Ryssland använder kemiska stridsmedel i Ukraina

UKRAINA. Ryssland har i allt större utsträckning använt kemiska medel i sin stora offensiv för att ockupera de sista städerna i Donbasregionen under ukrainsk kontroll. Kvävningstaktiken går ut på att ta ut förskansad personal och dämpa moralen hos ukrainska soldater som – kraftigt överbemannade och outgunnade – har dragit sig tillbaka by för by i öster i nästan ett år, rapporterar Kyiv Independent.

Attacken som soldaten Ihor upplevde inträffade när Ryssland ökade sin illegala användning av kemiska medel under sin fullskaliga invasion som inleddes för 2,5 år sedan till över 4.000 officiellt registrerade fall, vilket markerar en kraftig ökning från cirka 600 i januari, enligt den ukrainska militären.

Soldaten sa att det kändes nästan omöjligt att andas inne i skyttegraven. Hans lungor kändes som om de brann. Fyra män var i positionen, men bara Ihor hade ingen gasmask eftersom han hade gett sin egen till en äldre kamrat. Squadchefen täckte sin mun med våtservetter och bytte dem var femte minut.

En annan rysk drönare flög ovanför och väntade på att ukrainarna skulle kliva ut, enligt Ihor. Ungefär 15 minuter gick innan drönaren flög iväg, vilket gjorde att Ihors enhet kunde flytta till en reservdugout.

”Ytterligare fem minuter (vid diket förorenad med gas) och lungorna skulle ha kollapsat,” sa Ihor

-Pettersson är inte förvånad, Ryssland bryr sig inte om några ingångna avtal. De bryter mot avtal de själva undertecknat. Det finns en anledning till att Vladimir Putin med flera är internationellt efterlysta krigsförbrytare.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

14 thoughts on “Ryssland använder kemiska stridsmedel i Ukraina

  1. Båda sidor begår ”krigsbrott” dvs avskyvärdheter… krig är barbariskt oavsett…

  2. Skillnaden mellan Ryssland och Ukraina är att den kriminelle Putin siktar in sig
    på att fötstöra så många människoliv som möjligt i Ukraina , medan Ukraina siktar sin sig på att förstöra infrastruktur i Ryssland, alltså döda ting!

    17
    5
  3. Ynkryggarnas konung, den efterlyste, samvetslöse krigsförbrytaren Putin är den ytterst ansvarige.

    43
    15
  4. Fegheten saknar gränser.
    Stämmer det att Ryssland använder kemvapen så borde man överväga en kemattack mot Kreml så det blir tyst därifrån en gång för alla.

    43
    15
  5. Ytterligare en sak man ska komma ihåg när putteterroristerna anfaller. De kommer att använda gas.
    De är terrorister och inte soldater av en anledning.

    51
    18
  6. Ungefär som i 1:a världskriget i Frankrikes skyttegravskrig , de gasade och dödade ALLT som andas !

    34
    11
  7. Den ryska fascismen visar vad fascismen står för.

    Svagt av väst att inte ta hotet om fascismen på allvar.

    Isolera Fascist Ryssland totalt

    52
    20
    • 7 fascister har gjort tummen ned

      Sorgligt att upptäcka den typen av barbarer i Sverige. Men ondska och empatilöshet finns nu även här

      40
      17
  8. Hur var det igen med förbudet mot kemiska stridsmedel som också Mordor ratifierat ? Som vanligt bryter Mordor mot alla avtal och lagar. Ett avtal som Mordor ratifierat är mindre värt än totalettpapper pga av att bläcket färgar av sig.

    41
    13
  9. Varje gång Putin visas på tv i demokratiska länder skall det textas: war criminal.

    53
    21

Kommentera