Kol är återigen Tysklands viktigaste energikälla

ENERGIPOLITIK. Kol blev den viktigaste energikällan för elproduktion i Tyskland förra året. Den mängd el som genereras från koleldade kraftverk, som anses vara skadliga för klimatet, ökade med 8,4 procentenheter till en tredjedel (33,3 procent) jämfört med 2021, rapporterar den federala tyska statistikbyrån, enligt Energinyheter.se.

Ökningen hjälpte också till att kompensera för kraftiga nedgångar i elproduktionen från dels naturgas, på grund av kriget i Ukraina, dels kärnkraft på grund av kärnkraftsutfasningen. Den näst viktigaste energikällan var vindkraft, vars andel steg med 9,4 procentenheter till knappt en fjärdedel (24,1 procent) efter ett jämförelsevis vindstilla år i fjol.

Sammantaget kom mer än hälften (53,7 procent) av den el som matades ut på nätet förra året från traditionella energikällor som kol, naturgas och kärnkraft. På grund av minskningen i produktionen vid både gas- och kärnkraftverk sjönk deras andel med 8,7 procentenheter jämfört med föregående år. Däremot steg inmatningen på elnätet från förnybara energikällor som vindkraft, solceller och biogas med 7,3 procentenheter till 46,3 procent. Ett betydande tillskott av solenergi bidrog också till detta.

På grund av den spända situationen på gasmarknaden till följd av det ryska anfallskriget mot Ukraina matades betydligt mindre el ut på nätet från naturgas (ned 11,3 procent). Naturgas för elproduktion kommer nästan uteslutande från import, medan Tyskland är mindre beroende av import när det gäller kol. Kärnkraften levererade endast 6,4 procent av den el som matades ut på nätet i och med kärnkraftsavvecklingen.

-Pettersson säger att de gröna klimatextremisterna har lyckats, nu laddas elbilarna med kolkraft och de gånger Sverige importerar el blir det kolkraft, både Tyskland och Sverige har stängt fullt fungerande kärnkraftverk.

***

Nya elbussar: Berlins kollektivtrafikföretag, BVG, planerar att installera upp till 90 nya laddstationer i staden för att påskynda elektrifieringen av sin bussflotta. Nyheten, rapporterad i den tyska median Tagesspiegel, kommer vid ett ögonblick då de nya Ebusco-fordonen är på leverans (aktuellt med 18 enheter på väg).

Och den kommunala operatören planerar att köpa ytterligare 350 ledade e-bussar som ska levereras i slutet av 2024. Idag har BVG 156 e-bussar i drift.

För var och en av de 90 Ebusco-elbussarna ska en dieselbuss tas ur drift, säger representanten för BVG, enligt Energinyheter.se.

I Berlin ersätts dieselbussar med elbussar som laddas med kolkraft.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

14 thoughts on “Kol är återigen Tysklands viktigaste energikälla

  1. Bra, snart försvinner öknarna och världen får ett överflöd av livsmedel. De enda som blir ledsna är de svenska damlandslaget i skidor. De får börja med rullskidor.

    10
    1
    • Öskute guschelov
      Jag har ju flera gånger förklarat för dig att koldioxidens påverkan på Jordens medeltemperatur är mikroskopisk. Den enda växthusgasen av betydelse är vattenånga, och då både som återstrålare (värmer) och som molnbildare (kyler).
      Däremot stämmer det att växtligheten frodas och att den blir härdigare mot torka vid ökande koldioxidhalt i atmosfären.

  2. Ja historien med Maud Olofsson och centerpartiet.det kostade Sverige miljarder och gör det fortfarande.
    Dessa politiska orgenisation Centerpartiet Miljöpartiet och sossialdemokrat kostar Sverige fortfarande miljarder..
    Ett riktigt gissel i svensk politik

    18
  3. Den mörka skyn på fotot symboliserar nog MP och dess lika kortsynta samarbetspartners. Om vi ändå sluppit deras konsekvenser, som nu går till en av historiens stora energimisstag i Sverige. Elpriset plus bränslepriset slår mot all produktion och näring i hela landet kan man lugnt påstå. De tar nog Sverige många år att komma ifatt.

    10
  4. Vattenångan från de sju kyltornen är så gott som det enda som kan påverka klimatet av det som lämnar kolkraftverket på bilden. Då både som återstrålare, som värmer, och som molnbildare, som kyler.

    9
    2
  5. Själv skulle jag undvika att åka med en elbuss. (och bil..)
    Det snabba brandförloppet som ju k a n och de facto h a r inträffat .. Nej tack.

    17
    1
  6. Nu har dom små skitungarna som inte ens levat en dag på förra seklet lyckats få till
    att stämma staten för att dom försöker reda upp vad den förra regeringen ställt till?

    Och givetvis gastar MP, ”miljömarodörerna”. med i kören med dom som har måttliga kunskaper precis som MP om klimatet. Det är ungefär som att lyssna till
    dom gamla frifräsarna inom religionen, med sina ”Världen går under fraser”

    25
  7. Dom har inte det lätt klimatidioterna, undrar vilka som släpper ut mest skit, bussarna
    eller dessa kolkraftverk som ska förse dom nya bussarna med el??

    Går dagligen förbi färjelägen, och varje dag är där fullastade biltransportsläp som ska
    över till andra sidan Östersjön med Bensin och Dieseldrivna personbilar som är utbytta
    här mot dom nya fordon som ska rädda Världens problem?

    Blir det mindre utsläpp om avgaserna släpps ut på andra sidan havet, och som sen
    förs med vindarna hit igen????

    30
    • Tony
      Ja det blir det. Världen kommer att storkna av all koldioxid, utom i Sverige, där kan vi slippa massa koldioxid.

      3
      3
      • Jaså det tror du, Sverige är det lan som släpper ut minst koldioxid i världen,
        så om vi stannar alla bilar så gör det inte ett dugg på det stora hela?
        Men du har kanske förslag på hur Sverige ska fungera då? Ja det finns ju hästar:

Lämna ett svar till OJAvbryt svar