FÖRSVARSMAKTEN. Försvarets Materielverk, FMV, har fått i uppgift att köpa ytterligare tre stycken SK 40 flygplan av typen Grob 120TP, som Försvarsmakten använder för grundläggande flygutbildning. I kontraktet ingår även köp av en reservmotor, mer utbildningshjälpmedel och planeringsverktyg.

År 2021 tecknade FMV kontrakt med Grob Aircraft SE om att köpa flygplan, utbildning, utbildningshjälpmedel och simulator för att ersätta flygvapnets skolflygplanssystem som används för grundläggande flygutbildning, det vill säga den första delen av flygutbildningen. Leveranser har skett under 2023 och 2024 och flygvapnet har idag tio flygplan och en simulator med tillhörande utbildningsystem, samt underhållskontrakt med Grob Aircraft SE.
När FMV nu utlöser denna option i kontraktet kommer flygskolan att få totalt 13 flygplan, vilket ger en ökad robusthet beträffande tillgänglighet. Förväntad levereras av flygplanen till FMV är under december 2024 och till flygvapnet under det första kvartalet 2025.
***
Stöd bloggen
Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!
- Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
- Från andra banker konto 8257-933415168
Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter.
Du kan även SWISHA till 0760 858 480
IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168
Ja, i det avseendet håller jag till fullo med dig!
Kan till och med dubbla med tvenne öar ( holmar) i den Stockholmska skärgården!
Citerar tjänstekvinnans son, herr Strindberg; han dock i singularis…
”Ö du min grönskande ö, blomkorg i havets våg…”
Giv mig några exempel på att sverige är värt att försvara i dagsläget!
Back upp för Finland som argúment är ok som nummer ett.
Riksarkivet och Skatteverk som exemplariska myndighetr att ge snabba oc av allt att döma korrekta svar två ytterligare argumant.
F-n nu slutar jag att vara positiv
”men helt underbar”, var det visst Flickan yttrade…
Skepparn, jag kan ge dig miljoner skäl till att Sverige är värt att försvara, men det får inte plats så jag nöjer mig med en länk…
https://petterssonsblogg.se/?s=torpet+