Den arktiska kylan över USA har sedan i söndags krävt minst 21 människoliv. Minst fem personer har dött när de skottat snö, medan många av de andra som har förlorat sina liv är hemlösa. Under tisdagen kunde ingen i USA fly undan vinterkylan. Då var det minusgrader i alla 50 statarena.
I delstaten Florida, känd för sina milda och soliga vintrar registrerades ovanligt låga temperaturer under fryspunkten, också i Stillahavsparadiset Hawaii kröp temperaturen ner till minus åtta grader på delstatens högsta topp, den utslocknade vulkanen Mauna Kea. Vintern har flyttat söderut också till Atlanda i Georgia där minus 14 var det kallaste på många år. Däremot var det bara blygsamma minus tre i Anchorage i Alaska.
11 000 flyg är inställda och i norra Illinois fick 500 tågpassagerare övernatta på de tre tåg som satt fast i snön.
I djurparken, Lincoln park zoo i Chicago är det även för kallt för isbjörnen Anana, hon måste stanna inne så länge kylan består eftersom hon saknar det tjocka fett lager som vilda isbjörnar får av att äta sälar.
Förmodligen kan både människor och isbjörnar flytta utomhus till helgen. Det verkar som vädret blir mildare de närmaste dagarna i USA men det varnas för kyla här…
Men de har ju Al Gore! Han kan säkert förklara att det snart blir alldeles för varmt för de som fryser….
Hade inte ”kalla kriget” varit förbi skulle man ha skyllt det hela på Ryssland,
Måhända har dessa funnit ut hur man skall förflytta sina Sibiriska vintrar,till en annan plats på klotet ! För USA kommer kylan lämpligt,eftersom dessa sedan år tillbaka utvinner gas djupt nere i underjorden genom sprängningar.Nu stiger aktierna på Wall Street för gasbolagen….
Stackars dom i Södern de flesta kåkar har knappast nån kamin eller isolering.