En socialdemokrat om Jimmie Åkesson och SD

INRIKES. Håkan Juholt var ordförande för Sveriges socialdemokratiska ungdomsförbund (SSU) i Kalmar län 1981–1986, och ledamot av SSU:s förbundsstyrelse 1984–1990. Juholt invaldes i Sveriges riksdag i valet 1994. År 2004 utsågs Juholt till biträdande partisekreterare under Marita Ulvskog, vilket han var fram till 2009. Han har även varit ordförande för Socialdemokraterna i Kalmar län 2005–2011.

Håkan Juholt valdes till Socialdemokraternas partiledare på partiets extrakongress den 25 mars 2011. Den 21 januari 2012 lämnade han posten som partiordförande med omedelbar verkan. På en presskonferens i Oskarshamn sade han: ”Jag vill inte stå i vägen för den nystart S behöver”. Juholt satt dock kvar i riksdagen till i september 2016.

Efter karriären för socialdemokraterna blev han ambassadör på Island och sedan i Sydafrika. I juli 2025 lämnade han UD och flyttade hem till barn och barnbarn…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter.

Du kan även  SWISHA till 0760 858 480

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

8 thoughts on “En socialdemokrat om Jimmie Åkesson och SD

  1. Hoppsan, har han gått ur partiet och säger numera vad han tycker och tänker, så är det väl bara ett väldigt gott tecken. Och så är han rätt rolig när man ser reportage om honom, senast i DN när han lägger in sill 🙂

    *Mustaschkampens hederspris 2025.
    *Kebabsåsens försvarare i Jönköping, den är från allsmäktiga makter.
    *Givit ur boken boken ”Silldiplomati” & numera tillverkare av ”Diplomatens sill”.

    20
  2. Sverige hade varit ett bättre land om inte ”klägget” inom sossarna lyckats manövrera ut Juholt vintern 2011-2012. De sossar som styrt partiet(och landet!) sen han klev av har nästan bara ställt till elände. Åren 2014-2022 var ett rysligt mörker…
    Juholt är, eller var, nått så ovanligt som en vettig sosse.

    40
  3. Men jösses. Han sa tillhört. Jag var tvungen att lyssna på det två gånger. Vad hände där. Han talade klarspråk. Jag som trodde annat när jag började lyssna

    36
    1
    • Sunnen.

      Var väl därför han ändrade sig när han åkte ut med badvattnet genom fel åsikt i sossarna, och bostadsaffären(som dök upp så lägligt)?

      24
      2
  4. Noterar att Juholt sa att han ”tillhört” socialdemokraterna, inte att han ”tillhör” dem.

    Undra om vi har en liten garderobs-SD i Juholt?

    34
    1

Kommentera