Tolv av fjorton LO-förbund förbjuder Sverigedemokrater att ha förtroendeuppdrag. Transports ordförande säger till tidningen att SD:s politik strider mot förbundets stadgar.Read More »
Etikett: LO
SD näst störst bland LO:s medlemmar
POLITIK. Det näst största partiet i LO-medlemmarnas EU-val är Sverigedemokraterna som skrapade ihop 12,6 procent, vilket kan jämföras med hela Alliansen som totalt fick 12,7 procent med Moderaterna som största Alliansparti med 5,7 procent av LO-medlemmarnas röster.Read More »
Det hycklande facket
Karl-Petter Thorwaldsson, LO:s ordförande, går idag ut och kräver att kvinnor ska kvoteras in i börsbolagens styrelser.
”Vi har pratat om det så länge, ingenting händer. Nu är det dags att vi tar nästa steg…”, säger Thorwaldsson till media.
Personligen är jag emot kvotering i alla lägen och anser att de som är bäst lämpade för en uppgift är de som ska ha den och att det är detta som driver företag och styrelser framåt. Om personen i fråga är man eller kvinna är för mig helt ointressant. LO tycker dock att börsstyrelser ska använda ett kvoteringssystem. Hur är det då med jämställdheten i de egna leden?
Varsågoda, här har ni LO:s egen styrelse:Read More »
LO-pampen ryter till
LO-pampen Karl-Petter Thorwaldsson ryter till idag. ”Ge fan i att hota våra medlemmar”.
Cirka 20% av hans medlemmar röstar idag på Sverigedemokraterna. K-P:s ord måste väl därför gälla det hat som vissa journalister, våldsbejakande vänsterextremister, fackförbund, förorts hip-hopare, invandrargäng, kultureliten och andra utsätter dessa betalande medlemmar för?
Löfven vill försvaga LO
Under ett besök i Norrköping under gårdagen gav Stefan Löfven (S) ett litet besked om att han vill bilda regering med Mp.
För att detta ska gå smidigare vill Stefan Löfven gå Miljöpartiet till mötes och föga förvånande gäller det invandringspolitiken. LO har varit och är kritiska till de regler som omgärdar arbetskraftsinvandringen, så har också Löfven varit. Just Mp:s inflytande märks ganska väl när Alliansen gjort upp med partiet och förvandlat Sveriges invandringspolitik till världens kanske mest liberala och hur det påverkar svenska skattebetalares vardag blir allt mer påtagligt.
Nu vill Löfven närma sig Miljöpartiet genom att ta bort LO:s fackliga veto när det gäller arbetskraftsinvandring och detta i syfte att blidka Fridolin och Romson. Om det blidkar LO-arbetarna som redan röstar på SD i allt högre omfattning återstår att se.
En röst på S i valet är liktydigt med miljöpartister i Sveriges regering de kommande fyra åren. Tål att tänkas på!
Källa: SvD
Stort stöd för SD bland LO-medlemmar
Fler än var fjärde medlem i fackföreningen Byggnads sympatiserar med Sverigedemokraterna (SD) och var sjätte IF Metall-medlem, 17,7 procent, skulle rösta på partiet om det var val i dag, visar en undersökning som LO tagit fram, skriver Dagens Arbete.
Andra förbund med många SD-sympatisörer är Målareförbundet, Livs Transport och Seko. SD är med 15,4 procent det näst mest populära partiet bland LO:s medlemmar efter Socialdemokraterna som i undersökningen får 51,9 procent. Vänsterpartiet får 13,4 procent och Moderaterna 9,5 procent.
Spricka inom LO?
En av de som undertecknat det nya initiativet om myterna med invandring är LO:s vice ordförande Ingela Edlund.
Är LO enat i detta eller är det en spricka vi ser växa fram?
2007: LO-jurist varnar för lönedumpning när företagen tar in utländsk arbetskraft.
2008: LO varnar för lönekonkurrens i EU efter ett beslut i Tyskland.
2009: LO varnar för lönedumpning när facken tvingas acceptera utländska kollektiv- och anställningsavtal.
2012: LO sågar nya asylregler och befarar lönedumpning p.g.a dessa.
2013: LO varnar för lönedumpning och sämre villkor för svenska arbetare.
Ni kan själv googla och hitta flera exempel där LO, de olika LO-förbunden och Socialdemokraterna varnat för lönedumpning sedan 2007. Nu står LO:s vice ordförande och säger att detta är en myt. Ser vi en spricka, eller är det bara ett pinsamt försök att motarbeta SD?
