Ingen hijab för norsk polis

Norges kulturminister Hadia Tajik satte på måndagen ner foten i frågan om huruvida poliser och domare ska få ha på sig religiösa plagg som hijab och turban. Trots att en utredning kommit fram till att hijab och andra religiösa plagg kan tillåtas sade Tajik stopp.

– Regeringen tog upp den här saken redan 2009 och slog fast att det inte är tillåtet att använda religiösa symboler tillsammans med polisuniformen, sade Tajik under en presskonferens i samband med att utredningen överlämnades till ministern.

– Jag ser inte att vi kommer att ändra på detta inom överskådlig framtid, tillade hon och fortsatte Norge har ett kristet-humanistisk arv och det ska vi fortsätta med.

Det politiska motståndet har varit massivt mot en anpassning av klädseln. Rättsväsendet ska vara neutralt, anser kritikerna.

VG.no 

Hijab för att attrahera kompetenta medarbetare

Oslo Universitetssjukhus (OU) har länge haft en hijab som är skräddarsydd till de enhetliga arbetskläderna på sjukhuset, men nu kommer den i en ny design. Hijaben har fått mjukare tyg som är bättre att använda. Den nya hijaben är utformad tillsammans med hijabbärande formgivare och enligt muslimska regler.

– Varför inte säger Pettersson, Hijab utformad på detta sätt är milsvitt skilt från heltäckande ansikten…hoppas det finns många kompetenta som bär den också.

Oslo Hijab

Aftenposten 

Ryska kvinnor i Bushehr tjänar mer när de bär hijab

Ryska kvinnor som jobbar på kärnkraftverket Bushehr i Iran tjänar mer om deras kläder motsvarar landets normer, meddelade det lokala parlamentets ledamot Mehdi Mousavinejad.

Enligt kontrakt med kvinnliga ingenjörer och tekniker från Ryssland får man mer betalt för hijab, förklarade parlamentariker. Han klagade över att många kvinnor ignorerar denna regel och bär vilka kläder som helst, medan styrelsen blundar för detta.

Hur mycket tjänar man för hijab och hur många ryskor som arbetar på kärnkraftverket, sade han inte.

-Pettersson tycker att ryssarna ska åka hem, ge fan i att hjälpa medeltidsprofeterna med kärnkraft eller något annat…

Bild från Google MapsIran kärnkraft

Rysslands Röst 

Påskgodis

Av Stefan K

Vänstern och deras muslimska vänner har hittat lite påskgodis som de förmedlar mellan varandra på twitter.

Jag erkänner. I påsktider är det jobbigt att se skillnad på de småflickor som frivilligt klär ut sig och de småflickor som tvingas bära sin klädsel. Under årets övriga dagar är det betydligt lättare.

Tjejen som började twittra denna lilla ”lustighet” heter Cherin Awad och känns bl.a. igen från SVT:s storsatsning, Halal-TV. Hennes uttalande från 2003, angående stening av kvinnor, tolkades som att hon försvarade detta och hennes lämplighet som programledare ifrågasattes av många. Hon gjorde sig också känd för att inte ta debattören Carl Hamilton i hand.

Två intressanta svar

Av Stefan K

I dagens nummer av SN gav en artikel två intressanta svar som förmodligen tidningen och huvudpersonen inte var medvetna om.

Under familjesidorna i SN belyste man dagens jubilar, en trettioårig kvinna från Iran. Efter fyra års studier på universitet och två år som fysiklärare lämnade hon Iran med sin ingenjörsutbildade make, för att hamna i Sverige där maken fått ett jobb i Nyköping.

Väl i Nyköping fick de ett hyreskontrakt i den mångkulturella stadsdelen Brandkärr. De trivdes inte särskilt bra där och ”där skulle vi aldrig komma närmare det svenska samhället”, säger kvinnan i artikeln. Idag har de flyttat till ett område på andra sidan stan som de upplever renare och lugnare.

Här kommer den första sanningen fram och måste vara ett hårt slag för de politiker som skapat det segregerade området Brandkärr och de journalister som okritiskt hyllat området som spännande och intressant.

Paret saknar sina bekanta i Iran, men vill inte flytta tillbaks. ”Iran är ju ingen demokrati. Jag tvingas ha hijab-slöja och där är det staten som tänker åt oss”. Här avslöjas nästa sanning. Hijab bärs alltså av kvinnor under tvång. Vi får annars höra hur muslimska kvinnor bär dessa klädesplagg av fri vilja och ingen ifrågasätter sanningen i det. Då ställer vi oss frågan varför muslimska kvinnor bär slöja, eller ännu värre niqab och burka, i Sverige, där jämlikhet och demokrati råder? Sanningen är väl att avarterna från den muslimska världen även hittat hit och sätter nu samma press på kvinnorna som de gör i de länder man flytt från och våra politiker sitter med frågetecken ovanför huvudet och förstår inte varför man framför kritik.

Kvinnan i artikeln tillhör de nysvenskar som verkligen vill något med sitt liv i Sverige och verkligen kämpar för att komma in i samhället och därmed också bidra till vår gemensamma välfärd. Personer som kvinnan och hennes man behövs i ett litet land där efterfrågan på viss arbetskraft är större än den kompetens vi besitter inom landets gränser. Politiker, journalister och myndigheter ska istället lägga ner kraft på att komma tillrätta med de nysvenskar som varken kan, vill, tänker eller behöver komma in i och bidra till samhället och dess välfärd.

Hijab – hur en muslimsk kvinna bör klä sig

Av Pettersson

I Allahs, den nåderikes och den barmärtiges namn vill jag redovisa de krav islam ställer på kvinnors kläder enligt länken nedan. Det finns inga krav på burka, niqab eller täckt ansikte, ej heller några krav att muslimska kvinnor måste se ut som vandrande tält.

Den muslimska kvinnans klädsel består av Hijab, vilket innebär:

  • Att den skall täcka hela kroppen utom ansikte och händer.
  • Den får inte sitta så tätt intill kroppen.
  • Den får ej vara genomskinlig.
  • Den får inte dra uppmärksamhet till sig.

Detta sätt att klä sig är varje muslimsk kvinnas rättighet och ingen kan tvinga henne att klä sig annorlunda. Mest påminnande om Hijab kan man väl säga att nunnornas klädsel är. När vi respekterar deras sätt att klä sig, varför bemöts då muslimska kvinnor som bär Hejab av en viss elakhet i det svenska samhället.

─ Pettersson undrar över punkt fyra ovan. ”Inte dra uppmärksamhet till sig” det är väl just det hucklekärringarna gör. Bättre för dem att klä sig så normalt som möjligt för det land de bor i och det är inga problem utan att bryta mot de tre första reglerna.

Läs mer HÄR