Hur ser den ekonomiska ersättningen ut för en nyanländ invandrarkvinna som är arbetslös och har tre barn. Insändare i DT.se (går att kommentera och en del kommentarer är riktigt intressanta)
Kvinnan får:
- 6 510 kronor i etableringsersättning
- 4 500 kronor i etableringstillägg
- 4 500 kronor i bostadsbidrag
- 3 754 kronor i barnbidrag
- 2 546 kronor i underhållsstöd
= 21 810 kronor i månaden skattefritt. Pettersson vill tillägga att dessa pengar inte får dras in om kvinnan vägrar ta ett arbete eller lära sig svenska.
Utöver detta har kvinnan rätt till: 259 200 kronor i retroaktiv föräldrapeng från det att barnet föddes, oavsett i vilket land det är fött. Hon kan själv välja i vilken takt föräldrapengen ska betalas ut. Exemplet är baserat på den lägsta ersättningsnivån om 180 kronor per dag under 480 dagar per barn.
Källa: www.statskontoret.se
Många separerar på papperet men bor trots detta ihop och får barn ihop efter separationen. Läs HÄR om de frånvarande fädernas folk.
Mannen får då ett eget boende, med egen ersättning:
- 6 510 kronor i etableringsersättning
- 4 500 kronor i etableringstillägg
- 4 500 kronor i bostadsbidrag
= 15 510 kronor skattefritt. Inte heller dessa pengar får röras om mannen vägrar ta ett anvisat jobb eller lära sig svenska.
Jämför detta med Swedbanks uträkning. En ensamstående person med en månadslön på 25 000 kronor betalar per månad 17 200 kronor i olika skatter.
ALI DOM HÄR MISSLYCKADE IDIOTERNA KAN INTE DEBATTERA DOM HAR SÅ TASKIGA LIV DÄRFÖR ÄR DOM RASISTISKA HOROR SOM SPRINGER NÄR MAN KNACKAR PÅ DÖRREN LYSSNA SKAFFA ER ETT LIV GUBBAR!!!!!
Dorian. Hahaha.
Ja vad ska man göra. De kan inte ens hitta glädjen i sina liv. De klarar inte ens av att se positiva rapporter. Och inte heller när det går bra för folk.
Trevlig helg på dig
Stackars Stackars Ali, han tycker att alla är sååå dumma
till honom, fast det är välförtjänt,dina uträkningar håller
nätt o jämt lågstadienivå..
Du får väl göra som många av dina trosfränder! Vända dig
till DO och utverka ett fett skadestånd som plåster på såren!
Freja:
Tror att du skall ta Ali och hans PR för sin ideologi,med en stor nypa salt.Personligen tror jag att bak denna psydonym,flera sitter och skriver sin islamistiska propaganda.Instämmer i din fråga till honom,varför just Sverige är tillflyktsort för alla dessa knäböjande exoter !
Stenbock. Tack för de funa irden. Att du tror att flera personer hjälper mig bevisar att du tycker att jag är väldigt kunnig. Tack. Men jag är en person o jag behöver ingen förstärkning. Majiriteten av eta argument är inte så svåra att svara på.
Ali
Använder du ett arabiskt tangentbord?
Alltid när du skriver är det så mycket felstavningar. Du brukar skylla på att du har bråttom, men det tror jag inte på.
Titta bara på ovanstående text du skrivit.
På fem rader har du pressat in fyra stavfel och ett meningsbyggnadsfel.
Det gör dej inte mer trovärdig!
Ofta skriver jag från mobilen o ibland skriver jag samtidigt som jag göra annat. Exempelvis TV-tittande o ibland går jag samtidigt. Olyckligt med stavfel, men jag klarar mig mycket bra när jag har bättre fokus o koncentration.
Ali 1948:
Hade förväntat mig att du skulle ta avstånd från dina terrorister inom Sunnimuslimerna..Själv står det mig upp i halsen att ni kan medverka till ett sååå grymt attentat,som ni idag genomförde i Beiruit..Att attackera ett fredligt kristet område mitt i denna sköna stad,finner jag aldrig någon förlåtelse för Ali..Det kommer nu att dröja innan jag vill återuppta några debatter med dig !!
Månsson. O vad är det som säger att det är sunniter? Vem säger att det inte är israelska mossad eller alawitiska syrier eller CIA? Måöet för attacken var en högt uppsatt person inom libanesiska militärens informations/ underrättelseapparat. Detta enligt media.
Månsson. Som jag sa innan så finns det en massa jävlar som kokar en rejäl soppa som kommer att rinna över o möjligen tillbaks på den riktiga boven
domedagsmannen:
Det har tidigare framkommit på bloggen,att Ali är smörförsäljare hos ARLA.Sitter förmodligen och tar emot beställningar från arabländerna.Instämmer i din teori,att han knappast är ekonom,i varje fall inte i den mån,vi i väst begär av en sådan !!
Men i Arabländerna har man möjligen inte samma fordringar för en dylik titel.Kanske räcker det rent av,att kunna lura sin medtroende vid ”affärer” i orienten..
Ali har ju gjort inlägg från Danmark, så det med Arla stämmer nog.
Jasså? Så om servern som gör att man kan surfa anonymt ligger i DK så måste jag bo i DK menar du?
Ärligt talat så har vi glidit ur debattämnet. Jagvställde en fråga som pettersson inte svarat på men ni får gärna svara. Jag har svaret men vill att det ska komma från er.
En som tjänar 25 tkr skattar normalt ca 8 tkr. Hur kom ni fram till siffran 17? Var kom mellanskillnaden 9 tkr från?
Ali: Tror att källan till debatten kan hittas här http://www.swedbank.se/om-swedbank/press/pressmeddelanden/index.htm?pressId=708015
Se även tabellbilagan som bland annat visar hur typhushållets skatt fördelas inom offentliga sektorn, vad statliga skatten går till och hur skatten till kommunen och landstinget används.
Tack freja. Har nu läst den. Men eftersom ett av mina syften är att påvisa fel vill jag veta om pettersson o ni har tänkt rätt. Jag är civilekonom o kan det här.
Min fråga är: hur mycket blir det kvar för den som tjänar 25 tkr om vi räknar bort skatten?
Ali: Du är inte den enda som har ekonomiutbildning eller jobbar ekonomi, men jag tycker att rapporten är mycket klar och tydlig så jag förstår inte riktigt din fråga? du kan väl inte mena något så simpelt som vad utbetalt belopp blir efter skatteavdrag på bruttolön, då det kraftigt varierar från person till person även om bruttolönen är 25tkr
Nej jag vet. Men jag vill veta hur ni tolkar siffrorna. Vissa sajtaer o bloggar vinklar avsiktligt för att folk ska få fel uppfattning.
Jo min fråga är så enkel som du tror. Av dina 25 tkr. Hur mycket belastar skatten dinnplånbok? Utifrån 31% skatt o alla skatter du vill räkna in.
Medan jag väntar får ni denna kommentar.
Det pettersson tar upp visar en intressant sak. När vi kom till Sverige hörde vi samma klagomål som SD har idag. OOOHHH en blattefamilj på 5 personer som kostar si o så. Nu när alla vi 5 jobbar betalar vi alltså tillbaks ca 85000 kr / månad i olika skatter. Och det säger också om det på pappret står att en person kostar en viss summa så är den summan mycket lägre eftersom man ska dra av skatter som kommer in i samband med att pengarna används o snurrar runt.
Mytomanen Ali slår ständigt nya rekord i grova lögner.
Vill bara upplysa dej om att Ali inte har den ekonomutbildning han påstår. Jag har följt Alis resonemang länge här på Pettersson och eftersom jag själv är civ. ek. så kan jag säga detta med 100% säkerhet.
Ali är en av de största mytomaner jag stött på på nätet.
Han blir avslöjad med nya lögner ideligen, men ger sej ändå inte och skäms tydligen inte heller.
Domedagsm. Jasså? Välkommen in. Gör som orein mfl. Orein skämmer ständigt ut sig. Ni kan behöva ringa SD för förstärkning trots att ni nu är tiotal mot en o ibland två.
Peka på ett fel eller en lögn o visa dina kunskaper som civ. Ekonom. Innebär inte ert resonemang ovan om 17000 att min familj betalar 85 tkr per månad dvs över en miljon per år ?
Skatt på en månadslön på 25 000 kronor. Om Alis familj betalar en miljon om året i skatt så tjänar han väldigt bra.
Nedan inga exakta uppgifter, skatten beror delvis på vilket kollektivavtal man har, var man bor och vad man handlar. Skatten på sprit, bensin är t.ex. betydligt högre än på mat.
Per månad
Löneavgift 8 000 kr, kallas ofta arbetsgivaravgifter.
Bruttolön 25 000 kr som står på ditt lönebesked men arbetsgivaren betalar 32 000 för dig.
A-skatt 6 300 kr
Nettolön 18 700 kr
Moms 3 600 kr, här ingår det även punktskatter och detta varierar en hel del.
Alltså ännu värre än vad Swedbank påstår 17 900 kronor i månaden i skatt eller c:a 215 000 om året men det är nog svårt för ekonomen Ali att förstå och för alla araber också för de fattar inte hur man bygger upp ett land.
Punkskatterna är skatter på produktion, arbete och energi, på dem kommer det också moms. Skatt på skatten. Alkoholskatt, Avfallsskatt, Bekämpningsmedel, Energiskatter, Gödselmedel, Lotteriskatt, Naturgrusskatt, Reklamskatt, Skatt på vinstsparande, Spelskatt, Särskild premieskatt för grupplivförsäkring, Tobaksskatt, Trafikförsäkringspremieskatt.
Pettersson. Grattis. Det tog dig ca 24 timmar att ta reda på sanningen.
Jag håller med om att 17000 är lågt räknat av swedbank.
Många av SD försöker lura svenskarna att skatten är 17000 av 25000 kronor.
Nu har du bevisat att det inte är så.
Tack. Och så har du bevisat att min familj bidrar med minst 1 miljon om året i olika skatter enligt swedbanks resonemang o ditt förtydligande för läsare som inte är ekonomer.
Det var bara det jag ville få fram men helst med dina egna ord.
Tack för allt. Jag är nöjd nu.
(PS. Vår snittlön är över 25 tkr.)
8 000 det är ju källskatten, sedan har vi 25% i moms, mängder av andra konsumtionsskatter, som drivmedelsskatt, där man t.o.m. belägger skatten med skatt när man tar ut momsen, elskatten funkar på samma sätt som drivmedelsskatten, skatt på skatten och extra skatt för att bygga vindkraftsverk, och skatt för att bygga nya bättre elledningar. Bilskatt, skatt på bilförsäkring. Tobaksskatt,spritskatt, fastighetsskatt och det finns fler som jag har glömt eller inte vet om. Någon annan kan fylla i det jag har glömt.
Tack Olli. Kag tror att vi behöver bruta ner allt för att förtydliga för den som inte är superinsatt. Det stämmer att det är ca 8000 kr + de övriga skatterna du radade upp. Så i konkreta siffror. Vilken är din uppfattning utifrån petterssons inlägg o länken vi fått. Av 25 tkr. Hur mycket uppskattar du att du har kvar efter att du betalt alla skatter?
Uppepå de 25 000 kronorna betalar arbetsgivaren dessutom c:a 8000 i arbetsgivaravgifter så den egentliga bruttolön är 32 000 kr. För övrigt smiter musselmannerna från skatten på fler än ett sätt, de dricker inte brännvin och på en flaska gin är skatten 91 %. Fast det är en GT värd.
Pettersson. Bra att vi nu har förmedlat att arbetsgivaren betal 8000 av de 17000 som ni nämner ovan. SD försöker lura folk att tro att de betalar 17000 i skatt av de 25 man får.
Det är inte säkert att bruttollnen blir 33 tkr. Om soc.avgiften sjunker ser arbetsgivarna det som en besparing.
Pettersson. Löjligt att kalla detta för smitning. Att muslimer inte stoppar i sig alkohol är bara bra. Att skatten är så hög beror på att spriten är skadlig o kostsam för samhället. Vårdkostnader, brott i samband med alkohol, olyckor mm.
Ali
Nä Ali, de 8000 i arbetsgivaravgifter som Pettersson skriver om ingår INTE i de 17000 som Swedbank skriver om. Än en gång bevisar du att du är helt nollställd i ekonomi.
Nähä du. Så de ingår inte? Menar du att pettersson har fel? Förklara då för oss.
Än en gång. Jag har riktigt bra koll på läget. Så gör inte bort dig.o än så länge läser jag o låter er skriva. Bestäm er. O om pettersson hr fel så får du lära honom vad som gäller. Jag väntar på ditt svar.
Ali
Men Ali du blir mer och mer befängd. Du fattar ju ingenting av det du läser! Pettersson har inte sagt detta, det är DU som säger det! Glöm nu arbetsgivaravgiften den ingick inte i Swedbanks uträkning! Inkomstskatt plus alla punktskatter och annat hamnar tydligen på 17000 för en genomsnittlig svensk med en bruttolön på 25000. Det kan väl ändå inte vara så svårt att förstå? Men det är det tydligen om man heter Ali.
Något annat än detta behöver du inte koncentera dej på! Det blir tydligen för komplicerat om vi ska blanda in sociala avgifter också.
Pettersson o DM. Det här var superintressant. Pettersson.
Det var med all rätt jag frågade er om ni fattade vad ni själva refererar till, dvs swedbanks uträkning. Ni visr mig vitt skilda förklaring som diffar på ca 8000 kr.
Utifrån det DM precis har skrivit så menar han att du har fel o att Sociala avgifter inte är inräknat I de 17000 kr. Håller du med honom? Har jag missuppfattt dig när du skrev att beloppet ingår?
O till DM. Som säger att han är bättre ekonom än mig. Menar du att den totala skatten inkl arbetsgivaravgiften blir ca 25000 ?
Pettersson. Eftersom det har kommit nya namn uppfattar jag att du har fått förstärkning av denna man. Pettersson. Jag behöver ditt svar. Har denna man rätt/fel ?
För helvete ALi! Fatta vad jag säger!
För det första behövs det ingen ekonom för att fatta detta, det klarar hela svenska folket av ändå. Det tillhör grundläggande allmänbildning!
Jag har inte sagt att jag är en bättre ekonom än du!
Skillnaden är att du har ingen utbildning medans jag har en.
Men som sagt , detta tillhör den självklara allmänbildningen och är inget de behöver lära ut på ett universitet.
FÖR SISTA GÅNGEN DIN PANTADE KORKSKALLE:
Sociala avgifter räknas på bruttolönen!!!!!!!
Håll nu truten på dej och försök inte använda huvet till att tänka med, det fungerar inte för sådana som dej.
DM, Pettersson & Freja. Freja. Ser du hur illa de behandlar mig? DM kallar mig för en jävla idiot. O det för tt han inte klarar av att läsa att jag betalar så mycket i skatt, är välutbildad, brottsfri o är en bra samhällsmedborgare. Han blir helt galen av att läsa detta.
DM. Nu är du onödigt stor i käften. Passa dig jävligt noga. För snart kommer det en kommentar som får dig att häpna. Självklart förstår jag det du o pettersson har skrivit. Det här är allmänbildning, men eftersom det trots allt är allmänbildning o ni samtidigt ger två helt olika svar blir jag nyfiken på petterssons svar. Håller han med dig. Ni andra får också kommentera. Tror ni på DMs eller på Petterssons svar?
För övrigt. Tack för dina kommentarer som ger mig en extra fördel i debatten.
Ali
Vilken institution sitter du på?
Pettersson skriver precis samma sak som jag, men det fattar du inte med din begränsade hjärna.
Förstår du inte hur pinsam du är när du kallar dej ekonom och samtidigt tror att arbetsgivaravgiften är inbakad i lönen?
DM. Vågar du inte bänta på Petterssons bar? O jag hr aldrig påstått att soc.avgifter är inbakade i lönen. Nu ljuger du igen.
Jag frågade bara hur ni tolkade siffrorna o om soc.avgifter är inräknade i de 17000 kr som rapporteras i exemplet ovan. Du har nu gett ett svar att de inte ingår.
Så om en person tjänar 25 o skattar ca 7 tkr så blir nettolönen 18 tkr. Så du menar i princip att 10 av dessa 18 går till moms o andra skatter. Delar pettersson denna uppfattning
Ali jag har en känsla av att du inte får några löneavier utan tar ut lön svart. Du verkar inte förstå det mesta.
Förövrigt är Petterssons inlägg mycket tydligt och klart, det råder orättvisa i landet för de som inte har satt in får ut på tok för mycket.
EM. I stället för att skrika i onödan vill jag att du ska förklara vad du förstått. Håller du med pettersson eller med DM? Du säger att det är tydligt. Men det diffar ordentligt mellan deras svar.
Pettersson lyser med sin frånvaro. Han vill inte svara på om DM har rätt eller fel.
Det som diffar är att du inte tar åt dig vad inlägget handlar om och att du fortsätter att mala. Hur blir det nu med din blogg eller du häckar hellre här? Gå vidare och ta åt dig något från andra partiska politiska inlägg här hos oss på Petterssons
Ali
Har Pettersson en bar? Ska jag vänta på den? På vem då?
På dej?
Jag träffar dej gärna, nämn tid och plats!
Eva -Marie
Ali behöver ingen lön, han har fri kost och logi på Säter och bidrag ovanpå det!
Hej du domedagsmannen nähä han behöver ingen lön men då tar han ju emot bidrag, undrar om han någonsin kommer att bidra?
ALi
Nu är det bara du som är en sån stor jävla idiot som inte fattar någonting av resonemanget.
Det finns ingen svensk som tror att man betalar en inkomstskatt på 17000 på en lön på 25000.
Du har från första stund visat din totala okunskap och enfald genom att fatta allting fel, precis som du alltid gör i vartenda inlägg du gör här.
Alla vi andra vet att man pratar om den totala skatten och det är precis vad saken gäller. Det kan inte sägas tydligare än vad som redan gjorts här av diverse skribenter. Ändå så fattar du ingenting. Det står helt still på ovanvåningen. Indianerna har ramlat ur kanoten, hönsen har rymt, och hissen strejkar, samtidigt!
Och en sak till! Om du hade gjort godare falafel så hade du inte haft tid att sitta och skriva skit på den här sidan från morgon till kväll!
Är jag en idiot? Tack du.
Jag tvivlade hela tiden på att alla fattade hur det ligher till. Många av SD jag pratat med säger felaktigt att en svensk som har 25 tkr hr utgifter på 17. Vissa vill få det att låta som tt det är 17 av 25. Jag har full koll på skattesystemet o ville att pettersson skulle förtydliga för resterande. Det tig honom dock lång tid tt få fram svaret.
Vad tycker du om att vi 5 i min familj betalar 5x17x 12 = mer än en miljon per år enligt swedbanks resonemang?
Ali
Att du överhuvudtaget tvivlar på om svenskar vet vad de betalar i skatt eller kan skilja på inkomstskatt och punktskatt visar exakt vilken jätteidiot du är. Du är så okunnig om allt som har med oss att göra att du inte passar in i vårt samhälle.
Vilka SD har du pratat med? Menar du aktiva politiker eller de som röstar på SD? Var träffar du dem? Och varför skulle de vilja diskutera med dej?
Utgifter? Nu kan du inte skilja på skatter och utgifter heller, är det inte skatter vi pratar om?
Enligt artikeln så är det Swedbanks ekonomer som kommit fram till 17000, och det låter inte orimligt, men det är naturligtvis individuellt , och siffran gäller förmodligen genomsnittssvensken. Men detta ser jag att du heller inte fattat. Om du har synpunkter på siffran 17000 så ska du ta upp det med Swedbanks ekonomer istället för här. Pettersson har trots allt bara refererat till dem.
Jaså du har full koll på vårt skattesystem! Du måste vara ovanligt briljant för det är det inte många som har. Vi har ett mycket invecklat skattesystem och inte ens de skatteexperter som ägnar hela sina liv åt bara skatter, påstår att de har full koll. Dessutom ändras reglerna hela tiden så det räcker inte ens med att ägna sej åt uppdatering på heltid för att hinna med. Men hur dumt ditt uttalande låter förstår du heller inte, utan framstår än en gång som en uppblåst jubelidiot.
Din familj betalar inte 1 miljon i skatt och det har väl ändå inte Swedbank påstått heller! Du är ingen genomsnitts svensk Ali!
Du är är en falafelrullande bidragsparasit som inte hör hemma här.
Ingen har bett dej komma och ingen har bett dej stanna!
Men många blir glada när du åker!
Såja, gå nu och lägg dej! Du ska upp tidigt i morgon och mala kikärtor!
Dummedagsmannen. Hahaha. Mogen debattör du är. Tål du inte att höra sanningen? Att min familj betalar mer än 1 miljon per år 17000 x 12 x 5. Kallar du mig för idiot för det? Jag vet att jag inte tjänar lika mycket som genomsnittssvensken för jag tjänar mer än 25000 kr vita fina stålar. Mycket härligt att skatta faktiskt.
Men du. Gå o lägg dig du med. Det är sabbat imorrn.
Ali: Nu är jag ju ganska ny här på denna debattsidan, du verkar ju vara känd här på bloggen sedan innan. Jag måste passa på att fråga en sak som jag länge har undrat över, om jag har förstått det rätt så är du muslim och du ogillar starkt debatten som förs här. Det jag har sett av sidan här så verkar det vara inlägg som alltid hänvisar till källinformation så att man alltid lätt kan kolla upp fakta, vidare så läser jag dagligen ett par internationella tidningar och jag ser samma sak globalt, problem med muslimer som protesterar över allt som inte är deras tradition, man kräver halalslakt, man kräver anpassad kost (ej fläskkött) man kräver separata badtider för kvinnor och män, man tar sig rätten att kalla icke muslimska kvinnor (och små flickor!) för horor, man kräver böneutrop m.m. Min fråga (och jag ställer den inte hatfyllt) utan bara förundrande, är VARFÖR kommer så många muslimer till icke muslimska länder och KRÄVER att ursprungsbefolkningen skall anpassa sig? varför söker man sig inte till ett annat muslimskt land eftersom man tydligen föraktar precis allting som inte är muslimskt. För som jag kan se det så är Islam väldigt lite en religion utan väldigt mycket en ideologi som i detalj talar om hur man skall leva sitt liv, och då måste det ju vara mycket påfrestande att som muslim leva i icke muslimska länder som inte alls delar era värderingar. På förhand tack.
Hej Freja, för ett tag sedan blamerade han sig igen men han är traumatiserad och hjärntvättad av islamiska irrläror.
Det kom väldigt tydligt i dagen under denna post.
http://petterssonsblogg.se/2012/07/17/mammon-och-forhuden-del-2/
Roligt att du hittat hit Freja 🙂
Hej freja. Nej jag hatar inte debatten. Om jag hade hatat den så hade jag inte varit här. Ja jag har kommenterat länge o många på denna blogg hatar mig. Vissa klarar inte av att höra vad motparten har att säga.Det jag ogillar är hatet som syns så tydligt hos vissa.
Du ställer relevanta frågor o det gillar jag. Ja jag är en troende o praktiserande muslim. Ska besvara dina frågor.
• böneutrop. Vi ställer inte det som krav. Mosken i fittja ansökte om ett böneutrop per vecka i samband med fredagsbönen kl 13. Ansökan gick igenom. SD överdrev i utnyttjade o vinklade diskussionen om mosken i fittja. När jag tittade på kartan på google såg jag att det var naturligt att ansökan gick igenom. Detta pga att mosken ligger för sig själv o att det är tomt runt om den. Inga bostäder eller villor ligger i närheten o eftersom tiden är kl13 så blir det ingen som störs.
Forts. O att vissa muslimska föreningar har önskemål om att hyra en simhall vissa tider bör ju inte påverka dig som ickemuslim. Simhallarna kan ju välja att hyra ut under tider som ingen kommer o badar.
Halalslakt. Koscherslakt har ju funnits i sverige långt innan muslimerna kom. Så här kom vi inte med något nytt.halal slaktas dock bara i de länder som tillåter den slakten, blan danmark.
Varför vi kommer hit? För att vi har flytt krigsdrabbade områden. Jag är själv från Palestina i där vet du väl vad som hänt de senaste 60-100 åren?
För mig som muslim är det inga problem att leva o bo här. Jag kan be hemma eller i mosken.
Sveriges problem är inte islam utan kriminalitet o drogmissbruk som i sin tur förstör samhället.
Ali för kvinnor är islam det största hotet. Helt jävla sjukt är det.
Religion skapat av män för män där kvinnor i just din islamiska religion är degraderade till djur,
EM.du snackar bara skit. Du har ju själv sagt att du knte har läst koranen. O du verkar bara utgå från vad hatiska lögnaktiga människor säger.
Freja mfl. en viktig sak att ta hänsyn är att många av de här lögnarna o hatspridarna har en stark koppling till israel, eller israellobbyn. Även källhänvisningar. Det ingår i sionisterna stora plan att ta över världen genom att skapa ständiga konflikter mellan folk.
Ali
Vilket universitet har du läst ekonomi på och när tog du din examen?
Vad har du med det att göra? Peka på ev. Fel om du hittar något. Du sa att du följt vår diskussion o att du inte tyckte att jag håll måttet. Då bör du ju presentera fakta genom att peka på en felaktig kommentar.
O varför kommenterar du fortfarande inte den miljonen / år som min familj bidrar med enligt ert exempel ovan? Har du inte förmågan att berätta för oss hur en civilekonom ser på det?
Jag och alla de andra gör ju inget annat än rättar fel åt dej hela tiden! Jag ser ju på dina enfaldiga resonemang att du omöjligt kan ha någon ekonomutbildning. Du saknar ju allt från terminologin till analysen!
Och du kan heller inte uppge var du studerat! Det visste jag redan, men du kunde väl ha ljugit ihop ett universitet i Sverige eftersom det är här du växt upp enligt dej själv. Men då är ju risken att jag börjar ställa obehagliga kontrollfrågor och det är du rädd för!
Som vanligt Ali, du hittar själv på någonting och sen ska vi bevisa dina påståenden. Ingen har påstått att din familj betalar en miljon i skatt. Det påståendet ger oss bara ett gott skratt!
Men jag måste fråga, varför ljuger du så mycket? Du ljuger ju konstant i vartenda inlägg! Varför skriver du att du är civilekonom när du inte är det?
Jag har aldrig behövt ljuga i debatten här. O istället för att hela tiden säga att jag ljuger är det bättre att påvisa lögnen. Visa var du hittar en lögn.
O du verkar inte va smart. Jag hat visat dig formeln npgra ggr. Enligt swedbank är de 17000 i skatt o vi är 5 som tjänar i snitt minst 25 tjr o vi har 12 mån/ år. Det blir mer än en miljon / år. Har du svårt att räkna?
Kallar du det formel 🙂
Jag säger det igen, du är inte genomsnittssvensken ALi!
Du ingår inte i uträkningen!
Det förvånar mej om ni betalar någon skatt över huvudtaget.
Det senaste du ljög om är om är din utbildning.
Ali1948:
Du ”följer Islam relativt bra”,säger du.Kanske är detta just problemet.När jag besökte din arabvärld fick jag ta seden dit jag kom.Du och kanske ännu radikalare muslimer försöker med er ideologie provocera oss,för att till del söka få dumhuvud att konvertera.Detta skapar just det du söker motarbeta.Hat,rasism och ett segregerat samhälle.
Ali,vore det så väl att de enbart var ”där nere”,fanns
ingen orsak för de stora säkerhetsanordningar,som nu råder i hela Västvärlden.
Sanningen vet du Ali.Salafister finns det redan hos oss i Norden,själv är du Sunnit.Två av en mångfalld farliga oberäkliga grenar av islam.Vad du sedan kallar ”talibaner”,är ju inget annat än olika stammar av din ”sanna” tro !!
Ali1948:
Förlåt Ali att jag skrattar åt ditt sista inlägg..Du om någon försöker väl med dina kommentarer att skapa motsättningar.Men har man som du enbart ett öga,som därtill är fanatiskt muslimskt,ser du naturligtvis inte dina egna fel.I motsats till dig har jag förbringat mycket tid i Arabländerna,och då skapat mig en bild av den medeltida värld som bl.a du eftersträvar.
Månsson. Mitt syfte ar jag sagt innan. Att motarbeta rasism o hat o fördomar. O att besvara era frågor utifrån det jag känner till o har erfarenhet av. Att kalla mig för fanatiker visar bara på ditt tunnelseende. Jag är bara en vanlig muslim som följer islam relativt bra. Allt kan förbättras så klart.
Ali1948:
Kanske finns många orsaker att bl.a Freja och övertecknad,inte tycker om er Araber/islamister.Du vet mycket väl att din medeltida kvinnosyn,inte hör hemma i modern tid.Du vet också att de som vurmar för den islamisering som ni försöker genomföra i Sverige,skapar hat och stort motstånd,Om inte kommer du en dag att upptäcka det Ali..
En sak är ju klar i alla fall, denna ”Ali” kan fortsätta med sina kommentarer bäst han vill, varför ens bry sig om att ödsla tid på att svara honom? Blir ännu mer säker på att jag skall lägga min röst på SD 2014, vilket även min dotter och min gamla mor kommer att göra. Jag skulle bli mycket förvånad om SD får mindre än 15% vid nästa val. Det KOKAR ute i samhället! Överallt hör man människor som klart och tydligt deklarerar att man kommer att rösta på SD. Synd att det är hela två år kvar!
Hej freja. Kul o se att detta hatgäng behöver din förstärkning. Du kan säga va du vill men det hade varit mycket bättre att försöka komma med vettiga argument. Vad är det du inte gillar med mig? Att jag jobbar, skattar, ber, skänker till behövande,görespråkar varaktig fred mellan palestina- israel på rättvisa villkor, att jag motarbetar rasism. Är det därför du inte gillar mig?
Bara din kommentar ”ditt hatgäng” säger ju allt. Om du inte kan se vilka problem som finns i samhället pga denna massinvandring och detta nya kulturfenomen med diskriminerande kvinnosyner och försök att begränsa yttrandefriheten m.m……då behöver du inte ens bemöda dig med att kommentera mina inlägg hädanefter ty då tror jag inte att du och jag kommer vidare i denna diskussion.
Freja. Jag ser visst vilka problem som finns men många av er väljer att angripa problemen på fel sätt. Min starka sida är just på det som heter problemlösning. Att min helhetsbedömning av denna blogg att skribenterna är hatiska o bedriver hatpropaganda är min åsikt. Jag är bara ärlig.
Att vi kan ha olika åsikter hör ju till ett normalt debattklimat, men du väljer att föy debatten redan. På tal om min kvinnosyn så har du dålig koll på den biten. Många av SD som jag pratat med som börjar gnälla på islam o koranen visar sig inte ha läst några få sidor ur den boken. Många utgår från fördomar o lögner som sprids mycket flitigt just nu
Hat är att ta i…. Jag tycker mig snarare mig finna en viss empati för Araberna som sitter så stenhårt fast i sin bigotta religion att dom är hundratals år ifrån upplysningens tidevarv, samt en oregerlig befogad ilska mot politiker som menlöst lallar och daltar istället för att se till sin nations och sitt folks bästa! Det är droppen som urholkar stenen…och det har droppat länge nu….
Hatet är så tydligt hos vissa här inne. Vad är det som har droppat?
Men för att svara på din fråga Ali. Det jag inte tycker om är de värderingar och den intolerans som Islam står för och som med våld skall tvingas på andra människor i andra länder. Tänker närmast på er protest utanför Googles huvudkvarter där muslimer åberopade sin rätt till yttrandefrihet med att protetsera mot just yttrandefriheten, inte EN ENDA muslim sågs protestera mot det, för oss svenskar, ofattliga våldsdåd som begicks mot den Pakistanska flickan som blev skjuten i huvudet när hon gick av skolbussen, hennes enda ”brott” var att stå upp för flickors rättighet att gå i skolan. Detta är år 2012! Har utvecklingen hos muslimer stått still sedan år 1200??
Skärp dig Freja, utvecklingen hos muslimerna har stått still sedan 600-talet…
Freja. Nu är det så att muslimerna är många 1400 miljoner i världen. O de provoceras mest av alla just nu. Krigen mot islam o all propaganda som måste till i samband med krigen får så klart negativ publicitet. Lägg då till att media i världen kontrolleras starkt av sionisterna som driver på hela processen.
Med det sagt. Om bara 1 % av muslimerna missköter sig så är det ändå 14 miljoner. O det är alltid några av dessa som du ser skämma ut sig o islam på TV o i tidningar.
För det så har du utifrån 1% dömt ut resterande 99%.
O flickan du nämnde. Talibaner är ju galna. Jag tror fortfarande inte att CIA som var deras parter under kriget mot ryssland har släppt kontrollen lven organisationen. Klart det finns många muslimer som protesterat. Men för att påverka talibanerna i afganistan hjälper det inte att skrika på sergels torg. För problemtalibanerna finns där nere
Ali du ÄR tröttsam. vi som är så empatiska och vill hjälpa dig ur religionens klor. Jag vet inte hur många gånger i ordningen som jag av ren välmening tipsat dig om att det finns hjälp för dig att få. Jag har tipsat dig om organisationen Hjälpkällan, de hjälper religiösa att stå på egna ben efter uppvaknandet i att tänka själv.
imamer vet inte alltid bäst Ali, du kan själv om du vågar och vill.
Religion ett opium för folket. Religion ett maktmedel.
EM. Tack. Men nej tack. När jag blev religiösare blev jag starkare o lyckligare o stabilare.hälsa din vän herslow att jag inte behöver hjälp. Sök hjälp själv.
Samma som får bägaren att rinna över…..
Ett annat adekvat ordspråk…från dina hemtrakter…
En god lögn kan gå från Bagdad till Konstantinopel, medan sanningen letar efter sina sandaler.
SD är precis inne i skoaffären och provar ut….
Ali: Ja du Ali, om allt som sägs här på bloggen bara vore lögner och förtal så skulle det inte finnas behov av denna blogg, eller? men det faktum att så många människor både läser och kommenterar här torde ju betyda att det finns ett ganska stort problem med denna kulturblandning. Det är nog inte petterssons blogg som orsakar det du kallar ”hat” det orsakas nog av människors erfarenheter, Vidare så förstår jag inte varför du utgår från att all människor här ”hatar”?
”Takes one to know another”?
Nä du. Jag har inte sagt att alla här är hatiska. Det är bra vissa som tydligt visar på det. Jag dömer ingen utan anledning. Jag gör egen bedömning på varje person. Hittills har jag inte hunnit bilda mig en färdig uppfattning av dig. Än så länge ser jag dig som kritisk o trött på många dåliga saker i samhället . Med all rätt.
Eva-Marie:
Undrar vad som gör att de två ofta figurerar samtidigt ??
Ali förnekar att han känner ”Lisa”,men har hen någon gång förnekat,att de båda har ett sammanhang?
Båda argumenterar otroligt lika,och har i stort samma ordval..Märkligt att det kan finnas två sådana ”en-äggiga”
hos Pettersson !!
Jag testar att sticka in huvudet i det här getingboet en gång till, eftersom man kan tro att det är ljugmedia som härjar här.
För det första får många ensamstående svenska mammor också barnbidrag, bostadsbidrag och underhållsstöd.
Skattefritt.
För det andra stämmer inte alla uppgifter om vad invandrarkvinnan får.
För att få 4.500 i etableringstillägg måste de tre barnen vara över 11 år och det framkommer inte att de är det. Är de under 11 blir det 800/barn = 2.400 istället för 4.500.
Att dessutom hugga till med 4.500 i bostadsbidrag som är den högsta summan som betalas ut är troligen inte heller rätt.
Bostadsbidraget räknas efter den hyra man har och de flesta får kanske halva den summa som skrivs här.
Och varför ska mannen i det andra exemplet ha etableringstillägg om han bor ensam?, Det tillhör ju barnen.
Tack för ordet, jag hoppade in som tillfällig gäst.
Eller tillfällig bastard som Lars Månsson skriver högst här uppe.
Hej Lisa. Läget? Kul o se att du hälsar på denna ljug- o hatblogg.
Hej, hej! Du sitter också här och samlar på dig nedåt-tummar, ser jag. Ha det bra!
Ja det här hatgänget gillar inte att se fredliga vänliga människor. De klarar inte av en seriös debatt
Wow ”Lisa” is back in town 🙂 Tillfällig gäst!? Skulle snarare tro att vi har blivit ett behov för dig men jag blir lite konfunderad Ali här och så vips kommer du tillbaka som en bumerang.
Kommit tillbaka är nog att ta i.
Tittat in snarare.
Men att Ali råkade vara här är nog inget du behöver fundera över.
Slump kallas det.
Ja o samtidigt har jag skrivit många kommentarer utspridda tidsmässigt. En normalt begåvad människa kan förstå att det inte är märkligt våra kommentarer kommer tätt inpå ibland. För övrigt verkar Lisa vara vettig. Så jag har inget emot att lära känna henne.
Roligt att se vad detta gäng fokuserar på. Nu har vi skrivit några kommentarer o varken EM eller månsson skriver något relevant o vettigt
Ali1948:
Kan försäkra dig Ali,att vi som skriver på denna blogg är av urnordiskt ursprung !!Sen finns det naturligtvis en del bastarder,som allt emellanåt gästar bloggen !!
Ekonomin slingrar du dig från,eftersom det svenska samhället dagligen sjunker allt djupare ner i dyn,p.g.a denna vansinniga invasion av analfebeter,som vi skall föda.
Jag tvivlar starkt på det du säger. Några av er har ju visat klart o tydligt mer fanatism gentemot israel än vad israeler själva kan visa. Denna hatblogg visar på tydlig koppling till isreal.
O jag flyr inget ämne. Sveriges ekonomi är bland de bästa ekonomierna i världen idag. Samtidigt som övriga europeer har förlorat massa jobb och tvingats minska sina löner med 20-25 % har svenska lönerna stigit. Vågar du inte erkänna det?
Ali, svenskarna tjänar bra, jämfört med många andra men vi betalar fruktansvärt mycket i skatt. Med en bruttolön på 25 000 kr i månaden betalar en ensamstående 17 200 kronor i månaden i skatt. Jag tror knappast det gäller dina kompisar för de vill nog bara ha bidragen men fattar inte varifrån de kommer och om de fattar så anser de att det är bara svenskar man lurar.
Bidrag är bra tycker de men föredrar att jobba svart och handla svart. Det är så man kör ett land i botten. Men du har rätt Sverige är relativt rikt men jag undrar hur länge?
Pettersson. Innan jag svrar vill jag att du ska förklara siffran 17000 för gänget jag kan svaret men o har något på hjärtat. Den som tjänar 25 brukar skatta för ca 8, förklara resterande 9 ( 17-8=9)
Kommentarerna till insändare på DT är numera stängd, med denna pinsamma kommentar från ansvarig utgivare:
”Men om faktaunderlaget för debatten är felaktigt blir också debatten sned”. Ytterligare en redaktör som hellre kör huvudet i sanden än tar reda på fakta.
tydling beror det på att vissa sprider fel info.
Jag kan hålla med om att SD borde utnyttja information som denna lite bättre.
Är det något som biter på den ”vanliga” människan är det siffror och statistik.
Jag är säker på att detta kommer läggas fram ju närmare valet vi kommer. Det är då det är som viktigast.
Ali1948:
Sanningen är alltid illa hörd hos dig..Men inbilla dig inte att alla vi ursvenskar,ligger på er arabiska nivå förståndsmässigt..Hos oss normala svenskar,kan du inte med lögner och farbannade lögner,söka förvränga om verkligheten !!Om du nu är ekonom,borde även du inse vansinnet i denna massionvasion av analfabeter från MENA.
va snackar du för skit? Jag har inget intresse av att mina skattepengar slösas på det viset.
”ursvenskar”? tror du att jag tror på att ni på pettersson är ursvenskar?
Jag som ekonom ser absolut kostnaderna och intäkterna. vissa tjänar landet på o vissa förlorar landet på. Totalen/nettoeffekten är mycket svår att överblicka.
Jan Ekberg som är professor i nationalekonomi vid Linnéuniversitetet, säger att kostnaden för samhället ligger på mellan 40 och 50 miljarder/år.
http://nwt.se/varmland/article1186433.ece
Korrekt användning av kommatecken och meningsuppbyggnad ser jag. Undrar om alla ”ursvenskar” är lika bra på att skriva som du?
Har du inga vettiga argument? Diskussionen handlar inte om språkkunskaper. O jag skriver snabbt o slarvar ibland . Det vet jag. Men jag kan nog bättre svenska än vad dina barn kan.
Ali nu var du omogen och infantil undrar om du även skall säga att din pappa är polis?
Vad vet du om andras barn!?
Allemand: Ja där förstår jag inte SD, för att nå ut till
den breda allmänheten måste det komma antingen via
etern eller via Papperstidning, annars går det för långsamt!
Man skyller på höga kostnader, men skaran som stöder SD
idag växer ju ständigt, och dom flesta av dem är säkert
villiga att bidra med kapital i liten eller stor omfattning.
Man kan ju leka med tanken om Julia Caesars träffsäkra
krönikor hade nått ut till folket, vilken genomslagskraft hade
inte dessa fått hos dem som bara läser ljugmedia och lyssnar
till SR.
Jag tycker att Fredrik Reinfeldt skulle bjudit in
representanter från pensionärsförbundet och
levererat en spottloska i ansiktet på dem, för då
hade han ju visat sitt rätta jag. För det är precis
vad han gör mot landets pensionärer när han
förmodligen ,emot stor vånda erbjuder dem en
sketen femtiolapp i ökning per månad. Kan
hånfullheten mot den äldre generationen uttryckas
tydligare, detta samtidigt som han formligen öser bidrag
och förmåner över folk som inte bidragit med något, och
i dom flesta fall aldrig kommer att göra det heller!
Men här finns förklaringen till att pensionärer ska betala
högre skatt än inkomsttagarna samt betala höjda
högkostnads skydd på medicin och läkarbesök, det
som sen subventioneras till den nya Adeln, invandrare!
Pensionärerna har all anledning att inte lägga sin röst på
denne Pensionärshatare 2014, men Sossarna är heller
inget alternativ, Lövden har inte någon gång oroat sig
över till exempel fattig pensionärernas försämrade
levnadsvillkor! Dom om några bör rösta SD 2014!
Visst har vi hört detta innan, men precis som en hel del av kommentarerna påpekar så behövs dessa siffror bekräftas.
När man läser på AB om orsaken till Sd framgångar så saknas just argumentet att fler och fler har fått information om siffror likt insändaren i DT. Det är för lätt att avfärda dessa siffror just för de är så absurda. Så om de kan bekräftas vore det en stor spik i PK kista
Jag vet inte om det är okunskap eller om det är avsiktliga lögner. Men ni räknar dubbelt på många sätt. Normen säger att ensamståendes kostnader är ca 3000 kr o varje barn kostar ca 1700 / månad. Det är olika i olika kommuner. Totalt blir det ca 8000 kr för det exempel ni gav.
Reglerna säger att socialen bara betalar för underskottet. Dvs. Om socialen godkänner 8000 eller annat belopp och kvinnan från barnbidrag, föräldrapenning eller bostadsbidrag så dras det av från den godkända normen. Så om barnbidraget hamnar 3750 kr som ni skriver så dras pengarna av o underskottet minskar. Tar hon ut föäldrapenning. Ja då kommer socialen knappast att betala ut något.
Ring socialen och undersök saken själva.
Säg att du är ensamstående o har tre barn. Fråga vilka belopp du har rätt till. Meddela seden vilka inkomster o bidrag du får. Och fråga sedan vad de kommer att betala totalt. Och framförallt redovisa svaret för läsarna här på bloggen. Jag väntar.
Du blandar korten!
Vem har pratat om socialbidrag? Utöver dig? Det här handlar om bidrag som man bara får när man kommer till Sverige och fått stanna. Etableringsersättningen kommer så fort man har en ”plan” hos Arbetsförmedlingen. Etableringstillägget är den maximala ersättningen för hemmavarande barn.
Detta kommer varje månad, sedan vet jag inte hur länge.
Men var så snäll och blanda inte ihop försörjningsstöd med andra bidrag, som dessutom inte prövas mot andra tillgångar. Fast för oss svenskar som inte får bidrag kan det ju kvitta. Det är vi som får räkningen i alla fall.
Ali, varför blandar du in socialen i detta. Invandrare går efter särskilda regler. De har etableringes ersättning och etableringstillägg m.m. Jag tog ändå inte upp att de kan få 12 000 för godkänd kurs i svenska på SFI och att de får subventionerade lån till heminredning på 35 000 som om de inte kan betala tillbaks ofta avskrivs.
Följ länken så fattar du hur den nya överklassen lever på andras bekostnad. Jag vill dock vara tydlig med att detta är inte den enskilde invandrarens fel utan ansvaret vilar på dem som gör det möjligt.
Som vanligt Ali är det du som är okunnig: De nyanlända får ersättning via AF och inte soc.
http://62.95.69.3/SFSdoc/10/100407.PDF
Jag hör så många olika bud. Blir lite snurrig. Om det är nya regler vet jag inte. Hur länge får man den ersättningen o varför är det inte soc.normen som gäller?
Vi har haft det tidigare här på bloggen också, och jag har skrivit insändare om skatterna sedan 2003. Det gick jättebra att få in i tidningarna så länge man skyllde på sossarna, men när jag började göra jämförelser blev det tvärstopp. Konstigt eller hur.
Visades för inte så länge sedan för en icke frälst och svaret blev som förväntat det stämmer inte, bara SD-propaganda.
Eftersom SD konsekvent vägrar att skaffa sig en mediakanal kan en förbättring inte förväntas. Dock kommer Åkesson med jämna mellanrum skicka ut banbullor via hästdroska , vilket förväntas minska antal partimedlemmar, vilket i sin tur lämnar plats för större inflytande hos toppen.