Rapsen breder ut sig

De gula fälten breder ut sig i Södermanland, det är vackra att se men bra eller dåligt vet jag inte. Att fler och fler bönder odlar raps på större ytor tyder på god lönsamhet och bra priser för odlarna. Men när många ger sig på samma sak brukar priserna sjunka och…

Raps är en allsidig gröda, oljan som pressas ur rapsväxtens små svart fröer kan bli både matolja och bränsle. Dessutom används restprodukter i tillverkningen till djurfoder.

Den största andelen av rapsoljan används i godis- och chokladtillverkning. Resten används i margarintillverkning, matlagning och i tekniska oljor som sågkedjeolja och vagnsolja. En stor del blir frityrolja. Därtill blir cirka 10 procent av världens totala mängd rapsolja till biodiesel.

-Pettersson är dock lite orolig över mängden rapsåkrar och att det är så lite insekter på dem, de borde vimla av humlor, bin, fjärilar och andra insekter men åkrarna är tysta och tystnad är inte bra i maj när naturen ska sjuda av liv överallt…

Nåväl, bildera är tagna idag, Pingstdagen, från olika rapsfält, min fågelsjö och doppingarnas damm…

8 thoughts on “Rapsen breder ut sig

  1. Albin ibn Bilan:

    Stick och lufta din pedofed istället. Sluta smutsa ner vår blogg !

    • Du kanske inte tål att motsägas men jag tror nog att de flesta står ut med en och annan åsikt som de inte delar.

  2. Finns det inte en naturvårdsförening där Pettersson kan lufta sina funderingar.

  3. Här uppe har vi olika ”märken” att notera i almanackan för att se hur årstiderna växlar, t ex ”nu har Storsjön gått” eller ”nu har svalorna anlänt”.

    Nu har svalorna anlänt till Östersund men jag är orolig. Det har varit så kallt i maj så de kan inte ha mycket att äta.

    När ska människorna fatta att allt i vår flora och fauna hänger ihop och är beroende av varandra?

  4. Ensidig gröda dödar pollinerande insekter. De tål inte ensidig kost, helt enkelt.
    Till detta kan läggas att ensidiga grödor genererar större grad av skador från insekter, svamp etc och detta bekämpar man med MER GIFTER.

    Klart att de polinerande insekterna försvinner. Problemet blir att då minskar skördarna, när många blommor förblir opolinerade. Sidoeffekten blir att även områdena runt de ensidiga odlingarna dräneras på polinering. Hela eko-systemet skadas.

Kommentera