Kanalnostalgi


Bor man i närheten av Göta Kanal, så är det oundvikligt att man ibland drabbas av Kanalnostalgi.
Det är ju så modernt med miljövänliga transporter men det var länge sedan någon funderade kring en rejäl uppgradering av Göta Kanal.
Den färskaste utredningen jag lyckats hitta är SOU 1924:6.  Ja just det, den är från 1924, faktiskt från 1922 rent siffermässigt.
I utredningen har man räknat på alla möjliga alternativ till modernisering av kanalen, men i kalkylerna ingår dubbla kanaler med olika djup. De olika alternativen kostnadsberäknades till mellan 43.900.00 till 93.850.000 kr i 1922 års penningvärde.

Det går att få tag i orginalutredningen i PDF-format på nätet om man är intresserad.

 

Får man tro riksbanken så ska man multiplicera med ca 25 för att komma fram till dagsläget dvs en dryg miljard till ungefär 2,5 miljard. Låter jäkligt billigt tycker jag för dubbla kanaler som är 5 meter djupa och slussar som kan ta stora fartyg. Förmodligen krävs det en betydligt mer komplicerad operation än att räkna om penningvärdet för att komma fram till dagens kostnader. Det räcker med att se vad Bottniabanan kostade.

Vill ni läsa om Kapten Y Rollofs funderingar kring Göta Kanal och andra kanaler så klicka på länken nedan.

http://www.svensktidskrift.se/arkiv100/1953/46%20V%C3%A5ra%20inre%20vattenv%C3%A4gar.txt

 

Men även i modern tid förekommer kanaldiskussioner även om det i det här fallet berör Trollhättekanal, dvs ingången till södra Vänern. De två moderata kommunalråden i artikeln nedan tycker inte man ska satsa de 3 miljarder som krävs för att modernisera slussarna i kanalen. Man vill hellre ha en djuphamn i Lysekil, något som förmodligen kommer att utarma Sveriges inland ytterligare. (vad säger centerpartiet om det ??)

http://ttela.se/nyheter/regionalt/1.1981978-vill-inte-satsa-pa-gota-alv

Siffran tre miljarder låter bekant när det gäller subventionerad sjukvård till kriminella som vistas illegalt här i landet. Det verkar som om det är dags, minst sagt, för vår regering att se över sina prioriteringar och MP också.  Jag trodde nog att de var för miljövänliga båttransporter.

 

Och för övrigt anser jag att svensk invandringspolitik i grunden behöver förändras och antalet arbetskrafts- och anhöriginvandrare kraftigt reduceras.


One response to “Kanalnostalgi

  • Rayban

    Instämmer till fullo, transporter på våra kanaler borde kunna öka med en modernisering och breddning av vattenvägar. Man bör också försöka bygga bort klaffbroarna som stör både mark- och vattentrafiken.
    Vore ett strålande infrastrukturprojekt som skulle kunna bidra till ökad sysselsättning både under byggnationen men också på sikt i samhällen utmed våra vattenvägar som idag för en tynande tillvaro pga dåliga transportmöjligheter som gör att tillverkningsindustrier inte vågar satsa trots stor tillgång på arbetskraft.

    /Från en som är uppvuxen vid Göta Kanal i Kbg men utflyttad pga arbetssituationen.

    Gilla

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft. Tre eller fler länkar innebär att kommentaren ställs i kö och måste vänta på godkännande. Använd bara ett alias, skifta inte.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: