"Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser." – FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, artikel 19
Det gäller för ICA, Axfood och Hemköp att börja tidigt med julsaker för att de?
Vad fan, i oktober ska det börjas med julmust, saffran, plånbokspackad julskinka, värst var det när jag var in på ett ÖoB-varuhus. Julpynt, julstakar, små jä-a tomtar blandat ihop med Halloween dvs skelett, plastpumpor och annat krimskrams.
Nu hoppas jag det efter alla dessa helger blir dags för midsommar i januari, så vi kan få njuta av årets sill, sup och glada hattar i vintermörkret.
Det är bra, då försvinner köplusten tidigare och närmare jul så är man redan trött på spektaklet.
Var några år sen det var julrekord på konsumtionen..
Köpa på sig en massa onödigt krafs?
Jul är trevligt, men när det går överstyr så tycker jag inte det är lika roligt längre med det som sker i butikerna med köphysterin.
Numer ska man pimpa huset med en miljon lampor, blir lite löjligt då vem som har flest på gatan…
Som mycket annat som ska föras ut i affärerna innan det är dags, semlor. halloween(importerat), m.m.
Smaklösa dyra importerade jordgubbar/blåbär året om.
Leif: ”Det gäller för ICA, Axfood och Hemköp att börja tidigt med julsaker för att de?”
…för att maximera vinsten.
Grossisten Drivabolagen AB; frågar på sin hemsida dagligvaruhandeln:
”Vill ni öka försäljningen i er butik med Drivabolagen?” – och lovar ”Garanterat ökad försäljning”, skriver, ”Julhandeln är en av årets mest intensiva perioder inom dagligvaruhandeln. Det finns flera goda skäl till varför tidig lansering är en smart strategi, skapar nya möjligheter för er verksamhet att maximera försäljningen”, – ”Så maximerar ni lönsamheten per kvadratmeter.” https://drivabolagen.se/tre-fordelar-med-att-borja-salja-julprodukter-tidigt/
Jodå, här i Hälsingland dök tomten upp på Ö&B för en vecka sedan. Ska vi se denna anstormning av tomtar som en hyllning till Jesu födelse? Eller är det födelsen av ett strålande kvartalsbokslut för varuhusen?
Men här i Sverige är det egentligen fortfarande oktober och långt kvar till jul och dopparedan.
Jösses ja! Var runt lite på secund hand runda igår. Hur mycket Jul pynt som helst. Var inne i lokala ICA häromdagen. Jul must i mängder. Tycker väl att det är lite för tidigt. Jo! Just det. Var och Handla med i måndags. Pepparkakor. Till och med såna med saffran. Ja! Älskar Jul. Men behöver inte börja två månader innan.
Samma här i Thailand. Förstår inte varför. Thailand är ett budistiskt land och Malaysia ett muslimskt.
Det gäller för ICA, Axfood och Hemköp att börja tidigt med julsaker för att de?
Vad fan, i oktober ska det börjas med julmust, saffran, plånbokspackad julskinka, värst var det när jag var in på ett ÖoB-varuhus. Julpynt, julstakar, små jä-a tomtar blandat ihop med Halloween dvs skelett, plastpumpor och annat krimskrams.
Nu hoppas jag det efter alla dessa helger blir dags för midsommar i januari, så vi kan få njuta av årets sill, sup och glada hattar i vintermörkret.
Leif.
Det är bra, då försvinner köplusten tidigare och närmare jul så är man redan trött på spektaklet.
Var några år sen det var julrekord på konsumtionen..
Köpa på sig en massa onödigt krafs?
Jul är trevligt, men när det går överstyr så tycker jag inte det är lika roligt längre med det som sker i butikerna med köphysterin.
Numer ska man pimpa huset med en miljon lampor, blir lite löjligt då vem som har flest på gatan…
Som mycket annat som ska föras ut i affärerna innan det är dags, semlor. halloween(importerat), m.m.
Smaklösa dyra importerade jordgubbar/blåbär året om.
Leif: ”Det gäller för ICA, Axfood och Hemköp att börja tidigt med julsaker för att de?”
…för att maximera vinsten.
Grossisten Drivabolagen AB; frågar på sin hemsida dagligvaruhandeln:
”Vill ni öka försäljningen i er butik med Drivabolagen?” – och lovar ”Garanterat ökad försäljning”, skriver, ”Julhandeln är en av årets mest intensiva perioder inom dagligvaruhandeln. Det finns flera goda skäl till varför tidig lansering är en smart strategi, skapar nya möjligheter för er verksamhet att maximera försäljningen”, – ”Så maximerar ni lönsamheten per kvadratmeter.”
https://drivabolagen.se/tre-fordelar-med-att-borja-salja-julprodukter-tidigt/
Pålis..
Drivabolagen kanske skulle införa julförsäljning redan i Jul(i)…?
Eller året runt?
Tänk nu nästa jul, börja spendera redan 26 December, så ni hinner överleva till julstressen nästa år……
https://youtu.be/nIhs1T7OcZg?list=RDnIhs1T7OcZg
Jodå, här i Hälsingland dök tomten upp på Ö&B för en vecka sedan. Ska vi se denna anstormning av tomtar som en hyllning till Jesu födelse? Eller är det födelsen av ett strålande kvartalsbokslut för varuhusen?
Men här i Sverige är det egentligen fortfarande oktober och långt kvar till jul och dopparedan.
Jösses ja! Var runt lite på secund hand runda igår. Hur mycket Jul pynt som helst. Var inne i lokala ICA häromdagen. Jul must i mängder. Tycker väl att det är lite för tidigt. Jo! Just det. Var och Handla med i måndags. Pepparkakor. Till och med såna med saffran. Ja! Älskar Jul. Men behöver inte börja två månader innan.
Alla tycks vara för tidigt ute med juldekorationer i år. 1 oktober såg jag julmust på Konsum. Någon hyfs får det väl ändå vara.