Ett förtryckande plagg

Kvinnor i Iran riskerar just nu hårda straff och till och med sina liv i kampen för att slippa bära slöja. Kvartal tar upp historiken kring detta omdiskuterade plagg i ett läsvärt inlägg.

Efter att den 22-åriga Masha Amini mördades av den iranska sedlighetspolisen, har en våg av protester dragit fram i Iran och andra delar av världen, även i Sverige. På Kvartal skriver forskaren Devin Rexvid om historiken bakom slöjan och hur iranska kvinnor genom åren dödats i kampen för att slippa bära detta plagg och hur kvinnor till och med tagit sina liv i protest.

Kvinnorna, den tredje aktören, har till följd av över 40 år av könsapartheid blivit regimens tyngsta och främsta antagonister

Det är således kvinnorna som går i bräschen i kampen mot den totalitära regim som styrt Iran i decennier. Sverige har precis, efter ett demokratiskt genomfört val, blivit av med den socialistiska regering som själva sade sig stå upp för en feministisk politik. 

2017 besökte den dåvarande regeringen Iran för att göra upp affärer med det land som redan då sades utveckla kärnvapen och som idag förser Putins regim med drönare och andra vapen. Minns ni bilderna som kablades ut, där kvinnorna i den socialdemokratiska delegationen paraderade framför en leende president iklädda slöjor för att dölja håret och bylsiga rockar för att dölja de kvinnliga formerna.

Då hette presidenten Hassan Ruohani. Idag heter han Ebrahim Raisol-Sadati och är ledare för ett land där sedlighetspolisen slår till med full kraft mot kvinnor som vill vara sig själva.

Idag, fem år efter att den socialdemokratiska delegation paraderade framför diktatorn, är det få kvinnor i den socialdemokratiska riksdagsgruppen som öppet skulle säga annat än att de stödjer iranska kvinnors kamp för att slippa bära slöja. Hyckleri av högsta märke, för redan 2014, bildades organisationen My Stealhty Freedom av den iranska journalisten Masih Alinejad. På organisationens Facebooksida kunde man redan då se iranska kvinnor som kastat av sig slöjan och på organisationens webbsida berättades om det förtryck som Irans kvinnor fått genomlida under en lång tid. Att dåvarande regeringen inte kände till My Stealhty Freedom och deras kamp för kvinnors rättigheter kan ingen förnuftig människa tro.

Samma Masih Alinejad intervjuades för någon vecka sedan av Expressen, där hon gick till hårt angrepp på Ann Linde (S).

I Sverige har inte kampen mot att slippa bära slöja förts, utan här har inte minst socialistiska politiker slagits i kampen för att muslimska kvinnor ska få bära slöja.

2020 publicerade GP en artikel av Huma Zafar från Islams Ahmadiyya församling. En förening som säger att de varje år hedrar den internationell Hijab-dagen (rätten att bära slöja), men som samtidigt säger att ”Hur en kvinna än klär sig ska hon i grund och botten få bestämma det själv. Ingen annan ska ta det beslutet åt henne”. Vad Huma Zafar idag säger om de iranska kvinnornas kamp att få slippa hijab har ännu inte framgått.

Då återstår den fråga som vi ännu inte fått besvarad. Är slöjan ett plagg som muslimska kvinnor tar på sig frivilligt, eller är den ett påtvingat plagg? Irans kvinnor är tydliga, men hur tydligt framgår detta i Sverige?

2016 blev det rabalder när den då 18-åriga basketspelaren Noha Berhan anklagade Svenska basketförbundet för att hon inte fick spela basket i slöja. Självklart fick hon spela, men inte i slöja vilket också det Internationella basketförbundets regler sa. Självklart fick det mediala drevet Basketförbundet att ändra sina regler så att Noha och andra muslimska kvinnor kan spela basket i sin slöja. Att Noha Berhan valde att inte respektera reglerna, säger ganska tydligt att slöjan är ett plagg man påtvingas. Annars hade det varit enkelt för henne att ta av sig plagget innan match och sätta på den efter.

Så här stod det i DN debatt 2016.

Svensk idrott har därför en skyldighet att rätta till beslutet så att Noha Berhan känner sig välkommen igen

 

Ett annat exempel hämtas från 2017. Att respektera är sekundärt. Att starta ett medialt drev och vända sig till DO är primärt.

12 thoughts on “Ett förtryckande plagg

  1. [2452 ord, lästid 18 minuter]

    Denna nya situation (den har smygit sig på) i ämnet slöja har blivit osvensk, omänsklig och onaturlig…

    *

    Jag minns en skolfest jag och mina kompisar var på när vi var tonåringar. Där stötte jag ihop med en kille som hade slips och kostym, och jag brast ut i skratt och gick därifrån.

    Killen kände sig förnedrad (eller nåt) och förföljde mig, varpå han konfronterade mig och min reaktion på hans klädsel. Vad som hände sedan minns jag inte. Ingenting, förmodligen; vi gick skilda vägar.

    *

    Det är så här folk — alla människor på jorden — reagerar på personer som skiljer sig ur mängden på en given plats och/eller i en given situation — oavsett attribut, markörer och symboler.

    Den som väljer att utmärka sig kan inte förhindra omgivningens reaktioner, som kan vara positiv eller negativ. Detta är bara naturligt och mänskligt och gäller i alla människors samhällen runt om världen.

    Till exempel lättklädda tjejer, vilket en del muslimer (p.g.a. social-kulturella och/eller religiösa skillnader) reagerar negativt på (det gör även jag själv, men inte särskilt negativt).

    2022-04-20
    Försvarshögskolans rapport, Magnus Ranstorp
    ”Salafism och salafistisk jihadism 2.0: Påverkan mot och utmaningar för det svenska demokratiska samhället”
    – ”Vidare beskrivs att det förekommer ”Moralpoliser” i många områden, och att detta i mångt och mycket handlar om att upprätthålla kontrollen av kvinnor och flickor i det offentliga rummet.”

    *

    För det första…

    I Sverige skyltar vi inte med vår privata religiösa övertygelse i offentligheten, åtminstone inte på ett iögonfallande sätt. Det är vårt synsätt (en social norm) på klädsel/klädkoder, uttryckssätt och beteenden. Den som gör det uppfattas som djupt, eller till och med extremt, religiös och blir den som sticker ut i olika sammanhang. Det har bara blivit så.

    (Till exempel kan en amerikan — som tillhör den moderna europeiska social-kulturen — uttrycka sig väldigt religiöst (”I’m blessed”, ”I sweare to God”, etc.) i jämförelse med svenskar.)

    Detta svenska synsätt respekterar inte dessa slöjbärande muslimer — och de svenskar som ger dem moraliskt stöd —, vilket inte hade varit ett problem om antalet inte hade varit så stort, som dessutom är i ökande på grund av invandringen.

    Wikipedia, 2020, ”Islam i Sverige”
    2000: ~250.000 självidentifierade muslimer
    2010: ~430.000 självidentifierade muslimer
    2016: ~810.000 självidentifierade muslimer
    2016: >1.000.000 antal med kulturell muslimsk bakgrund
    ”Den främsta drivkraften av islams tillväxt i Sverige är invandring.”

    — Jag och alla andra svenskar skulle inte ha några invändningar alls om slöjbärarna — till och med de heltäckta — hade varit några få. Dessa hade uppfattats som ett exotiskt om än något udda inslag i offentligheten, och upplevts som en kulturell berikning.

    *

    För det andra…

    På grund av att antalet slöjbärare — och muslimer som på andra sätt ger på ett märkbart/iögonfallande uttryck för sin privata religiösa övertygels i offentligheten, till exempel vägra handhälsning med det motsatta könet och be på arbetsplatsen — har blivit så stort börjar Sverige få en muslimsk/islamsk karaktär. I vissa bostadsområden och orter (t.o.m. småstäder?) har det blivit påtagligt…

    (känslan av samhörighet med sitt eget folkslag — eller sort: folkslag är bara en nämnare bland många — är både naturlig och mänsklig och gäller för både svenskar och invandrare)

    1)
    Ur brevet 2020-09-28 till skolledningen från utrikesstudenter i Högskolan i Dalarna, Borlänge:
    ”The first impression of every student both national and international is ’Oh! Where are We? Is this Sweden?’.”

    (Wikipedia ”Tjärna Ängar”: ”Området kallas ibland för Lilla Mogadishu på grund av den höga andelen invandrare från Somalia.”)

    2)
    2007-03-11
    Sveriges Television, Rapport
    – Förra året tog Sverige emot rekordmånga flyktingar [bl.a. p.g.a. Irakkriget], över 27.000. Och i år väntas det komma ännu fler.
    – Många kommuner säger att de har nått gränsen för vad de klarar av.
    – I Södertälje, Göteborg och här i Malmö bor det nu så många flyktingar att kommunerna menar att de inte klarar av att ta hand om alla [bl.a. bostäder].
    – Irakiska [muslim i slöja]: ”Det känns som hemma. Det känns som Irak eller nåt annat arabland. Jag trivs jättebra i Malmö.”

    3)
    2008-02-10
    Helsingborgs Dagblad (HD)
    Janne Josefsson (fd. SVT)
    ”Mannen bakom avslöjandena”
    – ”Det är otroliga saker som har hänt i arbetarförorterna, där en trappuppgång på några år kunde förvandlas, medan vi stämplade rasist i pannan på de som protesterade och sedan själva förskansar oss i områden långt bort från flyktingar och invandrare.”

    4)
    Saknad: På spaning efter landet inom oss
    (bok av Katarina Barrling och Cecilia Garme, 2022)
    ”En stor invandring på kort tid har förändrat Sverige i grunden.”
    SVT Kultur 2022-05-06:
    – ”Sedan millennieskiftet har andelen svenskar födda utomlands ökat från 1 miljon till två miljoner, något som skapat en mer känsla av saknad hos många svenskar.”

    — Är denna samhällsförändring önskvärd, och som inte ska kritiseras?, trots att denna sorts muslim (en islamist) inte visar respekt för det svenska sättet att inte uttrycka sin privata religiösa övertygels i offentligheten, och till och med exploatera svensk lagsiftning och rättsväsendet för att tvinga Sverige till anpassning (exempel nedan), och inte minst Sveriges religionsfrihet, och svenskens tolerans och ovilja att ställa krav och skapa konflikt?

    *

    För det tredje…

    2022-04-20
    Försvarshögskolans rapport, Magnus Ranstorp
    ”Salafism och salafistisk jihadism 2.0: Påverkan mot och utmaningar för det svenska demokratiska samhället”
    – ”Flera intervjuade vittnar också om att kontrollen av kvinnor och flickor även utförs och understöds av andra kvinnor, och det beskrivs att flera kvinnor inom de salafistiska miljöerna ofta är mer radikala än männen i fråga.”

    2018-06-05
    Sveriges Television
    ”Sex av tio förskolor säger ja till slöjtvång”
    – Göteborgs-Posten har ringt runt till 40 kommunala förskolor i utsatta områden i Göteborg, Stockholm och Malmö och frågat om de kan tänka sig att aktivt kontrollera att barn bär slöja och tvinga på barn slöja mot deras vilja. Fler än sex av tio [27 av 40] förskolor svarade ja, trots att det kan bryta mot lagen.

    2017-05-29
    TEMA ”Aftonbladet granskar hedersförtryck”
    ”Forskare: 240.000 unga i Sverige kan vara drabbade”
    – ”Vi tror att var tredje elev med utländsk bakgrund lever under hedersrelaterade familjenormer”, säger docent Astrid Schlytter.
    – Mörkertalen är enorma.
    – Hedersförtryckta i kristna svenska församlingar eller vuxna ingår inte heller.
    – VÅGAR INTE BERÄTTA

    Det finns nu tre kategorier (sorters) muslimer i Sverige:
    1. De som aktivt ägnar sig åt detta osvenska hedersförtryck.
    2. De som passivt accepterar eller blundar (med gillande eller ogillande).
    3. De drabbade.

    Rimligtvis är ”förövarna” minst lika många. Troligen det dubbla, vilket skulle innebära 500.000, alltså minst varannan muslim.

    (Det vore respektlöst att betrakta muslimer i muslimska länder som ”förövare”, men de blir detta när de väljer att bo (kvar) i demokratiska länder. Av denna anledning betraktar jag denna sorts muslim som en icke våldsförespråkande islamist i syfte, och av respekt, att ordet och personen muslim ska förbli neutral. — Dessvärre är jag inte konsekvent i ordvalet då detta nya perspektiv ännu inte har förankras i mig.)

    — Detta synsätt och sociala beteende/norm har det muslimska kollektivet fört med sig till Sverige. Om det ska kunna begränsas och så småningom stoppas, krävs det att svenskarna — och, kanske framför allt, invandrarna själva då de inte löper risken att kallas ”rasist” — vågar säga ifrån i vardagens individuella möten.

    Till exempel (som även visar vilken oerhörd risk som svensken tar, att bokföras i brott- och straffregistret och ekonomiska konsekvenser, varför svensken behöver invandrarnas stöd)…

    1)
    2020-10-28
    Sveriges Radio
    ”Ovanlig dom: Kvinna döms för förolämpning”
    – Den kvinnan som stått åtalad för förolämpning mot en apoteksanställd i Jönköping döms till 40 dagsböter på sammanlagt 3.600 kronor och ska också betala skadestånd på 5.000 kronor.
    – Det var i somras som den åtalade kvinnan i kön på apoteket kommenterade den slöja som den anställda bar, och undrade om hon var tvingad att bära den och att den var ful.
    – Receptarien har i förhör berättat hur ledsen och kränkt hon blev och att hon diskuterar gärna varför hon har slöja, men inte på det här sättet.
    – DEN DÖMDA KVINNAN HAR NEKAT TILL ATT HA BEGÅTT NÅGOT BROTT.

    2)
    2022-04-28
    Kungälvs-Posten
    ”Äldre man ofredade kvinna – utreds som hatbrott”
    – Han tillstår dock att han hejat på kvinnorna som satt på en bänk utanför vårdcentralen dit han var på väg, och sagt [sic] dem för ”Hej påskkärringar”.

    3)
    2022-05-17
    Samnytt.se (fd. Avpixlat)
    ”Tomas kritiserade hijablärare på dotterns skola – DÖMS för ’brott'”
    – I inlägget skrev Tomas bland annat, ”barnen i min dotters klass 8 på Säckebacksskolan i Ronneby ska inte behöva ha lärare som genom sin skrämmande klädedräkt uttrycker sympati för främmande relgiösa åskådningar”.
    – En av hijablärarna framför till polisen att hon vill ha 12.000 kronor i skadestånd och att Tomas skickas på en TVÅNGSKURS OM ISLAM. Detta för att ”hans brott är inget annat än okunskap”.
    – På tisdagen meddelade Blekinge tingsrätt att Tomas döms för ofredande och förtal efter att ha yttrar sin åsikt om skolan. Rätten slår fast att Tomas ska betala 10.000 kronor i böter och skadestånd på sammanlagt 34.000 kronor till hijablärarna. Vidare ska han betala 11.200 kronor till staten för sin försvarare.

    *

    För det fjärde…

    Arbetsgivare — till exempel aktuella MatHem som återkallade en reklamfilm med en slöjbärare — har tidigare inte behövt fundera på den arbetssökandes/anställdes religiösa övertygels, av just den anledningen ovan där svenskar sällan skyltar med sin religion

    Det är inte ens arbetsgivares ensak om en sökande/anställd är religiös eller inte.

    I dag finns det dessvärre anledning när personen skyltar med sin religion, vilket förändrar situationen då det inte längre är en privatsak eftersom omgivningen kan komma att reagera.

    Till exempel arbetskamrater, som kan känna sig besvärade om personen ber på arbetsplatsen, eller tycker att det är fel att personen får förtur till valet av semesterdagar (på grund av fastemånaden).

    Det finns dessutom en risk att det uppstår dålig stämning på arbetsplatsen. Till exempel om aktuella samhällsfrågor diskuteras under kafferasten, t.ex. Skurup kommuns slöjförbud…

    2020-02-29
    Sveriges Television
    ”Läraren Naouel Aissaoui möter Loubna Stensåker Göransson (M): Slöjförbudet handlar om rasism”
    (tv-sänt i ”Mötet – Slöjförbud” 2020-05-26)

    … som kan leda till sådana starka känslor/motsättningar att arbetsgivaren får ett arbetsmiljöproblem på halsen, som i sin tur kan få rättsliga konsekvenser.

    Eller, externa kontakter som kan känna olust när personen vägrar handhälsning på grund av en osvensk kvinnosyn.

    Eller kunder som inte blir väl bemötta/betjänade på grund av den osvenska synen på homosexualitet eller på judisk börd/tro.

    2017-12-09
    Sveriges Television
    Demonstration i Malmö anmäld för hets mot folkgrupp”
    – Antisemitismen i Malmö är vida omrapporterad och Calle Persson menar att det finns en anspänning.
    – ”Det finns en latent hotbild mot judar i Malmö, och när det hettar till nere i Mellanöstern blir den hotbilden mer aktuell.”)

    Utöver dessa sociala problem som kan uppstå finns även en juridisk risk för arbetsgivare att beakta, om personen (sökande eller anställd) inte känner sig respekterad, eller kränkt.

    Till exempel, vilket även visar hur islamister (enl. definition ovan) tillåts exploatera svensk lagstiftning och domstolarnas (nämndemännen) uttolkning av densamma…

    1)
    2012-04-25
    Sydsvenskan
    ”Frisör med slöja får ersättning”
    – Gymnasieeleven Rayan Abdel Rahman nekades praktikplats för att hon bar slöja [Kunderna kunde känna sig obekväma]. På onsdagen fick hon upprättelse.

    2)
    2020-05-12
    Dagens Juridik
    ”Arbetsförmedlingen stäms för diskriminering av muslimsk kvinna”
    – Enligt byrån har Arbetsförmedlingen återkallat en anvisning tilljobb- och utvecklingsgarantin efter att hon förklarat att hon som muslim inte kunde ta ett jobb hon anvisats till [2018, SKOGSSKÖTARE].

    (Exemplet ovan skulle kunna uppstå på en arbetsplats när personen vägrar en arbetsuppgift på grund av religiösa skäl.)

    3)
    2020-09-11
    Sveriges Television
    ”Bromölla får inte förbjuda bön på arbetstid”

    4)
    2022-03-29
    Dagens Juridik
    ”Domstolen: Krav på handskakning strider mot religionsfriheten”

    *

    För det femte…

    De slöjbärare som väljer (av fri vilja) att klä sig i denna symbol visar på, förutom osvenskt religionsuttryck, en osvensk brist på solidaritet med de kvinnor, och flickor (dvs. barn), som är tvingade att bära slöja — en kvarts miljon enligt Aftonbladet ovan. Det vill säga var fjärde muslim, tillika var fjärde svensk medborgare, vilket inte kan betraktas som en marginell företeelse. Det har blivit ett nationellt samhällsproblem.

    Förutom att dessa inte visar respekt för det svenska sättet att vara diskret med privata religiösa symboler i offentligheten, visar de en stor själviskhet/egoism och extrem religiositet då de inte klara av vara utan detta plagg.

    Slöjan kan också indikera en annan aspekt av — från ett svenskt perspektiv, det enda som gäller i Sverige —, extrem religiositet, vilket inte blir märkbart förrän en situation uppstår (en risk som arbetsgivare tar enl. ovan), till exempel stenkastande mammor: Trots/respektlöshet gentemot svenska normer, regler, (kommunala) beslut, lagar och Grundlagen…

    2020-02-29
    Sveriges Television
    ”Läraren Naouel Aissaoui möter Loubna Stensåker Göransson (M): Slöjförbudet handlar om rasism”
    (från tv-sändningen ”Mötet – Slöjförbud” 2020-05-26)
    – Aissaoui: ”…min tro som säger att det finns [en] gud som är större än Skurups kommun och det här beslutet”

    2020-09-11
    Dagens Nyheter
    ”Järvas ledare manar till lugn när högerextrema vill bränna Koranen”
    – Den delen i den svenska grundlagen vill 15 muslimska församlingar i Stockholm nu ändra på.
    – ”Vi vill inte att det ska vara lagligt i Sverige att bränna heliga skrifter som Koranen, Bibeln och de judiska skrifterna och att det samtidigt ska bli förbjudet att håna de olika religionerna”, säger Hussein Farah Warsame [imam, Rinkeby moské].
    – ”Nej, jag [Yusuf Abdalla, restaurangägare] visste inte det. Vi trodde att det var olagligt i Sverige att bränna Koranen och andra religiösa skrifter. NITTIO PROCENT AV ALLA SOM BOR HÄR TROR DET.”

    *

    Avslutningsvis…

    Ovan gör att slöjbärare blir en utsatt grupp där individerna riskerar att hamna i kläm när tyckanden (t.ex. apoteksreceptarien ovan), kritik och nedvärderande kommentarer (t.ex. ”Hej, påskkärringar” ovan) är i reell bemärkelse riktad mot det islamistiska (definition enl. ovan) kollektivet och, inte minst/framför allt, de svenskar som ger dem moraliskt stöd och bemyndigande i mångkulturens och rasistbekämpandets namn…

    … vilket gör att det är svensken som drar det kortaste strået i Mötet.

    Och, i ett större sammanhang, det gör även gemenskapen/sammanhållningen: Det är naivt, omänskligt och förödande att tro att stämningen/relationen mellan invandrare och svenskar har någon som helst möjlighet att förbättras/bli naturlig när svenskar och invandrare betraktar/kallar svenskar för ”rasister”, såväl vuxna som barn.

    Sverige är därmed, under en överskådlig framtid, ett förlorat land, med en förlorad svensk karaktär, det enda som fanns i jordens stora mångkultur, där över 50 muslimska länder ingår.

    För mig som liten svensk känns det både orättvist och hopplöst, genomsyrat av en stor Saknad.

    (Jag undrar om det var så här som det folk som europeiska kristna invandrare kallade indianer kände sig när det gick upp för dem att deras land hade förändrats till oigenkännlighet och utan möjlighet och rätten att återställa?)

    PS
    På Li Engnells blogg finns min 52-punkterslista som visar hur muslimer har påverkat Sverige (medvetet eller omedvetet, avsiktligt eller oavsiktligt), även kallat ”islamiseringen”:
    Fristad.eu 2022-09-12 ”Ingen vann”

  2. I Sverige används slöjan oftast som en identitetsmarkering – t ex av föreläsare och ”utbildare” som har det som levebröd. De är såklart inte intresserade av att slöja ifrågasätts

    10
  3. Är det feministisk utrikespolitik att bära huckle? Bra att regeringen i så fall lägger ner den.

    12
  4. I IRAN vet man vad slöjan står för och de är beredda att offra sina liv för att slippa den.

    I det naiva Sverige tror de ”goda o skenheliga” det motsatta. Slappheten mot islamistiskt förtryck är anmärkningsvärd.

    25
  5. Tycker att alla muslimer ska ha slöja, kvinnor som män, i alla länder.
    Då känner man igen dem på håll och kan skydda sig bättre.

    12
    1
  6. Enkel lösning: låt experter bevisa att en tyglapp eller en papp-mask framför mun och näsa hindrar luftburna virus.
    Då blir det ju en helt annan sak.

    4
    1
  7. Vi kommer i framtiden se sossar och andra vänstertomtar i slöjor och fittmössor.
    Det är så de tror att verkligheten ser ut .

    23
  8. Kommer du till skolan i kamoflage uniform och kängor så gäller inte rätten att välja kläder själv.

    33
    1
  9. Jag tror inte att Stefan K största bekymmer är kvinnors klädsel, jag tror att det handlar om nått annat.

    4
    3
    • Det kan i vart fall inte handla om ekonomiska bekymmer, för han försåg sig väl
      för det mediokra jobb han utförde (eller kanske rättare sagt inte utförde)

      6
      1
    • Som vad då? Berätta vad det egentligen handlar om, annat än att kvinnor i Iran offrar sina liv för att slippa, samtidigt som svenska kvinnor slåss för att man i Sverige ska ha.

Kommentera