Stäng

Lars Vilks chattade med läsarna

DEMOKRATI & YTTRANDEFRIHET. År 2010 chattade konstnären Lars Vilks med läsarna i Expressen. Nedan kan du läsa frågorna och svaren.

Lars Vilks Rondellhund Foto Nyheter Idag

Urban: Så här i efterhand, var det värt att måla mohammed karikatyren? med tanke på alla konsikvenser?

Lars Vilks: Teckna, var det. Nej jag ångrar inte det. Att göra en sådan sak skall vara självklart i en demokrati.


Maria Alvin: Varför använder du din medborgerliga rätt att utöva yttrandefrihet till att såra människor??

Lars Vilks: Inte riktigt på det sättet. Jag kritiserar avarter av religionen. Min avsikt är inte att kränka. Det är viktigt att skilja på vilket sammanhang en bild skall förstås i.


John Christophe: Hej Lars, Du säger att ”Allt detta är en del av mitt konstprojekt” Vad vill du uppnå?

Lars Vilks: Det här projektet handlar om vad som händer när en teckning av en rondellhund blir föremål för samhällets stora intresse, den visar debatter och reaktioner, vilket blir det material som jag kan använda för att skapa en eller annan form för dokumentationsutställning.


Lisa: Hej Lars. Otäckt med branden. Hur mår du efter den? 

Lars Vilks: Jag får ändå säga att jag hade turen på min sida. Hela huset kunde lätt ha brunnit ner. Så jag mår utmärkt.


Ville: Vad var din reaktion efter föreläsningen i uppsala när du blev attackerad?

Lars Vilks: Det har slagit mig att man bör förstå att den mobb som visade sig i Uppsala på intet sätt är representativ för svenska muslimer. Det är en ytterlighetsgrupp av fundamentalister på mycket låg nivå. Vi bör gemensamt ta avstånd från precis sådana grupperingar och inte blanda samman dem med den stora gruppen av muslimer. Men det händer lätt att man gör det i mångkulturens namn.


Didi: Hej Jag är absolut inte emot att man använder yttrandefriheten på vilka sätt man anser vara bra. Men tror du inte att det borde finnas någon gräns även för yttrandefriheten? Jag menar det ärn ingen som går runt till folk och kallar dem för fula namn bara för att man kan eller?

Lars Vilks: Det finns självklara gränser för yttrandefriheten. Men kritik av religioner är inget som går utöver vad som uppenbart skall vara tillåtet.


Ingegerd: Är du nöjd över reaktionerna du som din karikatyr har fått?

Lars Vilks: ”Nöjd” är kanske inte ordet. Låt oss säga att det har blivit en intressant utveckling som speglar många av sidorna i denna både komplicerade och känsliga fråga.


Andreas: Gör svensk polis tillräckligt för att garantera din säkerhet?

Lars Vilks: Så här långt verkar det fungera utmärkt. Jag har ett gott samarbete med Säpo.


Janne: Har du några muslimska vänner?

Lars Vilks: Jag har muslimska vänner. Alla ser inte så gravallvarligt på en liten rondellhund.


Elliina: Är allting konst, om det är en känd konstnär som gör,de så kallat konst?

Lars Vilks: Det behöver inte vara en känd konstnär, vad en konstnär kallar för konst blir konst. Men det är tämligen ointressant eftersom det inte behöver vara bra konst. Det är där saken ligger: Vad som är kvalitet i konsten. Det är svårare att uppnå eftersom den alltid måste bekräftas av konstvärldens representanter.


Jonas: Varför kan inte Lars Vilks måla en fin tavla av kronprinsessan Victoria och Daniel istället ? 

Lars Vilks: Om du beställer en och betalar mig för det så skall jag effektuera den redan i eftermiddag!


rondellhunden: Jag beundrar dig för ditt mod, stå på dig, du är just nu den störste representanten för vår yttrandefrihet som är det viktigaste vi har i vårt land. Det verkar som om vissa människor som angriper dig tror att man får göra vad som helst i religionens och islams namn. Vad jag undrar är hur länge orkar du fortsätta och hur länge tror du att dina angripare orkar hålla på?/mvh från en person som håller yttrandefriheten högst. vad det än må gälla.

Lars Vilks: Jag orkar länge än, egentligen hur länge som helst. Efter tre år i branschen är jag uppvärmd.


leffe: Känner du av att du har stöd från massor av folk?

Lars Vilks: Jo, jag får stöd från många håll. Man skall komma ihåg att ute i folkdjupet råder en stark främlingsfientlig stämning som det inte talas så mycket om. Men så är det och därför hejas jag naturligtvis på från det hållet. Men det är många andra grupper som stödjer den här saken. Jag är inte partipolitiskt engagerad, utan intresserar mig mest för att beskriva den situation som råder.

Marcus: Hej Lars! Var ligger det konstnärliga värdet? I objektet eller i reaktionen? Eller är de kopplade till varandra?

Lars Vilks: Vare sig i det ena eller det andra. Det konstnärliga värdet är det som konstvärlden bestämmer. De kan finna motiv för värdering både i objektet och i reaktioner. I det här fallet är konstvärlden sval eftersom jag har berört vad som är politiskt inkorrekt i konstvärlden. Det var också min ursprungliga intention: att visa på konstens gränser.


Bertil: Tror du att yttrandefriheten är på väg att urhålkas i Sverige pga rädsla för vad som ev kan hända? Ps jag tycker att du är hedervärld tillskillnad mot oss övriga fega svenskar ds

Lars Vilks: Jag tror inte det. När det börjar finnas tendenser till begränsningar, inte minst genom självcensur, uppmärksammas det. Vi har faktiskt en sådan debatt nu.


Anna: Varför fortsätter du när du ser att folk blir ledsna och upprörda?

Lars Vilks: Hela konstens historia handlar om överskridanden och kränkningar, en utmaning av de värden som man har etablerat. Det kostar på att få sina uppfattningar ifrågasatta. Så fungerar det vi kallar för utveckling och överskridande. I längden är det en fördel att kunna förstå mer istället för att fastna i permanenta uppfatningar om den absoluta sanningen.


Adde: varför valde du just islamska tron? varför inte någon annan tro? profet osv

Lars Vilks: Jag har gjort satiriska teckningar på kristna motiv, även på judiska (judesugga) men ingen bryr sig om det. När Islam kommer upp är det långt fler reaktioner. I konstutställningar om religioner undviker man Islam eftersom man är orolig för säkerheten för personalen.


thea nilsmon: Allt det du gör är bara för att t provocera-Det som du kallar för konst på kullaberg skulle vilken skrothandlare som helt kalla skit och det gör de flesta människor-Varför gör du detta.Tror du att du är något mer än en stor skithög

Lars Vilks: Ja, jag tror att jag är något mer än en stor skithög. Men det tycker inte du och inför ett konstverk har publiken alltid rätt att tycka som de vill. En konstnär får vara glad över att publiken överhuvudtaget har en mening. Så tack för din reaktion!

Sara: Är du inte rädd att du ska läggas i samma fack som rasister och främlingsfientliga? Eller är det vad du vill?

Lars Vilks: Den risken får man ta. Det är naturligtvis säkrast att inte blanda sig in i sådana diskussioner eftersom bara det att du vill ta upp frågan kan verka misstänksamt. Men jag håller fast vid att man skall skilja mellan olika nivåer och olika intentioner. Jag kommer envist att fortsätta att förklara att jag inte är rasist eller främlingsfientlig, att jag enbart kritiserar avarterna.


cicko: Varför hatar du muslimer?

Lars Vilks: Jag hatar inte muslimer, jag har absolut inte något emot muslimer. Däremot är jag emot alla fundamentalistiska avarter som vill förändra samhället genom inskränkningar. Dessa finns inte bara inom Islam.


Thomas: Tycker du har en mycket viktig poäng i det du gör. Hoppas du står ut! Har du upplevt några positiva reaktioner från muslimer?

Lars Vilks: När jag skriver detta har jag en välkänd muslim bredvid mig som är mycket trevlig och positiv. Hon hälsar.


Bosse: Man har ju aldrig hört ditt namn som konstnär förut. Är det här enda chansen för dig att bli känd?

Lars Vilks: Godmorgon! Försök med Google så kan du se att jag är välkänd sedan tidigare. Jag hade inte föreställt mig att det skulle bli så stort intresse för min lilla rondellhundsteckning.


Mikael: Hur går du tillväga för att avgöra vilka företeelser som är avarter?

Lars Vilks: Jag kan ta ett exempel från Uppsala. När jag kommer in börjar en del av publiken att oavbrutet ropa ”Svin” ”Gris” och sedan kräva att föreläsningen skall avbrytas eftersom de inte kan acceptera det material som jag använder för att visa hur diskussionerna har förts i konsten om yttrandefriheten. När en mobb försöker bestämma agendan har vi en avart. En annan avart på mera avancerad nivå är när man lynchar homosexuella i lyftkranar i Iran.


Stackars Jack: Hej Bara för att man får göra en sak, ska man då göra det om man vet att detta sårar väldigt många? Själv avstår jag många saker som är lagliga för att det känns rätt och riktigt. Medmänsklighet förståelse och solidaritet är det borta i dagens samhälle?

Lars Vilks: I konsten ägnar vi oss åt att utmana våra föreställningar och det är en del av en oerhört väsentlig civlisatonskritik. Man skall inte visa förståelse för vad som helst. Religioner skall inte blanda sig in i politiska beslut.


Evelin: Jag undar vad vill du egentligen uppnå med att provocera kring religion? Jag försvarar verkligen inte illdåden mot dig, alla har rätt att uttrycka sig i västvärlden, men vart vill du komma med ex. rondelhunden ”Mohammed”???

Lars Vilks: Jag har inte kunnat ha en plan för en utställning som ägde rum i ett litet galleri i Värmland. Mitt projekt handlade bara om konstvärlden. När saken kom ut i övriga världen blev den något annat. Men jag tror att det faktiskt är till nytta. Om det inte finns något som upprör blir det aldrig någon diskussion.


ali: hej Lars. Är du troende?

Lars Vilks: Nej, jag är ateist. Men jag respekterar naturligtvis att var och en må bliva salig på sin tro så länge det handlar om det privata.


Håkan W: Är det inte tråkigt att hela tiden bli så missförstådd som konstnär?

Lars Vilks: Det tillhör liksom branschen. En förstådd konstnär är inte mycket att ha.


Malcom: Tycker du islam som världsreligion utmärker sig när det gäller vad dess utövare tolererar när det kommer till yttrandefrihet och då sk. hädelse?

Lars Vilks: Traditionerna inom Islam är annorlunda än för t ex kristendomen. Men det var inte länge sedan det var samma visa inom den religionen. Islam måste också genomgå en modernisering och anpassas till samtiden. Jag tror att det kommer att bli så.


Sara: Hej, på vilket sätt är det konst när man sätter på muhammed masken på ett gaypar som dessutom har sex? Låter mera som pornografi – detta är avskyvärt. Vilka andra grupper kritiserar du, varför inte politiken? Eller använda Dalai Lama för buddhismen är inte så vänlig heller.

Lars Vilks: Den iranska konstnären Soorah Hera har gjort den video som du syftar på. Den är konst och ansågs bra nog att visas på ett stort museum i Haag. Den är en kritik av Islams uppfattning av homosexualitet. Den är med andra ord en politisk kritik. Om man ger sig på Dalai Lama är det ingen som är intresserad.

TT: Det är väl rätt stor skillnad på att kritisera en religion och att kränka den – oavsett om det är judesuggan, rondellhunden eller ecce homo. Det är väl få som ifrågasätter din rätt att göra det (däribland jag), men din metod väcker starka känslor – och som jag ser det, skapar en grogrund för främlingsfientlighet. Vad tror du?

Lars Vilks: Jag tror inte att det ökar främlingsfientligheten, tvärtom är det bra när det skapas en diskussion och alla läger tvingas formulera sina ståndpunkter. Vi kan aldrig lösa problemen med färmlingsfientlighet genom att sopa dem under mattan och förbjuda att de debatteras.


Emilia: Vad anser du gynnar samhället mest, religion eller ateism? Hur viktig är yttrandefriheten, till vilken bredd ska den begränsas? På vilket sätt vill du att din konst ska påverka samhället?

Lars Vilks: Religionens plats är inom det privata. Vad som skall råda i samhället är en sekulär hållning. Yttrandefrihetens gränser är inte så komplicerade, det handlar mest om man skall ha rätt att komma med befängda åsikter. Konsten kan inte påvera samhället i någon större utsträckning. Måhända är rondellhunden ett undantag.


Michaela: Är du inte rädd för att de som hotat dig ska göra slag i saken? Vad är det som får dig att våga fortsätta och vad var det som gav dig idén från början??

Lars Vilks: Man får vara lite försiktig men annars är faran störst när saken är mediehet. Dessutom är det så bekvämt för mig att jag för länge sedan har passerat the point of no return. För mig finns ingen annan väg än den som leder framåt.


Kjell Olsson, H: Vad är bra konst? Vad ska en konstnär sätta främst? Provokationen, kvaliteten eller konsumentens upplevelse?

Lars Vilks: Konstvärlden bestämmer vad som är bra konst. Har man ett bra nätverk blir den konst man gör genast bättre. Provokationer är ingen stor sak i konsten men de gånger det skrivs konsthistoria handlar det om sådana.


Adde: Tror du att du skulle fått samma reaktioner om du hade tecknat jesus?

Lars Vilks: Jag har tecknat och ställt ut Jesus som pedofil. Ingen har brytt sig.


John: Tycker du att vi har en naiv syn på yttrandefriheten i Sverige? Att många av oss tror att yttrandefriheten är någonting självklart som, så att säga, ”ger sig själv”. 

Lars Vilks: När yttrandefriheten berör känsliga spörsmål – det är då vi har glädje av den. Det har kommit fram i den diskussion vi har haft att det är många som önskar sig en ”snäll” yttrandefrihet. Man kan lätt hamna där och begränsa reell yttrandefrihet genom självcensur.


Krassman: Hej Lars. Först vill jag bara säga att jag tycker du har svartbälte i provokation och att du tester gränser på ett sätt som kan vara nog så viktigt. Två frågor. Har du planer på att provicera andra normer och kulturer som kan finns i samhället. Hur kan det komma sig att du ser mer eller mindre halgalen ut på alla bilder som publiceras?

Lars Vilks: Jag planerar inte provokationer. Jag tror faktiskt att de fungerar bäst om de är spontana. Därför ser jag mig inte om efter att provocera mest möjligt. Jag är intresserad av att utforska gränser men det är mycket sällan det uppstår någon allvarligare kontrovers.


Blogo: Vad skulle få dig att känna dig kränkt?

Lars Vilks: Ja, det undrar jag också…


ph: vad i provokationen upplever du för diskussionen framåt, eller överhuvudtaget intressant?

Lars Vilks: Först är det att de som diskuterar gör det med känslor och att de strider för sina åsikter. Då blir det ärligast. Detta material kan man sedan studera och fundera kring för att komma vidare. Men det är inte bara de professionella debattörerna och politikerna, de har sin nivå. Vi har också det att uppmärksamma alla andra nivåer där diskussionerna förs på en långt primitivare nivå men där man förhoppningsvis kan lära sig något mer om hur diskussioner skall föras i ett demokratiskt samhälle. Är man observant på dessa möjligheter kan man göra vissa framsteg.


gunilla torsten: Hade du kunnat förutsäga den uppståndelse dina verk har fått? 

Lars Vilks: Jag blev överraskad eftersom det var en liten utställning på en ort där det knappast fanns någon som skulle reagera särskilt starkt. Det som skedde var att man i sista stund tog ner bilderna eftersom man blev orolig för säkerheten. Då blev det en nyhet som gick ut över hela landet.


Fritte: Vad vill du uppnå med din konst? Hur viktig är uppmärksamheten för dig?

Lars Vilks: En konstnär prövar samhällets och tankearnas gränser, så också jag, Alla konstnärer vill ha uppmärksamhet. Utan den blir det rätt meningslöst att göra konst.

Ulrik: Finns det något som är heligt?

Lars Vilks: De grundläggande rättigheterna som yttranefriheten och rätten att utveckla och överskrida sig själv.


Vanderberger: Ingår allt som hänt i ett större konstverk som du kommer att presentera?

Lars Vilks: I princip ingår allt men jag måste göra ett urval för att kunna presentera det i hanterlig form. Men sådant arbetar jag med.


Jenny B:  Tycker du att politiker och andra makthavare tar det här med yttrandefriheten på allvar ? Känner du att du får stöd ifrån samhället ?

Lars Vilks: Det är väl lite si och så med stödet från samhället. Men gör jag någonting viktigt måste det nog vara så. Man kan inte räkna med applåder om man vill diskutera känsliga ämnen. Politikerna är bara intresserade av yttrandefriheten om det kan ge några röster åt partiet.


Stiffe: Är du besviken på dina konstnärskollegor som inte stått upp till ditt försvar i någon vidare utsträckning? Tror du det beror på feghet eller att de också anser att islam inte får kritiseras eller karikeras?

Lars Vilks: Jag skall inte säga att jag är besviken, jag ville visa att man inte får röra vid Islam i konstvärlden. Och det var på det sättet. Men vi får se om några av dem kommer upp ur sina skyttegravar.


Carl: Hur tänker du kring det faktum att universitet är statliga myndigheter men att fungerande yttrandefrihet inte ens kan råda där? Vad jag har förstått så har du blivit nekad att framträda på flera högskolor efter protester från muslimer?

Lars Vilks: Skandal skulle jag säga, men det är en följd av att vara politiskt korrekt.


Lars Vilks: Jag vill tacka för många intressanta frågor! Lars Vilks

-Pettersson säger att bildförbudet på profeten Muhammed har inget stöd i koranen, det är påhittat förbud som tillkommit de senaste 200-300 åren men hos shia-muslimerna i exempelvis Iran förekommer bilder än idag.

Profeten Muhammed och ängeln Gabriel i boken Jami’ al-Tawarikh, Persien 1307. Bild: Wikipedia.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

3 reaktioner på “Lars Vilks chattade med läsarna

    1. Ja dom besitter ett självskadebeteende, dom tror att genom att fjäska för dom här figurerna kommer det att gynna dem själva, så är det inte, Muslimer ser kvinnor som andrahandsvarelser. Och när det gäller Muslimer, varför söker dom sig till länder med yttrandefrihet? Det finns bara två möjligheter för dem ,acceptera yttrandefriheten, eller flytta till ett land där detta inte finns!

      11

Kommentera

%d bloggare gillar detta: