Skruva klockan tillbaka: Besök Sharialand

Av Olli Rein

Inspirerad av president Morsi lanserar nu ett antal egyptiska resebyråer shariaturism.I Hurghada, Sharm el Sheik,Taba och alla de andra populära badorterna ska man snabbt skruva klockan tillbaka 1.400 år ochinföra turism i enlighet med medeltida regler.

Hotellen håller nu på att anpassas till denna nya turism. Man kommer enbart att servera halalmat (d v s ox- och fårkött från ihjältorterade djur), inte svinkött och naturligvis heller inte öl eller sprit.

Från de nya shariaorterna kommer man att erbjuda sightseeing till garanterat islamiska mål, som  exempelvis platsen där president Sadat mördades av islamisterna 1981 eller där Muslimska
Brödraskapet grundades 1928. Femtusen års egyptisk historia kommer givetvis att förtigas

President Morsi och shariaturismens upphovsmän

Enbart gifta gäster accepteras. Judar är självklart inte välkomna. Andra västerländska turister hänvisas till några särskilda hotell av lägre standard. Kvinnor måste alltid bära ”muslimsk klädsel” (niqab, burqa el dyl), även på badstranden.

Hotellen kommer dock att ha särskilda avspärrade pooler för kvinnor. Kvinnor måste alltid åtföljas av far, bror, make eller son, för vem vet vad de hittar på annars. Shariaturismen marknadsförs hittills under namnet Shouq Travel.

För svenska turister betyder shariaturism farväl till badsemester i bikini, med en kall öl på stranden och god mat på kvällen. Men tänk på att världen är full av mycket trevligare turistmål, inte minst Europa. Göd inte Muslimska Brödraskapets medeltida Sharialand !

JIHAD I MALMÖ

Jag har skrivit om det här flera gånger tidigare på Petterssons, men då var det bara förslag som förelåg, nu lär det bli som här föreslås av sharialagsförespråkarna. Olli tror dock att de kan komma att ångra sina desperata handlingar, att försöka bli en islamsk Gudsstat lik Iran. För Egypten saknar de oljeintäkter Iran har, och är mycket mindre industrialiserat än Iran. Iran är inte det minsta beroende av sin lilla turistverksamhet, medan det för Egypten troligtvis är den viktigaste basnäringen, med en stor del av arbetskraften sysselsatt inom den sektorn.Vi får väl se vem som får rätt till sist, MB eller Olli.


Niqabgäng misshandlar tre poliser

Av Olli Rein

niqabgäng

En fransk polispatrull fann en niqabklädd kvinna mitt i natten i Marseille. Då det numera är förbjudet att uppträda med maskering utomhus i Frankrike begärde poliserna att få se hennes legitimation (vilket också är obligatoriskt att kunna visa upp i Frankrike). Olaglig maskering leder normalt till 150 euros i böter.

Den maskerade kvinnan meddelade att hon ”inte tänkte lyda Republikens lagar”och BET en av poliserna. Sedan överföll ett femtiotal islamister patrullen och misshandlade dem.

Fyra våldsmän/-kvinnor, däribland den maskerade, greps. Tre poliser fördes till sjukhus. Jourhavande åklagare beslöt dock att frige de gripna ”som en eftergiftsgest med anledning av Ramadan”….

Marseilleborna och den franska polisen är upprörda. Den maskerade kvinnan har bara identifierats som ”Marie-Louise, 18 år”, vilket luktar fanatisk konvertit lång väg…

Daily Telegraph

JIHAD I MALMÖ

Det verkar som om man i Frankrike inte ämnar lyda lagen om maskeringsförbud utomhus. Det är ju mestadels kriminella som inte rättar sig efter några lagar.  Men numera gäller det ju muslimer också, där Nigab och Burka är förbjudna att bäras utomhus i anslutning till maskeringslagen utomhus. Olli ser att det som vanligt inte finns någon som helst skillnad mellan vanliga kriminella och muslimer i största allmänhet. Ingen av dessa grupper rättar sig efter några lagar.

Den stora skillnaden anser Olli går mellan hur de olika kriminella grupperna går till väga. Värsta tillvägagångssättet har de muslimska grupperna, då de släpper fram några maskerade kvinnor, medan männen står gömda i stora skaror, beredda på att gå till dödliga angrepp mot polisen. Medan de vanliga kriminella endast har några få vakter, och därför ger upp om polisen kommer. Det senaste dödsöverfallet på poliser finns det att läsa om HÄR

Somalier i niqab rånade butik

Av Stefan K

Det var egentligen bara en tidsfråga och nu har det skett. En niqab användes nyligen i ett rån.

Det var i mars en person iklädd niqab och en barnvagn vid sidan om, ringde på dörren för att bli insläppt på Guldfynd i Vällingby. När det kvinnliga butiksbiträdet öppnade rusade den niqabklädda personen in i butiken, följd av tre män.

Efter att slagit sönder ett antal montrar och stulit föremål för cirka 300 000 kronor, rusade rånarna ut ur butiken. En kvinna som såg det hela rusade efter rånarna och kunde tipsa polisen om bl.a. den niqab som användes vid rånet och som kastats på en gräsmatta. Via DNA-analys kunde man spåra den niqabklädda rånaren och det rörde sig om en 19-årig somalier vid namn Shafie Qaasim Abdalle. Abdalle han också begå ytterligare ett rån innan han slutligen greps.

Nu får han sitta i fängelse i ett år och betala skadestånd på sammanlagt 33 600 kronor till de personer han hotade under rånet på Guldfynd.

Som sagt, det borde råda maskeringsförbud på allmänna platser. Fredrik, läser du detta?

Källa: Realisten

Hederskultur och Islam – sluta leka strutsar

Pettersson tackar för tipset om bloggen Inuti Burkan skriven av tre muslimska kvinnor som går klädda i niqab.

Hederskultur och Islam – sluta leka strutsar

Jag har länge velat diskutera hedersfrågor, kvinnoförtryck, Islam och dess olika tolkningar. Jag har lika länge dragit mig för att ta tag i ämnet. Orsaken till detta är för att det är ett så pass känsligt ämne och kontroversiellt (för muslimer överlag). De allra flesta som tagit tag i frågan har snabbt blivit anklagade för att vara förrädare, eller på annat vis påhoppade. Problemet bland de allra flesta muslimer idag (och jag använder mig av termen ”muslimer” i dess bredaste mening, trots risken till generaliseringen) är tyvärr det faktum att man stoppar huvuden i sanden som ett gäng strutsar. ”Nej, muslimska kvinnan är inte alls förtryckt. Detta är inte Islam, detta är bara kultur och den muslimska kvinnan är hedrad!”. Men den muslimska kvinnan är förtryckt i många avseenden (och jag använder mig av termen ”muslimsk kvinna” i den allra bredaste meningen trots att det är en generalisering, men anser att den uppfyller sitt syfte). Kvinna i ”Islam” är också förtryckt, helt beroende på vilken tolkning av Islam du väljer. Det finns inte en enhetlig Islam. Det finns inte en enda tolkning eller ett set värderingar. Många muslimer, särskilt den yngre generationen, tycks idealisera sin egen religion allt för mycket. Och med detta menar jag att ”sann” Islam kan man inte alltid urskilja klart och tydligt. Vad som är sann Islam för mig, är troligtvis inte sann Islam för en imam i Bangladesh eller en bondhustru i Nigeria….fortsättning 

-Pettersson tyckar att gå gärna in på denna blogg om någon dag och titta hur de kommenterar uppdrag gransknings reportage.

Sverige ska inte tillåta kvinnoförnedrande mundering i skolorna

Av Pettersson som kopierat Jan Guillous krönika i dagens Aftonbladet.

Även en blind höna kan hitta ett och annat korn ser man när man läser denna krönika för det är väl knappast ett trendbrott vi ser i media. Undrar om Jan Guillou undgår att bli kallad rasist som vi nättroll blir när man skriver självklarheter, för övrigt borde Guillou gå ett steg till och inte stanna vid skolan…

Krönikan nedan…

Det finns en minoritet i världen som tror att det är Guds vilja att unga kvinnor skall könsstympas. Föreställningen lever starkast kring Afrikas horn, i länder som Somalia, Eritrea och Etiopien.

I Sverige är könsstympning ett brott och det alldeles oavsett om det skulle kunna ses som en inskränkning i religionsfriheten. Visserligen förespråkar varken Koranen eller Bibeln denna grova form av kvinnomisshandel, lika lite som kravet att kvinnor skall klä sig i heltäckande niqab eller burka.

Men vad som står i de religiösa skrifterna är inte avgörande för vad folk tror eller ens för den världsliga lagstiftningen. Bibeln förespråkar dödsstraff för otrohet och sexualitet. Det innebär att pastor Green får predika mot såväl otrohet som homosexualitet. Det ingår i hans religions- och yttrandefrihet. Men omsätter han sin tro i praktiken döms han för mord.

Så ser principerna ut och så långt är det ganska enkelt. Men vad så med rätten för vissa religiösa minoriteter att drapera sina barn i heltäckande niqab eller burka när de skall gå till skolan?

Religiös extrem klädsel är inte lika skadligt för barn som att få sina underliv sönderskurna av kvacksalvare. Det är en påtaglig skillnad. Men är det ett argument för att tillåta oskicket, väger verkligen religionsfriheten tyngre än Sveriges och EU:s principer om jämställdhet och allmänna förbud mot kvinnoförnedring?

Skolverket tycks anse det. Myndigheten har nyligen lagt fram riktlinjer där man slagit knut på sig själva för att försöka leda i bevis att det vore olagligt att förbjuda extrem religiös klädsel i skolan.

Det intressanta är inte att Skolverket har fel i sak, utan att man anpassar sig till en allmän rädsla för att delta i någon sorts islamofobisk förföljelse. Man vill inte hamna i sällskap med Sverigedemokraterna.

Den olustkänslan är begriplig och skall inte underskattas. Jag måste medge att jag själv anfäktats av den. Men nu när Skolverket skämt ut sig börjar den småfega hållningen bli ohållbar.

För det går faktiskt inte att komma i från att burka och niqab på småflickor är ett otvetydigt uttryck för kvinnoförnedring. Därmed är det också olagligt.

Och tror man, som Skolverket åtminstone låtsas, att svensk lagstiftning är oklar i den frågan så kan man exempelvis luta sig mot FN:s konvention mot kvinnodiskriminering. Eller den resolution som Europarådet antagit där det slås fast att religionsfriheten inte kan åberopas som skäl för att tvinga skolflickor att klä sig heltäckande. Och eftersom Frankrike sedan ett antal år har totalförbud mot all religiös mundering i skolan så har Europadomstolen hunnit behandla ett flertal överklaganden i ämnet. Och där slagit fast att förbudet mot burka och niqab är helt i linje med europeiska konventioner och lagar mot kvinnodiskriminering.

Att just Sverige skulle avvika från FN:s riktlinjer, Europarådet och till och med Europadomstolens domar för att kunna bedriva kvinnofientlig skolpolitik på egen hand, förefaller minst sagt besynnerligt. Rimligare vore att vi i stället snabbt antog den franska linjen och förbjöd alla former av kvinnofientlig uniformering i våra skolor.

Den heltäckande stassen på skolflickor uttrycker inte bara deras ställning som underordnade, manliga ägodelar som inte får besudlas av klasskamraternas blickar. Den är också en förolämpning mot de manliga klasskamrater som genom denna klädesmarkering skall upplysas om att deras blickar är ”orena” eller kan värdeminska kvinnliga klasskamrater.

Tillbaka till jämförelsen med förbudet mot kvinnlig könsstympning. Inom gruppen somalier i Sverige tycks den kvasireligiösa seden att omskära unga kvinnor ha upphört. Förklaringen är enkel. I Somalia finns ett socialt tryck från omgivningen att anpassa sig till vidrigheterna. I Sverige är det tvärtom.

Den svenska lagstiftningen befriade de somaliska kvinnorna i Sverige från ett uråldrigt barbariskt kvinnoförtryck.

Det är alltså hög tid att befria de skolflickor som antingen tvingas av sina föräldrar att bära niqab eller burka i skolan, eller möjligen själva inbillar sig att det är vuxet, häftigt, exklusivt eller Guds vilja.

De franska erfarenheterna visar att skolbarnen anpassar sig snabbt. Och den franska riskgruppen för niqab och burka var ändå tjugo gånger så stor som den svenska.

Det är inte att visa respekt för invandrarkultur att låta sig toppridas av extrema minoriteters strävan att bevara kvinnoförtryck. Respekten ligger i att behandla alla människor lika.

Skolverket lägger sig platt

Av Pettersson som kopierat början på Per Bauhn utmärkta artikel. Läs hela HÄR.

Det går att förbjuda niqaben i skolan med hänvisning till att skolan ska främja demokrati och jämställdhet, hävdar Per Bauhn, professor i praktisk filosofi vid Linnéuniversitetet i Kalmar. Skolverket gynnar inte tolerans och vidsynthet genom att lägga sig platt för de elever som har den mest kompromisslösa religiösa tron, menar han.

Enligt ett nytt beslut från Skolverket får skolor inte ha några generella förbud för elever att bära niqab eller burka med hänvisning till pedagogiska skäl.

Man utesluter inte att det kan uppstå kommunikationsproblem om elever bär burka eller niqab, eller att det ibland kan finnas skäl att förbjuda heltäckande slöjor. Men kravet på anpassning flyttas från den beslöjade eleven till skolan:

”Det är lärarens ansvar att, med stöd av rektorn, försöka anpassa undervisningen och att ha kompetens att lösa eventuella hinder så att eleven ifråga kan nå målen för utbildningen i varje specifikt fall.”

Elevens rätt till manifestation av sin religiösa identitet ska alltså bestämma pedagogikens utformning. Men varför skulle detta vara givet?

Borde man inte istället ifrågasätta en religiös övertygelse som förbjuder eleven att visa sitt ansikte för andra? Att främja elevers utveckling är ju inte detsamma som att bejaka de värderingar som de har med sig när de kommer till skolan.

Tidigare på Petterssons HÄR.