SKOLAN. Unesco, Förenta nationernas organisation för utbildning, vetenskap och kultur, vill att länder ska förbjuda mobiltelefoner i skolan, skriver The Guardian. Ett förbud skulle kunna skydda barn från nätmobbning och förbättra inlärningen, skriver FN-organet i en rapport.

Enligt rapporten borde beslutsfattare förbjuda mobiler helt i skolan eftersom det finns kopplingar till sämre inlärning och att det även kan få negativa effekter på barns känslomässiga stabilitet. Mobiltelefoner i skolmiljöer är redan förbjudet i vart sjätte land i världen.
Unesco varnar beslutsfattare för att på ett ogenomtänkt sätt använda sig av ny digital teknik. ”All förändring är inte framsteg. Bara för att något kan göras betyder det inte att det borde göras”, står det i rapporten.
-Pettersson tror att en fysisk lärare i klassrummet, samt papper och penna är det bästa tills grunderna i varje ämne sitter. Telefon och dator kan komma längre upp i klasserna och då enbart på vissa lektioner.
De elever som envisas att ha med mobilerna ska plockas på dessa och så får de hämtas efter en vecka, och då ska minst en förälder vara med.
***
Stöd bloggen
Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!
- Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
- Från andra banker konto 8257-933415168
Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.
Du kan även SWISHA till 0760 858 480
IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168
“Ny digital teknik” ! Sanningen är att den senaste teknologin sällan är åtkomlig för gemene man, som man behöver grund kunskaper som i sig man aldrig kommer åt via media inriktade mobiler/surfplattor/PC Datorer e.t.c.
Som grund utbildning inom data teknologi i praktiken saknas för att de mesta av inlärnings försöken sker på media baserade kommersiella prylar där det mesta göms för eleverna.
De så kallade teknologi jättarna är duktiga på att exploatera befintlig, i sig rätt gammal teknologi, typ BSD Unix med Apple som system administratör, samt Google/Android Linux med Google som system administratör. Linux Automotive som i dag är i stort sätt allena rådande när det gäller bilar, med lite mer diversifierat “antal administrativa ägg i korgen”.
Rätt otäckt att se hur all kunskap isoleras på grund av att människor inte är kapabla att förstå det i särklass största operativsystemet, Linux som utvecklas av en icke vinst givande Stiftelse i USA. 100 % av alla superdatorer drivs/utvecklas på/av Linux.
Men allt utvecklas av en mindre och mindre elit, där avståndet till gemene man bara ökar, trots att allt baseras på öppen källkod ! som ytterst få kan tillgodogöra sig på grund av omfattande utbildnings haverier. Monolitiska kortsiktiga affärs intressen försöker, samt lyckas ofta ta över ideellt baserade server plattformar för egen vinning, typ Twitter, Github m.m.
Top500 supercomputers har idag bara 117 följare, alla teknologi experter, samt spets forsknings institut på Twitter har slutat rapportera på plattformen som nu byter namn till X.
Teknologisk utveckling styrd av kortsiktig girighet leder sällan till något konstruktivt
men ofta till konformitet bland massorna…
Så ett förbud mot alla mediaprylar i undervisningen kan kanske ge effekt.
Som Demokratier baserade på “Hundar i koppel” ekvivalenter, inte fungerar så bra.
XtreMeshman, kan du ta detta på kortfattad svenska?
Jag förstår inte tekniken bakom en dator eller telefon och är inte intresserad.
Men du skriver att Linux är “det i särklass största operativsystemet”. Hur kan det vara det när de flesta datorer har Windows eller Apples motsvarighet installerat. På telefoner är väl Android vanligast, sedan Apples system osv.
Jag provade Linux en gång, bara för enkel ordbehandling, men tyckte Windows Word var överlägset för en amatör.
“Windows eller Apples motsvarighet installerat” I Digitala U landet Sverige Ja !
Jag menar alla operativ system, t.e.x i bilar, robotar, “internet of things” e.t.c.
Operativ system är inte lika med Grafiska gräns snitt som typ Windows Android, IOS m.m. men marknads förare med dator dyslexi föredrar att kalla dom operativ system, gräns snitten går inte att köra utan ett operativ system, till exempel Microsofts servrar går oftast på Linux så med ett Azur system MS office paket så kör du Linux vare sig du vill eller ej. Första kommersiella Microsoft server paketet på Linux var SQL server 2017.
Om du vill testa så finns Linux Mint Cinnamon som grafiskt gränssnitt för PC, som är mycket likt Windows, går att ladda ner och köra direkt från USB sticka.
Skolan och lärarnas uppgift är att lära barn att läsa och räkna mm, inte att lösa konflikter i form av mobiler, etniska och religiösa problem med mera.
Skolan har blivit en sjuk värld där eleverna för minsta lilla kan anmäla lärarna.
För inte så länge sedan fick en lärare sparken för att denne vägrat att tilltala ett BARN med titeln “Hen”!?
Själv har jag privat börjat kalla alla PK-fascister för “Den” bara för att det låter så nedlåtande, men det är ju trots allt tämligen “könsneutralt”!
Varken Unesco eller någon annan har förstått ”problemet”
Skilj på att ha mobil i klassrummet, på skolan och under skoldagen!
I klassrummet ska man fokusera på lektioner – ingen telefon.
I skolan – öppen fråga hur man gör på raster.
Under skoldagen – självklart måste eleverna få ha sin mobil. De har klockan, schemat, busskort och betalkort i mobilen. När skolmaten är oätlig åker de iväg och äter på annan plats.
Skolan klarar dock inte att samla in och sedan lämna tillbaka telefonerna flera gånger om dagen för att eleverna ska kunna använda dem när det är befogat. (Tex för att filma bevis när någon blir nersparkad och förnedringsrånad…)
Ett totalförbud mot telefoner leder bara till att eleverna tar med sig två telefoner och lämnar in den ena eller att föräldrarna skriver falska intyg på att eleven lämnar telefonen hemma.
Telefoner finns i vår vardag och vi måste lära oss hantera dem, inte förbjuda.
(Självklart ska förbud kunna riktas mot enskilda elever som inte kan hantera telefonen.)
När en annan gick i skolan så var “miniräknaren” förbjuden, teknologin skapar hela tiden nya problem på våra läroanstalter.
Varför inte bara förbjuda all elektronik bland vår tids yngre elever!?
Det är föräldrarnas uppgift att uppfostra sina barn. Skolans uppgift är att förbereda dem inför arbetslivet. Mobiltelefoner är en integrerad del av de flestas liv i dag. Om inte skolan lär barnen hantera mobiltelefoner, vem ska då göra det?
Problemet är inte mobiltelefonerna. Problem är dagens kravlöshet. När Petterssons och min generation gick i skolan skulle få ens ha funderat över att leka allan under skoltid. Allt var inte bra då och allt är inte bra nu. Det goda ligger någonstans mitt emellan. Vi har levt alltför långe i landet mellanmjölk. Det är hög tid att börja ställa krav och om dessa inte möts, dags för de som inte håller måttet att skörda frukterna i form av konsekvenser. Sosseriet har tillåts alltför länge i alltför många länder.
“Photo by Norma Mortenson”
Och det första som visas är naturligtvis en neger!
Men det ingår förstås i deras massiva hjärntvätt.
Och är det inte negrer så är det homofiler som det skall göras reklam för!
Vi skall förledas att tro och tycka på deras dekadenta sätt hela tiden.
T.o.m. om klimat, väder och vind skall vi tvingas ha en helt annan åsikt än den vi egentligen har.
Hela samhället översvämmas av denna förhatliga propaganda!
Vi skall tro på lögner, inte på sanning och fakta, då kan vi straffas!
BSS!
Det är inte ofta jag håller med dig, men i detta fallet 100%!
Dom glömmer givetvis att nämna att mobilstrålning är farligt, framför allt gör barn.
Mer info finns på strålskyddsstiftelsens hemsida. Denna länk tar er till forskingsdelen där 100-tals artiklar visar på skadorna. Den här kunskapen och forskningen tystas givetvis ner av vår svenska oligark elit.
https://www.stralskyddsstiftelsen.se/forskning/
Johan, du glömmer nämna att Strålskyddsstiftelsen, trots sitt namn är en privat lobbyorganisation driven av Mona Nilsson och att det finns mängder med undersökningar som visar att hon har fel.
Jag undrar vem du jobbar åt?
Att påstå att forskningen tystas ned är larvigt när strålningen debatterats i sedan mobilerna kom och det finns hur mycket information som helst.
Strålskyddsstiftelsen fick pris som årets förvillare 2013 och jag tror inte Mona blivit bättre sedan dess.
https://www.vof.se/utmarkelser/tidigare-utmarkelser/arets-forvillare-2013/
Pettersson
“Kasta inte sten i glashus”……. Vetenskap och Folkbildning är väl också en ideell förening som drivs på frivillig basis.
Vill man själv undersöka hur farliga mikrovågsstrålningen är, så sätt igång mikron
Krossa glaset och kör in huvudet.
Det kommer att bli ett uppvaknande man sent glömmer.
Magnetronen är inget hälsosamt…… oavsett vilket användningsområde den verkar i.
det mobila nätet är ju faktiskt det enda utbildning system som fungerar i vissa stater till och med Kina och Ryssland överraska på den sidan . i stater som Nord Korea är ju utbildning överflödig av vissa skäl så frågan är ju vad vill den uppnå
Ja det är inte en dag för tidigt , skolan är en plats som erbjuder kunskap och ska inte vara ett lekis för ungdomar som har mobilen som en fritidssysselsättning .