Under flera år har antalet ensamkommande barn som söker asyl i Sverige ökat. Behovet av boendeplatser för dessa barn är mycket stort. Vid utgången av 2012 var drygt 700 barn kvar i ankomstkommunerna eftersom de inte kunde anvisats en boendeplats i en kommun.
I samband med att Migrationsverket lämnade över sin prognos till regeringen i oktober 2012, reviderades beräkningen av plastbehovet för ensamkommande barn under 2013. Av beräkningen framgår bland annat att det totala antalet platser – både för asylsökande barn och barn med uppehållstillstånd – beräknas till cirka 8 500 platser. Av dem behövs 2 100 platser för asylsökande ensamkommande barn.
Det totala antalet tillgängliga platser ökade med 426 under 2012. Av dessa var endast 19 platser avsedda för asylsökande ensamkommande barn.
Migrationsverkets beräknade platsbehov visar att det fortfarande saknas väldigt många platser. Som en konsekvens av detta blev drygt 800 ensamkommande barn kvar i ankomstkommunernas omhändertagande under 2012 eftersom de inte anvisats till någon kommun.
Under 2012 ansökte 3 578 barn om asyl. Det är en ökning med 35 procent jämfört med 2011 när 2 657 barn lämnade in en asylansökan i Sverige. De flesta kom från Afghanistan (55 procent) följt av Somalia (13 procent).
-Pettersson tycker att dessa ljugande unga män som är så driftiga så de kan ta sig över halva jorden kan fortsätta ett halvt varv till över jorden för de behövs hemma…
3342 (siffror från 2011) blev det sammantagna antalet ljugande unga män som Norge, Finland, Danmark, Tyskland och Storbritannien tog emot. Dessa länder har c:a 160 miljoner invånare…
Pica pica.
Skrev igår en kommentar kring detta snyftreportage.Som du hörde fanns det ingen brist på pengar hos dem.AF betalar rikligt etableringsbidrag i två år,sade en av dem,och tillförde att han trodde ”svensk inte tycka om dem”.Inte micket bra…F.ö framkom att en ur-Göteborgare,i sin stad får vänta 15 år i bostadkön !
Fick nästan en hjärtattack i går. Gick in på Thoralf Alfssons blogg och hörde ett radioreportage från Studie Ett. Tre somalier i Helsingborg hade ett och annat att säga om bostadsbristen. En 19-årig somalier (hade kommit som ensamstående?) hade en tvåa och var så hjälpsam att han hade inhyst dem hos sig. En kompis delade han sovrummet med och den siste stackaren fick sova på en madrass i vardagsrummet. Vad de var missbelåtna med att det tog så lång tid att få var sin lägenhet. Vi vet att de finns men de kostar pengar. Undrar hur stor lägenhet var och en av de tre hade hemma i Somalia?
Hur många svenska ungdomar får en två så snabbt? De hade varit här från 10 månader upp till ett år.
…åter igen en insider från skolans värld. Dessa ”barn” är alla unga män i lämplig ålder, dvs de räknas fortfarande som barn enligt konventionen. De får organiserad hjälp att ta sig ut ur landet, vet precis hur de ska uppträda och har en given plan för detta.
De vet att de ska vara ”snälla och trevliga” för att sas inte avskräcka någon. Sedan om det blir avslag ska de bli antingen apatiska eller självmordsbenägna. När de har fått uppehåll gifter de sig snabbt med pappas kusinbarn, skiljer sig enligt svensk lag (fortsätter att vara gift enligt muslimskt) och gifter sig sedan med mammas kusinbarn….och SE! Halva släkten är på plats.
Tony.
Efter revolutionen i DDR,återlämnades de ruiner som återstod av beslagtagna Slott,Gods,Byggnader och vanlig skogsmark…Men naturligtvis krävdes det c:a 10-åriga förhandlingar inför domstolarna…
Så mitt råd är:Ni svenskar som fortfarande äger något,gör klokast att försälja objektet redan innan 7-klövern beslagtager den..
Ja nu ryker snart folks sommarstugor, undrar bara om lagen
om konfiskering är skriven så att äganderätten övergår till
ockupanterna eller om den någon gång i framtiden återgår
till den ursprungliga ägarna
Plats i ett plan hem rekommenderas.