Nya friska bortförklaringar

Nu kommer nya friska bortförklaringar till Sveriges dåliga resultat i PISA-undersökningen . Det fria skolvalet pekas av flera ”experter” ut som en av de viktigaste orsakerna till Sveriges ras i den senaste kunskapsundersökningen. Skolvalet har ökat klyftorna mellan vinnarskolor och förlorarskolor och borde ses över anser ”experterna”.

Avståndet mellan den bästa och sämsta skolan har under 2000-talet fördubblats när det gäller naturvetenskap och tredubblats när det gäller läsning. Tidigare hade vi små skillnader mellan skolorna i Sverige och en hög lägstanivå. Nu måste vi fråga oss vad vi kan göra för att motverka sorteringen och kompensera bristerna i systemet säger Magnus Oskarsson, projektledare på PISA.

Många skolor har förlorat de mest ambitiösa eleverna på grund av skolvalet och vår hypotes är att ambitionsnivå på undervisningen sänks när de ambitiösa eleverna lämnar skolan säger Magnus Oskarsson vidare.

Lusharpan kan lämna ett par tips till Magnus Oskarsson när det gäller att motverka bristerna i ”systemet”. Starta med att förändra svensk invandringspolitik så att skolorna orkar ta hand om alla lågpresterande ”nyanlända” elever.  Att ambitionsnivån i undervisningen sänkts för att de duktiga eleverna bytt skola är en felaktig hypotes. Det är helt enkelt en anpassning till de ”nyanländas” förmåga att tillgodogöra sig undervisningen och inget annat.

Men att Magnus Oscarsson mfl experter skulle hänga ut svensk invandringspolitik som en faktor i detta sammanhang kan man knappast förvänta sig. Det gäller att hitta bortförklaringar någon annanstans. Men gör gärna som i Malmö. Flytta de lågpresterande eleverna till högpresterande skolor, så kommer de högpresterande eleverna igen att flytta sig någon annanstans. Och så kommer karusellen att fortsätta tills någon vågar erkänna vad som är problemet.

 

Och för övrigt anser jag att svensk invandringspolitik i grunden behöver förändras och antalet arbetskrafts- och anhöriginvandrare kraftigt reduceras.

2 thoughts on “Nya friska bortförklaringar

  1. Jag tittade en hel del på siffrorna för 2008-2012 och lite magi är det allt MEN det är bra att kunna tolka statistiska begrepp.

    Grupperna är svenskfödda och utlandsfödda andelen utlandsfödda ökade med 4%-enheter vilket naturligtvis är mycket.

    En grupp, utlandsfödda, som ligger nästan10% under den andra gruppen och trots det sjunker mer…..enmassiv insats eller kanske Pettersson har annat tips?

    Vi kan väl gissa att den ”sämre” gruppen har svårt i skolanoch man kan väl också gissa att den ”bättre” gruppen INTE inspireras av den ”sämre” gruppen snarare tvärtom……vad än PK och etablissemanget tycker dom skall tycka och känna.

    Men ett sådant här misslyckande under så lång tid borde ju skicka iväg de flesta politiker och tjänstemän som skött skolfrågan. Till andra möjligheter. Man kan inte sitta och vara förvånad efter 10 års misslyckande då man har all makt i världen att göra något åt saken.
    PUT 2003-2012 Nästan en miljon.

  2. Tro fasiken att föräldrarna flyttar sina ambitiösa elever. I många skolor tvingar de nu duktiga svenska elever att sitta bredvid och hjälpa de ensamkommande barn och andra flyktingar som placeras in i klasser de inte har en chans att klara. De svenska eleverna får ingen tid till sitt eget pluggande.

    Det är dags att sätta flyktingarna i en egen introduktionsskola vid ankomsten där de får lära sig grunderna och värderingarna i det svenska samhället. OBS! Både barn och föräldrar ska delta. Först därefter, sen de lärt sig grunderna i språk och kultur är det dags att placera ut dem efter deras förvärvade kunskaper. Vägrar de lära sig så får de gå kvar men sänk ersättningen osv.

Lämna ett svar till oldman94Avbryt svar