Behöver Arlanda byggas ut och anpassas för nedläggning av Bromma?

INFRASRUKTUR. På fredagsmorgonen tog infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) emot den så kallade Arlandautredningen. Utredaren Peter Norman presenterade då sina slutsatser om hur Arlanda flygplats ska utvecklas – så att Bromma flygplats på sikt kan läggas ned. En viktig slutsats är vad Norman kallar ”Brommafiering” av Arlanda, rapporterar SVT.

Heathrow airport, London har två banor och klarar 80 miljoner passagerare om året. Arlanda har tre banor och 26 miljoner passagerare om året och vill bygga en fjärde. Det är kanske billigare att skicka någon kunnig på studieresa till London.

Bland annat talas om behovet av en fjärde start och landningsbana. Arlanda har idag tre banor.

  • London-Heathrow flygplats har idag två start- och landningsbanor och hade 2019 – 80 miljoner passagerare
  • Stockholm-Arlanda flygplats har idag tre start- och landningsbanor och hade 2019 – 26 miljoner passagerare. Behövs det en fjärde bana?

Utredaren Peter Norman föreslår också att det ska bli lättare att ta sig till Arlanda.

-Pettersson är inte specialist på infrastruktur, kollektivtrafik eller flygplatser men jag tycker mig känna till att dagens problem är inte att ta sig till Arlanda, problemet verkar vara att ta sig därifrån, i varje fall med flygplan.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

4 thoughts on “Behöver Arlanda byggas ut och anpassas för nedläggning av Bromma?

  1. Snart är det ingenting som fungerar längre. Vad kan detta bero på ?? Andra länder fungerar ju……

  2. Och Dublin Airport klarade av att hantera 32,9 miljoner passagerare 2019 med bara EN bana. När man sitter på ett plan i kö för take off en fredag eftermiddag, så kan man roa sig med att räkna in planen. 50-60 sekunder efter en landning är det en take off, 50-60 sekunder efter en take off kommer nästa landning.

    20
    • bromma kommer nye att läggas ned det är ett militärt flygfält..
      det kommer att ligga kvar dom slla andra halv hemliga flygfält.
      dt brgriper man om mankollar efter dessa benämda flygrakor

  3. Det är inget fel på Bromma flygplats. Dit har jag åkt till/från många gånger. En trevlig, mindre flygplats med många riktiga flygplan(propellerplan, alltså).
    Lätt att ta sig dit.

    Arlanda..det kostar 130 kr i inträdesavgift för varje person vilken fyllt 18 år om man anländer via tågstationen. Avgiften läggs på redan vid biljettköpet.
    Vad det blir för två vuxna samt två tonåringar(dock ej avgift, men ändå), det kan kosta uppåt 800 kronor för en enkelresa med Arlanda Express.

    Dessutom, flygbussarna från Uppsala(exempelvis) tar ett biljettillägg om 40 spänn vuxen vid inpassage. Med buss. Även det nåt Swedavia(Luftfartsverket på riktig svenska) hitta på.
    Bara tok, rakt igenom.

    Bromma, Skavsta, Örebro, Jönköping, Sundsvall, Östersund som utgångspunkter för utlandsflygningar, det går alldeles utmärkt. Även Umeå och Skellefteå. Kramfors/Sollefteå?
    Det skulle dessutom ge lokalt ge viktiga jobbtillfällen. Åtminstone i Norrland.

    Farsan å hans käring brukade utomlands åka från Skavsta. Gick utmärkt.

    22

Kommentera