Storbolagets anställda får fyra årslöner

EKONOMI. Fraktjätten Evergreen Marine från Taiwan har haft ett fantastiskt år bakom sig med jättevinster. Då belönas de anställda med en megabonus – på 50 månadslöner, alltså mer än fyra årslöner, rapporterar Bloomberg.

Ever Given i hamn. Foto: Kees Torn CC BY

Storleken på Evergreen Marines bonusar varierar beroende på en anställds position och funktion och de överdimensionerade bonusarna är endast tillämpliga för personal med Taiwan-baserade kontrakt. Bonusarna vid slutet av året har alltid baserat sig på företagets resultat samt individers prestation, säger Evergreen Marine i ett uttalande på fredagen, som var sparsamt på detaljer.

Bolaget fick rejält med uppmärksamhet i mars 2021, då fartyget Ever Given fastnade i Suezkanalen. Men sedan dess har det gått fantastiskt för bolaget.

Fjolårets superresultat, som förväntas landa kring 635 miljarder taiwanesiska dollar (motsvarande 218 miljarder kronor), härleds till en aldrig tidigare skådad branschövergripande sjöfartsboom under de senaste två åren, driven av en pandemi-driven ökning av efterfrågan på konsumtionsvaror och fraktpriser.

Vissa anställda fick betalningar på upp mot 700.000 kronor den 30 december, rapporterade nyhetsbyrån Taipei Economic Daily News i förra veckan, utan att avslöja varifrån de fått informationen. Men bolagets anställda i Shanghai har klagat på att de blivit orättvist behandlade, då de fått betydligt lägre bonusar än de Taipei-baserade kollegornas megabonus.

Det kommande årets bonus ser ut att bli betydligt lägre. Rederier världen över har varnat för att en snabbt försvagad global tillväxt i kombination med fallande fraktrater sannolikt kommer att skada lönsamheten i år. Evergreen Marines aktie föll med 54 procent förra året efter en fantastisk uppgång på 250 procent 2021, enligt Bloomberg.

Evergreen Marine Corporation är ett taiwanesiskt containerrederi och hamnförvaltande företag med huvudkontor i Taoyuan i Taiwan. Rederiet befraktar alla stora internationella sjöleder med drygt 100 containerfartyg. Rederiet ingår i taiwanesiska Evergreen Group.

Evergreen seglar på 315 hamnar i 114 länder och är ett av världens största rederier för containertransporter. Företaget sysslar med shipping, varv, containertillverkning samt drift av hamnar. Rederiets största trader är mellan Fjärran Östern och Nordamerika.

Om Ever Green på bloggen…

Ever Given sitter fast i Suezkanalen i mars 2021. Foto Mohamed Elshahed

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

9 thoughts on “Storbolagets anställda får fyra årslöner

  1. Mycket märkligt att det bolaget har så gott om extra slantar, när skadestånds-anspråken för kanal-fadäsen, är gigantiska.

    6
    2
  2. Kan Bolund och Märta berätta för mig hur mycket utsläpp detta fartyg ger?? lär ju motsvara hela Sveriges vagnpark. Hmmm sila mygg och svälja kameler

    13
    2
  3. Ingenting för oss.
    Om inte annat så skulle EU säga nej till bonus åt folket.

    18
  4. Ingenting för Fattigsverige. Men i Afrika får negerkungen miljoner från SIDA.
    I Polen får pensionärer 14 månads-pensioner, en extra på våren och en på hösten.

    54
    1
    • Nulle, 14, 12 eller 1 pensionsutbetalning om året spelar väl ingen roll. Det beror på hur stora utbetalningarna är.

      Jag vet inte hur stora pensionerna är i Polen. Vet du?

      6
      16
      • Nulle, jag känner också till lite om Polen. Gjorde affärer där till för en tid sedan på grund av de låga priserna och lönerna, det fungerade bra.

        Däremot har du fel med “De senaste 20 åren har Polen lyft sig själv till en oanad ekonomi”

        Polens ekonomi har lyft rejält, men inte bara av polackernas arbete, utan till en hel del efter stöd från EU, inklusive Sverige.

        Sedan Polens EU-inträde 2004, har Polen oavbruten BNP-tillväxt. Polens BNP per capita motsvarar drygt 75 procent av EU-genomsnittet (2021).

        Polen är ett av de EU-länder som får mest i bidrag från Bryssel och det beror naturligtvis på att Polen fortfarande är relativt fattigt.

        I EU:s flerårsbudget som gäller fram till 2027 är 121 miljarder euro (1.350 miljarder SEK) i olika EU-stöd öronmärkt till Polen.

        En liten anekdot som är sann. Polacken, Jarek, jag gjorde affärer med diskuterade invandring. Jarek skrattade och sa att Polen tagit emot en miljon ukrainare som arbetar medan Sverige tagit emot en miljon muslimer som inte arbetar. (Det var före kriget i Ukraina). Det tyder på att polackerna är rätt smarta.

Kommentera