ELBILAR. 1910 Detroit Electric Model D Brougham Chassi nr. 1886. 48-volts DC elmotor. 3bhp. 4-hjuls semi-elliptiska bladfjädrar. Bakhjuls mekaniska trumbromsar. m.m.
Elbilar är ingen nyhet, i bilens tidiga dagar utmanade personbilar och lastbilar ånga och bensin för framdrivning. Elektricitet erbjöd många fördelar, särskilt omedelbar tillgänglighet utan uppvärmning tillsammans med tyst, ren gång, enkel drift och tillförlitlighet.
Elbilens räckvidd var tillräcklig för rundturer i städerna. Tester från den tiden visar att de stora tillverkarna producerade effektiva räckvidder på 100 miles (16 mil) vid de blygsamma hastigheter de kunde uppnå.
Den elektriska bilens största styrka var dess enkelhet och tystnad, egenskaper som gillades av dåtidens kvinnor som blev avskräckta av den illaluktande och bullriga bensindrivna bilen. Ingen mindre än Henry Ford skaffade två elbilar i följd till sin fru Clara – båda Detroit Electrics.
Detroit Electrics tillverkades av Anderson Carriage Company. Ursprungligen från Port Huron, Michigan grundades Anderson – som namnet antyder – 1884 som en tillverkare av vagnar och vagnar. Dess grundare, William C. Anderson, flyttade sitt företag till Detroit 1895 och började 1907 tillverka elfordon under namnet Detroit Electric. Även om Detroit Electric aldrig var en teknisk ledare i branschen, var dess produkter väl konstruerade och byggda, särskilt efter förvärvet 1909 av Elwell-Parker, tillverkare av Detroit Electrics elmotor och dess styrenhet. Elwell-Parkers produkter ansågs allmänt vara de bästa tillgängliga.
Detroit Electrics fordon var snyggt anpassade till den avsedda marknaden för urbana damer, särskilt den eleganta, höga fyrsitsiga karossen som var en av om inte den första som använde krökt glas i en bil.
Nåväl, det fanns tydligen nackdelar med elbilar eftersom de övergavs till förmån för bensin- och dieselbilar.
***
Stöd bloggen
Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!
- Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
- Från andra banker konto 8257-933415168
Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter.
Du kan även SWISHA till 0760 858 480
IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168
Vad skönt det är att sätta sig i sin moderna bensinbil och köra söderut med övernattning i tex Kassel. Enda stoppen är när jag känner för en rast och något i magen.
Efter frukost en tankning och sedan i ett svep utan problem med drivmedel till t ex Innsbruck. Elbilarna kan stå där efter vägen och vänta på att en kontakt blir ledig.
Slutliga dödsstöten på den tidens elbilar var när startmotorn kom till bensin och dieselbilar. Det krävs kunskap och styrka för att veva igång, men nu helt plötsligt kunde vem som helst starta och köra.
Annars var elbilen populär för att den inte rök och bullrade. Bensinbilarna gick under öknamnet vrålåk, ett uttryck som har hängt med in i vår tid.
Problemet med el bilar är batteri. Och bly är ju tungt.
Tungt men effektivt och pålitligt, när exploderade ditt blybatteri senast?
Länge leve Trump och Putin!
Påminner om Farmor Ankas bil. I Kalle Anka tidningarna.
Japp, just den bilen som är förebilden för Farmor Ankas bil.
Just den är det!
https://www.dagensps.se/weekend/klassiker/avslojad-har-ar-farmor-ankas-bil/
Sen tog 13 familjerna som styr världen över med olja och big pharma.
Tror uppriktigt inte att många förstår vad den folkkäre Donald Trump
menar när han säger ” drain the swamp”
Lite dimridåer här o där från medier och rättegångar med vilka brudar
han varit med för att avleda uppmärksamhet.
Nu är solid state batterierna på gång. Laddas fort och håller längre.
elbilen punkt se
https://jonmcnaughton.com/crossing-the-swamp-10×15-litho/