Danmarks grundlagsdag firas idag till minne av Danmarks första grundlag, Danmarks rikes grundlag, som undertecknades den 5 juni 1849. Även 1953 års konstitution antogs denna dag. Dagen används också som Fars dag i Danmark. Då Danmark inte har någon egentlig nationaldag är grundlovsdagen det närmaste man kommer.
Ska svenska folket fira denna dag som man gjort 2014? På islamiska kultur- (eller vad det nu heter) centrum, vid en moské under en motbjudande omgjord flagga: en gul halvmåne och EU-stjärnorna istället för korset ! Grov styggelse att se skändaren Erik Ullenhag stå och orera på sin pall (tillverkad på egen beställning?) och Löfvén (på Rinkebytorget) citera koran verser !
Och i Sverige firar vi i morgon islms tillkomst.
Skulle gärna åkt över till Kroen för att fira vår granne i väster.Möjligen druckit en (eller två) Guld,men p.g.a. klimatuppvärmningen,är det nu så kallt på min breddgrad,att jag drar mig för att gå ut !Polarkylan har kommit med klarblå himmel,och helt vindstilla.Det sista inträffar ungefär vart tredje århundrade. 🙂
Jag saknar Svenska Flaggans Dag. Ingen helgdag men en lagom lugn dag utan kulturrelativistiska förtecken. Inte heller någon röd dag, Annandag Pingst fick vara ifred!
Det går att göra något åt…
http://petterssonsblogg.se/2012/06/06/bus-pa-nationaldagen/
Kul!
vi fejrer med en lille én