I våldtäktsfall ifrågasätts ofta kvinnan medan mannens bortförklaringar godtas. Vi måste höja kraven på männen, skriver Katarina Wennstam. I svallvågorna till debatten om den friande våldtäktsdomen i Lund sker nu något mycket viktigt som jag tror har varit på gång länge. Våldtäkt har traditionellt sett betraktats som en ”kvinnofråga” och fortfarande är de flesta som engagerar sig kvinnor. Därtill finns det många i samhället som mer eller mindre öppet anser att det sexuella våldet beror på kvinnors eget beteende – var de rör sig, hur de är klädda, vad de skickar för signaler eller vilka risker de tar.
Men det senaste halvåret har vi sett en folklig vrede mot friande våldtäktsdomar, som politiker och rättsväsendets representanter får allt svårare att blunda för.
Det som nu sker är att fler och fler, kvinnor som män, också börjar ifrågasätta den mansbild som finns inbakad i ett föråldrat och många gånger fördomsfullt sätt att bedöma våldtäkter, juridiskt och i samhället i stort.
Våldtäkter är svårbedömda fall då det sällan finns vittnen och ord står mot ord. Gång efter annan ser vi exempel på juridiska kullerbyttor där rätten förvisso konstaterar att kvinnor har varit utsatta för våldtäkt, men friar samtidigt eftersom mannen eller männen säger sig inte ha förstått att hon inte ville.
Så ser lagen ut, försvarar sig domstolarna. Och det har de rätt i. Sexualbrottslagen förutsätter uppsåt, men inte samtycke.
Med detta som utgångspunkt är det således inte kvinnorna det är fel på, utan de misstänkta männens beteende. Och hur de bemöts i rättsväsendet. Vad har samhället för bild av män i sexuella situationer?
Är de djur, offer för sina drifter, som förlorar både hörsel och empati när de blir kåta? Blir de lite dumma i huvudet när blodet rinner till könet?
Gång på gång ser vi hur rättsväsendet låter bli att ifrågasätta förövarnas absurda eller motsägelsefulla beteende. Hur kontexten är att en man alltid vill ha sex, i princip på vilket sätt som helst, bara för att det finns en kvinnokropp tillgänglig.
Huruvida hon bara ligger där, försöker vrida sig loss eller kvider nej är bara nyanser på hur kvinnor förväntas bete sig – att hon inte riktigt ska vilja lika mycket som mannen? Är det en bild av sexualitet som folk känner igen sig i?
Fler och fler börjar fråga sig vad det egentligen är för gamla unkna värderingar om män som florerar i våra domstolar. Och med rätta.
I det uppmärksammade Tensta-fallet från i höstas ter det sig, sett utifrån, som fullständigt självklart att det inte är ett gängse manligt sexuellt beteende att stå på kö utanför ett rum där en tjej ligger och vänta på sin tur. Helt utan att ta reda på om denna unga, berusade tjej verkligen var med på detta löpande band-sex.
Ändå kom fokus, som så många gånger förr, att handla om huruvida flickan sagt ifrån ordentligt, om hon kunde hålla isär vem som gjorde vad i det mörka rummet och om de hade förstått att hon inte ville.
I Lundamålet köper tingsrätten hur mannen la handen över kvinnans mun för att tysta hennes nej som en del av ett dominant spel. Inte som en efterhandskonstruktion eller bortförklaring. Medan kvinnans psykiska sammanbrott efter händelsen viftas bort med att hon har varit deprimerad tidigare.
Det är kvinnans beteende som ständigt sätts under lupp. Som i Stureplansmålet häromåret, då tidigare sexpartner till kvinnan drogs upp inför rätten. Detta trots att det var de två männen, inte hon, som hade ett sexuellt beteende som eventuellt var straffbart.
När samma män i hovrätten fick frågor om de alltid spottar på tjejer de har sex med, och varför de gick igång så på förnedringssex, så föll deras tillrättalagda historia ihop som ett korthus. De dömdes för våldtäkt efter en tidigare friande dom.
Det finns hela tiden en förförståelse om att ”män är sådana”, och att de inte riktigt kan ta ansvar för sina handlingar. Att kvinnor ska ta ansvar för både sin egen sexualitet och samtidigt oroa sig för att bli utsatta för övergrepp sitter så djupt i folksjälen att vi har svårt att frigöra oss från den.
Kvinnor ska lära sig att bete sig på ett sådant sätt att de inte blir våldtagna, medan män förväntas ha förstått ytterst lite. Fördummande är bara förnamnet.
Mina intervjuer med dömda sexualförbrytare i boken ”En riktig våldtäktsman” (2004) var just ett möte med något som bäst kan beskrivas som sexuell analfabetism.
Det var chockerande hur lite dessa dömda våldtäktsmän visste om sex, men också hur sällan de hade fått sin skeva syn på sexualitet ifrågasatt.
En av dem trodde att tjejen varit upphetsad under övergreppet eftersom hon var våt i underlivet, och tänkte inte på att det var för att hans kamrater redan hade tömt sin säd i henne.
En annan uppgav att tjejen ”nog fått orgasm” eftersom hon stönat när han lade sin nittio kilo tunga kropp på henne. Ytterligare en annan kille förlorade sin oskuld genom att delta i en gruppvåldtäkt och menade att tjejen fick skylla sig själv eftersom hon ”var en sån som brukade ligga med killar”.
Att tonårskillar och unga män vet så lite om sex, om kvinnors njutning och om det fantastiska samspel mellan två människor som är ett riktigt samlag, det är illa nog. Men det som gör mig riktigt, riktigt bekymrad är hur utbredd okunskapen om sexualitet är i svenska domstolar.
Debatten om friande våldtäktsdomar handlar inte om att vi ska sänka beviskraven för ett så grovt brott, utan om att vi måste höja kraven på männen. Män är tänkande varelser och rättsapparaten ska förstås avkräva dem både ansvar och förklaringar för sitt beteende.
Vi ifrågasätter henne, kvinnan, men fortsätter att köpa de mest hårresande bortförklaringar från de misstänkta männen. Och det gör vi för att det fortfarande finns en i grunden djupt fördomsfull syn på mannen som ett okontrollerbart djur.
Det är inte kvinnorna det här handlar om, även om mitt hjärta blöder för varenda offer för mäns våld. Det här handlar om männen. Om skapandet av manlighet, och om en avart av manlig sexualitet som måste granskas och ifrågasättas.Våldtäkt är inte ett kvinnoproblem längre. Det är ett gigantiskt mansproblem.
Här låter det helt annorlunda från feministerna än när det är ett gäng muslimska män som roat sig med någon svensk flicka, så vi kan utgå från att det är stor risk för att det är någon svensk våldtäktsman. Men även här har ju våldtäktsmannen klarat sig genom den lägsta instansen. Man får väl hoppas att vem det nu än är får en rättvis bedömning, även om det blir en ändring i Hovrätten. Det är ju rätt mycket av det som tas upp ovan, som ju mannen inte ens förnekar. Men det han skyller på, kan han ju inte heller bevisa. Det måste då också kunna tas upp hur hög sanningshalten är för det mannen påstår, eller om det är en efterkonstruktion för att försöka rädda sitt eget skinn.
När det gäller gängvåldtäkterna så har detta inte varit något stort problem tidigare. Under 1980-talet undrar jag om det ens fanns beskrivet i lagboken. Där har vi då också att kämpa mot fördomarna om vilka som vanligtvis begår dessa brott, och då kommer de politiskt korrekta att slita ut sina rassistkort och rassiststämplar mot var och en som pekar ut hos vilka felet då ligger. Den debatten behövs, men kommer troligen aldrig att få äga rum, då inga av de politiskt korrekta kommer att se några som helst fel på våra stackars muslimer. (Den så kallade offermentaliteten)
Sexualitet är väldigt komplext. Jag drar mig till minnes ett samlag med min hustru för en herrans många år sedan. Vi var båda berusade, hon var kraftigt berusad. Då mitt i älskogen bad hon mig att slå henne. I ansiktet. (Vilket jag inte gjorde.) En sådan önskan hade aldrig uttryckts tidigare och heller aldrig därefter. När jag pratade med henne om saken dagen efter hade hon inget som helst minne av det. Och hon förstod inte heller varför hon hade bett om att bli slagen. Jag är inte ute efter att på något sätt försvara vare sig våldtäkt eller misshandel. Men folk kan bete sig väldigt underligt ibland, särskilt i berusat tillstånd.Och ja, vi är fortfarande gifta sedan några årtionden. Och nej, jag har aldrig våldtagit eller slagit henne. Eller någon annan för den delen. Och jag undrar än idag varför hon bad om att bli slagen. Och varför i så fall be mig? Jag är inte precis våldsbenägen till min läggning. Stort psykologiskt mysterium för mig sedan ca 25 år. Nu är frågan: Om hon skulle be om samma sak igen; bör jag lappa till henne?
Hoppsan Magistern har en andra sida också. Det hade jag inte trott, men ska man trivas så ska man också kunna erkänna att man har fel ibland. Jag antecknar det här nu i min lilla bok för sånt, så får vi se om du är en annan än vi har trott.
Tack Carina, men det är alldeles för mycket. Jag har ju inte ens skrivit 20 % av det hela. Men artikeln är bra skriven av Katarina Wennstam, det märks att hon vet vad hon skriver om. Det är väl bara Menabetéenderna hon inte tar upp, så då gjorde jag det. Men hon nämner ju gängvåldtäkten av en liten 15 -årig asiatisk flicka och hennes våldtäktsmän, som ju alla blev frisläppta, trots att även en komplett idiot borde kunna förstå att det var våldtäkt.
Domarna la ju istället över ansvaret till bloggarna, som skrev om det och la ut namn och foton på några av missgärningsmännen, som skröt om sina bravader på Facebook.
Vilket j…la påstående, jag visste inte jag förstod inte att hon
inte ville. I vilka andra brott kan man lämna sådana ynkliga
förklaringar och slippa undan straff?
I Magistern värld är det naturligtvis helt normalt när 8 st
Afghaner våldtar en ensam tjej, för dom kommer ju hit med
sina medeltida värderingar, och så är ju Magistern som han är.
Att just gruppvåltäkter har ökat dramatiskt med intaget av
Mena folket , ja det kan han ju inte koppla samman med
den höga invandringen inte. Det enda magistern kan är
att agera motvalls kärring när andra här uttrycker sig vettigt.
Nej det är inte normalt, min kritik är att utnyttja det politiskt.
Maud Olofsson gjorde också det i en valrörelse. Sa att våldtäkterna skulle minska om Avlliansen fick makten. Hennes omsorg var nog främst den egna makten.
Briljant, Olli. Sjukt mansbeteende sanktioneras av sjuka manliga jurister i sjuka domstolar.
Däremot, KVINNOR MÅSTE VARA MYCKET MER RÄDDA OM SIG. I dagens samhälle kan vi inte ta nånting för givet, vi har en situation där vi inte längre har en susning om vad vi kan förvänta oss.
”Folklig vrede mot friande våldtäktsdomar” Det vill bloggen och SD utnyttja för att hetsa mot asylpolitiken.
Jag ska tala om för dig magistern att jag inte tänkte ett enda dugg på asylpolitiken, när jag skrev mina egna tankar om det här. Man kan nämligen inte göra två så skilda saker samtidigt. Det blir nämligen inte bra och är därmed kontraproduktivt. Men det förstår väl inte sådana som du.
Då tar jag tillbaks min kommentar.