bilan.

  4. Det är ett arv som vi skall fortsätta att förvärva med respekt för kommande generationer. Inga förbannade muhammedaner, araber, zigenare och negrer har något här att göra.

Kommentera