Sverige åt Allah

Av Pettersson 

Katrineholm mitt i Södermanland kallas Sveriges lustgård. I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är passion, vilja, ambition. Det är också det lustfyllda – det vi lever för och det vi lever av – mat, kärlek, arbete, gemenskap, upplevelser. Läget är rätt – rätt geografiskt och rätt för handling och förändring. Så ser Katrineholms kommun och vision ut om ett bra samhälle.

-Pettersson undrar om katrineholmarna har frågat de nya invånarna om deras vision? De nya gapar om rättigheter och mer av allt, mer bidrag, bättre bostäder, egna regler för att slippa de svenska lagarna. De somaliska bönderna påstås jobba hårt när det behövs i torkans Somalia men när regnet kommer växer det så det knakar och de kan ta det lugnt och i Sverige behöver de inte arbeta för här regnar det hela tiden, socialbidrag, bostadsbidrag, barnbidrag, flerbarnstillägg, bidrag för SFI. Regler om bidrag och rättigheter lär de sig väldigt snabbt men när det gäller att ta seden tid man kommer och lära sig om skyldigheter i ett samhälle då är somalierna dövstumma och blinda.

Vi har rätt till allt skriker de – alla har rätt till Sverige. De är det nya Sveriges lustgård, undrar vad Nils Holgersson sagt om Sveriges lustgård när han rastade här på sin underbara resa genom Sverige som  Selma Lagerlöf skrev 1906?

Ullenhag lovar inga pengar

Av Stefan K

De anhöriga somalier som väntas till Katrineholm börjar bli en följetong.

Erik Ullenhag förärade Katrineholm med ett besök i dag. Kommunalrådet Göran Dahlström (S) hävdar fortfarande att kommunen behöver ett tillskott på 40 miljoner för att klara försörjningen av de dryga 400 somalier som väntas till kommunen i sommar. Erik Ullenhag ger inga definitiva löften, men lovar att titta på det. Utgångspunkten är att ge de ankommande familjerna samma möjlighet till bra integration som de som redan anlänt fått. Har ni sett om somalierna i våra förorter integrerats eller är sanningen den att de sällan lämnar området i vetskapen om att pengarna ändå trillar in varje månad?

Se reportaget i SVT Sörmland.


Är det slutet för välfärden?

Av Stefan K

Äldreomsorgen kommer att påverka vår välfärd mer än någon trott.

Katrineholm är en av få kommuner som vågat sig på en uträkning av kommande kostnader för handikapp- och äldreomsorgen. Redan 2020 kommer kostnaderna ökat med 16% eller i siffror, 125 miljoner. Detta kommer att gräva djupa hål i kommunens ekonomi och få konsekvenser för många planerade projekt och satsningar.

För att klara detta blir det oundvikligt med skattehöjningar, volontärarbete och privata sponsringar. Risken att man ställer olika kommunala områden mot varandra är också stor.

”Jag visste att det skulle handla om mycket pengar, men när jag såg miljonerna svart på vitt blev det ett uppvaknande”, säger Göran Dahlström (S). Om det är slutet på välfärden vet man inte, men samma Dahlström hävdar att vi kommer att få se ett paradigmskifte vad det gäller den generella välfärden. Detta i ett land som för inte så länge sedan ansågs tillhöra ett av de länder med den högsta välfärden och än idag ståtar i topp när det gäller skattetryck. Nu hävdar förstås regering, opposition, media och proffstyckare att detta inte har at göra med den extrema flyktingpolitik Sverige begåvats med, men fan vet. Personligen tror jag att det har en direkt inverkan.

Katrineholms kommunordförande Göran Dahlström sa så här i en intervju redan i slutet av februari och detta angående den kommande mottagningen av över 400 somalier.

Källa: SVT

Katrineholms nya somalier

Av Stefan K

De somalier som väntas anlända till Katrineholm i sommar har blivit en följetong.

Först handlade det om 300, sedan var man uppe i 400 och nu är siffran 430. Var det slutar återstår att se.

SVT Sörmland hade en intervju med kommunalrådet Göran Dahlström igår, där han bl.a. proklamerade följande: ”Vi har inga bostäder, vi måste ha fram skolplatser, vi har en hög arbetslöshet, en hög ungdomsarbetslöshet och en VÄLDIGT hör arbetslöshet bland de utrikes födda”.

”Vi måste kunna prata om de här frågorna”, avslutar Dahlström intervjun med. Göran Dahlström (S), en av få vettiga politiker med en vettig syn på verkligheten och demokratin.

Se reportaget i SVT Sörmland

Det finns inga lägenheter till somalierna

Av Stefan K

Historien om de 400 somalier som väntas till Katrineholm fortsätter.

Göran Dahlström (S), kommunalråd i Katrineholm: ”Vi har inte råd med någon familjeåterförening och det finns inte en enda ledig lägenhet i Katrineholm”.

Det råder ingen tvekan om att regeringens och Miljöpartiets uppgörelse om familjeåterförening bland somaliska familjer skapar stora tvister i många kommuner och inte minst lär de skapa stora hål i kommunernas kassakistor. Regeringen har tillsatt 850 miljoner till denna reform, säger Miljöpartisten Gunvor G Ericsson. ”Det kostar, men långsiktigt är det en ren vinst för samhället”, hävdar hon också. I Katrineholm går dock kommunalrådet Göran Dahlström och är frustrerad över att kommunen redan idag har en hög arbetslöshet och många människor med försörjningsstöd. ”Vi behöver inte fler människor som vi måste försörja med skattemedel”, säger Dahlström och varnar för att man tvingas dra ned på andra verksamheter eller höja skatterna rejält.

Naturligtvis kan inte Dahlström hålla flosklerna borta, utan varnar för att det skapas motsättningar mellan de som kommer och de boende i kommunen. ”Det kan skapas en köksbordsrasism hos de som hävdar att svenska barn med svårigheter riskerar att bli utan den hjälp de behöver till förmån för de somaliska som varken kan läsa eller klarar språket”. Jag som alltid trott att skattepengarna var prioriterade till de som betalar in dem och inte tvärtom. Nu kommer dessa 400 somalierna till Katrineholm, vare sig Dahlström vill eller ej, så nu gäller det att finansiera detta på något sätt.

I grannkommunen Flen finns redan många somalier och en av kvinnorna säger: ”Alla som har barn kan känna igen vilken frustration jag går igenom, jag sover inte på kvällarna, jag känner mig psykisk sjuk. Läkarna säger att mitt problem är att jag stressar, det beror på för att jag hela tiden oroar mig för barnen”. Så orolig kan hon väl inte vara när hon själv stack och lämnade barnen kvar?

Vi har nog inte hört slutet på denna historia, men känner jag regeringen rätt lär ytterligare pengar skjutas till, för inte vill de skapa problem för de tusentals somalier som kommer till sommaren. Som vanligt lär pengarna tas från andra verksamheter, då vi vet vilka som prioriteras i dagens Sverige. Vi kunde exempelvis läsa om detta i lokaltidningen SN för en vecka sedan, då kommunen sköt till 900 000 kronor för att Medborgarkontoret i det mångkulturella bostadsområdet skulle kunna fortsätta sin verksamhet, samtidigt som fritidsgården för de funktionshindrade stängs och missbruksvården tvingas spara 2 miljoner.

Politik handlar om prioriteringar.

Källa: SR

Som man bäddar får man ligga

Av Stefan K

Många är de kommunalpolitiker som genom åren försvarat en minst sagt överdimensionerad flyktingpolitik, men nu när kommer notan är det inte lika kul.

Göran Dahlström (S) i Katrineholm var en av de första kommunpolitiker som öppet deklarerade att hans kommun inte har råd med fler flyktingar och han vände sig därför till Tobias Billström och begärde mer pengar. Bakgrunden är de 400 somalier som väntas komma till kommunen i sommar. Sedan har de kommit i tät tur, kommunerna som vänder sig till staten och begär mer pengar för flyktingmottagandet. Sist i raden är Borlänge kommun som vänt sig till staten och begärt mer ekonomiskt stöd. Det skrivs inte i artikeln, men de flyktingar som nämns är nästan uteslutande från Somalia. Det intressanta är att kommunpolitikerna erkänner att en stor del av de nyanlända har en låg eller ingen utbildning alls. Jag gillar inte Erik Ullenhag, men i fallet med Borlänge visas att han i alla fall kan säga nej när kravmaskiner och deras försvarare kräver mer.

Källa: DT

Det är väl ändå märkligt hur kommunpolitiker så okritiskt tagit emot långt fler flyktingar än deras kommuner mäktat med och försvarat detta med att ”Vi måste visa generositet för vår framtids skull”. Nu kommer notan och då verkar det inte vara lika kul längre, men snälla Katrineholm, Lomma, Borlänge och ni andra. Skattepengar växer inte på träd, inte ens i Sverige.

Lättare att återförenas

Av Stefan K

På grund av Migrationsdomstolen får nu familjer lättare att återförenas.

Det är bara två år sedan Migrationsdomstolen krävde styrkta identitetshandlingar för anhörighetsinvandring. För somalier innebar detta att bifallet för att få återförenas med ”sina familjer” sjönk från 90% till nära 0. I onsdags kom en dom som nu kommer att underlätta för somaliska barn att återförenas med sina föräldrar i Sverige. Det krävs ett DNA-prov, men detta är givetvis kosmetika. Vi har nu plötsligt fått höra att det i somaliska familjer är vanligt med adoptivbarn och tror någon att Sverige skickar tillbaka barn om det visar sig att DNA-provet inte överensstämmer med ”familjens”?

Hur många familjer det rör sig om framgår inte, men säkerligen är det tusentals somaliska familjer som nu får hit sina anhöriga och med tanke på storleken hos somaliska familjer lär det röra sig om åtskilliga tusen som anländer till Sverige lagom till sommaren. Göran Dahlström (S) i Katrineholm, lär slita sitt redan tunna hår i förtvivlan. De 400 somalier som väntas till kommunen kommer nu, vare sig Göran vill eller ej. Hans stora huvudbry blir nu att fundera ut vilka välfärdssektorer som får skjuta till de pengar som han sagt inte finns.

Grattis Sverige, tack Migrationsdomstolen.