Trafikolyckan

Expressen lyckas med konststycket att på sin ledarsida publicera en text som både pekar ut och skuldbelägger landsbygdsbor och andra som tvingas använda sin bil i dagliga syften.

Författaren, som är anonym, tillhör säkerligen den kategori av medborgare som har en god tillgång till en busslinje med täta turer i sin närhet, tåg, pendeltåg och kanske tunnelbana. En person som slipper brottas med det faktum att en stor del av Sveriges befolkning inte har den tillgången.

Det handlar om reseavdraget för arbetspendlare. Idag ersätts de som tar bilen till jobbet med 18,50 kronor per mil, en summa som inte ändrats på många år och som inte alls täcker den kostnad arbetspendlare lägger ut.

Det orimliga i att reglerna belönar dem som väljer att ta bilen till jobbet.

Ledartexten är starkt kritisk mot att den nya regeringen fortsätter med de regler för reseavdrag som gällt och de motiveringar som uppges får nog fler än mig att fundera över om textförfattaren är miljöpartist.

Det är ingen belöning att ta bilen till jobbet, utan en ren förlustaffär. Dessutom är det oerhört många som inte väljer bilen, utan som tvingas för att de helt enkelt inte har några andra alternativ. Som sagt har inte alla arbetspendlare tillgång till tunnelbana, tåg eller ens buss. Finns en järnväg är det ingen garanti att tågen stannar och finns möjligheten att åka buss så är turerna på sina håll så glesa att man inte kan nyttja den.

Expressen

Den som skrivit texten använder samma raljanta och anklagande ton som Per Bolund (Mp) brukar röra sig med när han röd i ansiktet rasar över sänkta bensin och dieselpriser, som han menar är en garanti för ökad klimatpåverkan.

Per Bolund. Det handlar inte om att åka mer, utan om att åka billigare.

18 thoughts on “Trafikolyckan

  1. Problemet är att staten tar alldeles för stor del av min inkomst, det är synnerligen svårt att leva på det som blir över.
    Staten får absolut inte ta mer än hälften. Nu ligger det mellan 60 och 70%.

  2. ”Idag ersätts de som tar bilen till jobbet med 18,50 kronor per mil”. Så är det väl inte !
    Man får gör skatteavdrag för 18,50/mil = Man slipper betala skatt för 18,50/mil, inte riktigt samma sak. Någon ersättning erbjuds aldrig.

    4
    1
  3. Det enklaste är att följa Danmarks exempel. Där får man avdrag för hur långt det är till arbetsplatsen. Om du cyklar eller åker taxi är inte skattemyndighetens problem.

    17
  4. OM nu tågen på landsbygden ens är i trafik vid det tillfället när man ska åka, det vill säga…det är definitivt inte att lita på. Särskilt inte mitt i vintern.

    Sedan är det mycket obehagligt att befinna sig ombord på ett tåg vilket är fullsatt.
    Ventilationen hänger inte med, det blir fort dålig luft, varmt och kvavt.
    Likadant med bussarna men med skillnaden att bussarna oftast avgår runt den tid de ska.
    Nej, det är hög tid att vi svenskar sätter press på politikerna(sluta skratta, jag vet att det låter osannolikt) då den här dårskapen med höga drivmedelsskatter håller på att trycka ned många pendlare.

    21
  5. I sann socialistisk anda, är det inte dags att förmånsbeskattas dem med fungerande kollektivtrafik? Sedan straffbeskattar vi resten. De enda som går skadeslösa är insläntrarna som lever på löneslavarna. Yalla, yalla. Högre skatt åt alla. 😉

    24
  6. I ”storstan” (för all som inte besökt Berlin eller Calcutta eller Peking eller…) behöver snudd på ingen köra bil om man inte är hantverkare eller något liknande.
    Här är det 4 mil till lasarettet, närmsta BB är i Norge, och kön till Folktandvården är två år lång för nya patienter – man måste alltså söka tandläkare uppemot 15 mil bort ibland.
    Men vi ska ändå ha samma regler för snudd på allt. När ska strandskyddet implementeras i Stockholm och Göteborg?

    22
  7. Ja man har inte klart för sig att det kostar pengar vare sig du går eller cyklar eller åker bil och det är kunden som betalar. Frågan blir när har kunden inte råd att köpa tjänsten eller varan?

    Enda syftet med beräkning är ju att höja skatten!!!
    Problemet är ju att alla blir arbetslösa. Om kunderna inte har råd blir det ingen affär

    18
  8. Ja tänk så mycket negativt det blev på en gång?

    Det måste fuskas något så enormt med de smulor som blir över när man passerat gränsen innan avdrag kan fås i deklarationen, eller inte…..

    Men för MP så går ju tunnelbanan med bara svenskar över hela Sverige i parti och minut och aldrig kallt heller under de minuter mellan tågen man väntar?

    https://www.dagensps.se/privatekonomi/gamla-reseavdraget-galler-katastrof-miljon/

    21
  9. Man kan välja var man skall bo och jobba. Och att pendla i Stockholm är verkligen inget kul, stå på karlbergs station i minus grader eller snålblåst och vänta på ett fullsatt tåg.

    3
    30
    • Öskute:
      Tror du det är trevligare på stationen i Grönköping ?
      F.ö. stå och frysa behöver väl inte befolkningen i Fjollträsket,med en sådan klimat-extremist typ Greta som invånare ?

      22
      1
      • Stenbock
        På den tiden jag pendlade var inte Greta född, men kallt och blåsigt på perrongerna.
        Både storstan och landsbygden är trist.

    • Rikta inte den förklaringen till mig utan till den som skrivit inlägget om du tycker det är viktigt att märka ord.

      40
      4
      • Jag märker inte ord. Avdrag är inte ersättning. Ersättning är inte avdrag. Skribenten håller sig inte till fakta.

        ”Idag ersätts de som tar bilen till jobbet med 18,50 kronor per mil, en summa som inte ändrats på många år och som inte alls täcker den kostnad arbetspendlare lägger ut.”

        Den som tar bilen till jobbet får inte 18.50 per mil i ersättning. Den som tar bilen till jobbet får ingen ersättning över huvud taget. Den som tar bilen till jobbet får under givna förutsättningar göra ett avdrag i deklarationen med den summan. Det blir inga 18.50 per körd mil i slutändan.

        Att påvisa faktafel är inte att märka ord. Du är en messerschmitt Pettersson.

        9
        18

Kommentera