SVT kan avslöja att det gjordes allvarliga fel i rösträkningen till EU-valet.
Allvarliga fel gjordes i rösträkningen till EU-valet. Det vanligaste felet bestod i att fler än en valsedel hade stoppats ned i kuverten. Det kan SVT avslöja.
SVT har granskat 410 valdistrikt och i 196 av dessa upptäcktes felaktigheter. Det är 47,8 procent av de granskade valdistrikten. I Sverige finns ca 6 000 och för man över procentsatsen 47,8 på dem, skulle det innebära felaktigheter i ca 2 868 valdistrikt.
Huruvida dessa felaktigheter inverkat på valresultatet tänker jag inte spekulera i. Det står inte i Expressens artikel om de felaktiga kuverten räknats in, men i Hallands Nyheter kan man i en artikel från 2003 läsa att valkuvert med flera valsedlar inte ogiltigförklaras. Troligt är att upptäckten av de felaktiga valsedlarna varken gjorde till eller från, men det är illa nog att demokratins Sverige har så många sprickor i fasaden.
…undrar över vilka som väljer ut kulören på som sprättar
upp kuverten?…väll komunanställda som sköter rubbet
i förfarandet (?) helt klart så borde sossarna videofilmas
under denna procedur…hjonen själva, men inte jag
Ungefär som Hillary Clinton som håller på och tjatar om valfusk trots att det har gått åtta år sedan hon förlorade. Fast, hon är ju förstås en av de ”goda” som vi förlåter allt, även hennas falska anklagelser om Trumps ”samarbete” med Ryssland. De ”goda” får ljuga hur mycket som helst och begå vilka brott de vill. The Clinton Chronicles.
Har också jobbat på den slutliga rösträkningen, som Länsstyrelsen håller i. Alla valkuvert som när de gås igenom i vallokalen innehåller minsta ”konstighet” läggs i en särskilt påse. I stort sett alla valdistrikt har åtminstone någon röst som hamnar i denna påse. Skulle säga att det brukar ligga på knappt 1% av rösterna i ett valdistrikt.
De valkuvert som innehåller fler än en röstsedel hanteras så här:
* Om det är valsedlar för olika partier (eller parti + blank valsedel) är rösten ogiltig – och redovisas som det.
* Är det flera valsedlar för samma parti tillfaller rösten det partiet. (Det är uppenbart vilket parti den röstande ville rösta på.)
Jag har jobbat som rösträknare i ett valdistrikt. På valkvällen räknas bara röster utan avvikelser. Enkelt uttryckt godkänns valkuvert med en förtryckt röst i, allt annat är avvikelser. Röster med avvikelser skickas till en efterhandsräkning hos länsstyrelsen. Att endast hälften av vallokalerna skulle ha röster med avvikelser tycker jag snarast låter lågt. Avgörande för tillförlitligheten är dock inte andelen valdistrikt med avvikelser, utan hur många röster det är som inte räknas på valdistriktet. Räkningen på valdistriktet är ganska väl övervakad. Valkretsarna har en överblickbar storlek, med ca 1000 röstberättigade som gör att man känner varandra. Allmänhet och representanter för politiska partier har möjlighet att övervaka räkningen. Det är värt att notera att också förtidsröster och poströster räknas i den valkrets dom tillhör. Undantaget är sent inkomna röster, dvs röster från dom två sista dagarna, som inte alltid hinner fram till rätt valkrets. Sammanfattningsvis tycker jag att säkerheten är god, och att luckor uppstår där röster inte räknas i sin valkrets på valdagen.
Men vid valet i USA avslöjades att även de döda röstat i flera delstater, var det helt okay.
Ja, man ska väl inte diskriminera de döda, dom måste väl också få rösta.
Lisa, i USA har mängder av domstolar i delstater och andra kontrollerat valresultatet och kommit fram till att det inte förekommit något organiserat fusk eller felaktigheter som påverkat resultatet.
Att Trump och andra fortsätter att tjata om valfusk och ljuga gör det inte sannare.
Tucker Carlsson erkände att han ljugit om Trump trots att han visste att det var lögner Donald Trump spred. Det kostade Fox News över åtta miljarder i skadestånd.
Petterson!
USA har haft problem under sekel med röstningen. Väldigt välkända var det korrupta Chicago under de tre första decennierna på 1900-talet då gangsters styrde med mycket tvivelaktiga borgmästare i spetsen.
Hela Södern var noga övervakat av vita människor och de svarta hade få möjligheter att göra sina röster ”hörda”. Så – amerikaner kan med rätta tvivla på sina röstningsprocedurer.
I Sverige minns vi hur den TV sända räkningen stoppades. Något riktigt (nöjaktigt) svar har vi aldrig fått varför trenderna för S och SD plötsligt vände!
Som Stalin lär ha sagt: ”Det viktiga är inte hur folk röstar – det viktiga är vem som räknar rösterna!”
Jag minns detta , det fanns en artikel i amerikansk media som handlade om en stark ”järnlady” som var född 1823 men var klar och frisk nog för att gå och rösta . . Ovanligt stark hälsa att leva så länge 😝