Invandring i fokus i drottningens tal

Invandringen – framför allt från EU:s östligaste medlemsstater – står i fokus när drottning Elizabeth II i dag läser upp den brittiska regeringens huvudlinjer för det kommande året.

”Vi vill locka hit folk som bidrar till livet i vår nation och avskräcka dem som inte gör det”, sade drottningen bland annat i talet till parlamentet.

Premiärminister David Cameron kommer senare att lägga fram mer detaljer om de olika lagförslagen. Bland annat väntas tuffare åtgärder gentemot folk som uppehåller sig i landet utan tillstånd.

– Det skålar vi på Bettan säger Pettersson…

Elisabeth

BRYSSEL TT:S KORRESPONDENT

Fakta bakom statistiken

Regeringens migrationspolitik är totalt misslyckad och efter kärleksaffären med Mp har den förvandlats till en katastrof.

Lösningen är enligt regeringen och deras lilla snedsteg Mp, att satsa nya miljarder genom att ta dessa från andra verksamheter och sedan prioritera de som nyligen kommer och fortsätter att komma. Detta börjar märkas allt tydligare inom det område som kanske debatteras flitigast just nu, arbetsmarknaden. Jag läste någonstans att de lägst prioriterade på arbetsmarknaden är svenska män över 40. Kanske är det så och om så är fallet borde många känna en olustkänsla över sin framtid.

Ta del av dessa fakta och ni förstår vad jag menar.

  • 7 av 10 jobb som skapas går till utlandsfödda. Källa: Svenskt näringsliv
  • Cirka 25% av de som anställdes i staten 2012 hade utländsk bakgrund. Källa: Arbetsgivarverket
  • NBV i Örebro varslar fyra anställda och ersätter dem med nyanlända, för att lägga en större tonvikt vid integrationsarbetet. Källa: Exponerat
  • Regeringen inför nystartzoner med kraftigt subventionerade förmåner. Källa: SvD
  • Taxiföretag utkonkurrerade av nystartsjobbare och lönebidragare. Källa: Aftonbladet
  • Invandrare får förtur till sommarjobb. Källa: Östran
  • Nytt jobbprojekt, bara för invandrare. Källa: Folkbladet

Jag skulle kunna lägga till mängder med exempel, men nöjer mig med dessa. Lägg därtill att många välutbildade svenskar söker sig till främst Norge där högre löner, lägra skatter, bättre villkor väntar och där de sedan ersätts av nyanlända. Vi har byggbranschen och åkeribranschen där arbetslösheten bland svenska arbetare stiger, samtidigt som företagen tar in billigare arbetskraft från Östeuropa. Vi har också en kommun som Söderhamn där politikerna mer eller mindre trycker på att ungdomarna ska lämna kommunen för att söka jobb i Norge. Etc etc.

Varför sker detta? Ett skäl är att regeringen önskar sig en låglönepolitik och detta med stöd av Svenskt näringsliv. Ett annat och lika troligt scenario är att regeringen med hjälp av åtgärder som de ovan, vill bättra på statistiken angående arbetslösheten bland utlandsfödda. Nu kan Reinfeldt stå i debatterna och slå sig för bröstet när han visar siffror på att antalet sysselsatta med utländsk bakgrund fortsätter att öka. Annie Lööf kan lägga huvudet på sned, le brett och förklara att sjukvården inte hade klarat sig utan invandrare och vår vän, integrationsminister Myten, kan fortsätta rabbla sin väl inövade ramsa om de 600 000.

Vad man inte nämner i sammanhanget är att det som någon får, går någon annan miste om. Vem som får och vem som går miste om i dagens Sverige har väl gått upp för många. Tyvärr är svenska folket så fogligt att man låter detta ske, för på annat sätt kan jag inte förklara opinionssiffrorna.

Dags att repatriera?

Många rapporter talar om ett tryggare, säkrare och lugnare Somalia. Är det dags att repatriera somalierna nu?

Förra året skrev den norska regeringen i hemlighet ett återvändaravtal med den somaliska regeringen i utbyte mot att Norges regering hjälper till att stötta olika projekt i Somalia. Källa: VG

Varför går inte den svenska regeringen på samma linje?

Igår hölls en konferens i London, angående Somalias framtid. David Cameron tog emot orden från Somalias president Hassan Sheikh Mohammed: ”Tiden att hjälpa Somalia är nu och i dag har världen visat att de förstått vikten och innebörden av det”.

Mer än 50 länder och organisationer har i ett första steg utlovat 300 miljoner dollar för att säkra uppbyggnaden av olika institutioner och system för att få igång samhället igen. Somalia är ett land som måste byggas upp från grunden och här finns det stora möjligheter för somalier i Sverige och övriga Europa att återvända och hjälpa till. Med stöd från övriga världen borde det finnas hur mycket jobb som helst att få och med rätt resurser kan man inte minst bygga upp en turistnäring som heter duga.

Ta chansen nu Reinfeldt. Ingen tjänar på att tiotusentals somalier går arbetslösa i Sverige när det finns så mycket att hämta i deras hemland. Om inte regeringen vill, får väl vi medborgare hjälpa till. Varför inte visa bilder som denna och gärna när vinden viner runt knutarna, snön ligger meterdjup och termometern visar -20°.

120119_mogadishu_beach.photoblog600Källa: SR

 

Kommun köper gästhem för 6 miljoner till ”ensamkommande”

Leksands kommun köper Furuhaga Gästhem för 6 miljoner. Det ska bli nytt boende för fjorton flyktingbarn.

– Furuhaga ligger nära skolan, nära idrottsaktiviteter och nära centrum. Det är dessutom anpassat för boende verksamhet. Den som tittat och räknat på affären är kommundirektör Göran Wigert.

– Det muntliga avtalet handlar om ett köp på sex miljoner kronor och då ingår alla inventarier. Det är i princip klart att flytta in när vi får tillträde och det blir omkring den första april 2014, berättar Wigert.

För att inte de närmaste grannarna skulle få beskedet om köpet ryktesvägen, bjöd kommunen in till ett informationsmöte i fredags kväll.

– Men vi var bara en tredjedel som kunde komma. Inbjudan till mötet kom så sent som på torsdag eftermiddag, berättar en av grannarna Jan Mellin.

– Den sena inbjudan irriterade flera av oss och väl på mötet fick vi reda på att allt var klart, fortsätter han.

-Pettersson säger bara att det blir 428 000 per ”barn” plus anställda daddor som brukar uppgå till nästan lika många som barnen…minus förlorade turistintäkter.

DT.se   Hemsida Furuhaga

Furuhaga

Gravplats problem

Man har svårigheter att hitta en gravplats i Boston som vill upplåta plats åt Bostonbombaren.

FjärranÖsternRedaktionen säger: Svårt problem, enkel lösning, nån soptipp finns det väl som man kan kasta han på?

 

Generalen Pershing

han som Persingmissilerna är namngivna efter hade också en bra lösning på liknande problem

pershing