Stäng

Tidigast om 15 år kan Arlanda ersätta Bromma

INFRASTRUKTUR. Regeringens utredare presenterade häromdagen en utredning där det framkom att det skulle vara möjligt att lägga ned Bromma flygplats mellan 2025 och 2027.

Den 23 maj 1936 var det invigning av Bromma Flygplats och världens största landflygplan, en Junkers G-38 visades upp. I maj 1936 regerade Socialdemokraterna i Sverige. Huruvida de reagerade på det flygplan som landade och den flagga som vajade för vinden, kan dåvarande sosse-politiker av förståeliga skäl inte svara på, men kanske dagens representanter vill göra ett inlägg. Det finns ju faktiskt sossar som idag försöker klistra på SD det som hände i 30-talets Europa.

Det kommer att räcka med 5–7 år för att lägga ner Bromma flygplats och flytta alla inrikes flyglinjer till Arlanda, visar en snabbutredning som regeringen har beställt. Men tidsplanen bygger på rent önsketänkande och är rentav illavarslande, anser Nicklas Skår, miljöjurist på Svenskt Näringsliv enligt Tidningen Näringslivet.

Vi måste någonstans vara realistiska med vad som kommer att hända med flyget. Arlanda har inte kapaciteten att ta över Brommas trafik. Inrikesflyget är som vilken kollektivtrafik som helst där folk ska ta sig till och från sina jobb. Det innebär att merparten av personerna flyger klockan 7–9 och 16–18 vilket redan i dag skapar långa trafikstockningar till och från Arlanda. Och om fler skulle behöva ta snabbtåget till och från flygplatsen skulle man behöva dra tillbaka tågtrafiken på annat håll, till exempel inom lokal-, pendel- eller regionaltrafiken. Det kommer hindra jättemånga från att ta sig till och från sina jobb. Det är uppenbart att det här skulle skapa stora problem, säger han.

För att det överhuvudtaget ska vara möjligt för Arlanda att överta Brommas trafik krävs det stora infrastruktursatsningar. En av dem är att utöka antalet rullbanor, menar han.

– Redan för tio år sedan kunde man konstatera att de tre banor som finns inte kommer att räcka till vid en flytt från Bromma till Arlanda. Vi måste bygga ytterligare en bana, säger han.

Men det löser fortfarande inte problemet. En annan fråga som måste lösas är bil- och tågtransporten som går till och från Arlanda.

För att klara en flytt från Bromma till Arlanda och samtidigt bibehålla kapacitet över tid kommer man dels behöva bygga ut två motorvägsfiler, alltså en väg i vardera riktningen. Dessutom måste man sannolikt bygga två nya spår i tågtrafiken till flygplatsen, även här i vardera riktningen, säger Nicklas Skår.

Det är här som tidsplanen på 5–7 år faller på sin orimlighet, menar han. Sett till de utdragna tillståndsprocesserna vi har i dag kommer kan det att dröja mer än ett decennium innan de här tre projekten kan få grönt ljus.

Man ska komma ihåg att det tog drygt tio år för Arlanda att få sitt senaste miljötillstånd godkänt. I det här fallet kommer vi ha att göra med tre viktiga områden som alla kräver tillstånd. I bästa fall kan man behöva vänta ungefär 15 år tills tillståndsprövningarna är klara. Och då pratar vi bara om tillstånden. Sen ska projekten byggas också, säger han.

Utifrån det perspektivet vore det möjligen realistiskt att kunna avveckla Bromma flygplats före 2038, då avtalet löper ut.

– Men det är bara realistiskt om vi startar idag. Att prata om att allt ska vara klart inom 5–7 år är omöjligt, säger han.

Nicklas Skår dömer ut utredningen som förhastad. Särskild kritik riktar han mot att man har undersökt flygtrafiken under den extrema coronaperioden, då flygtrafiken var helt lamslagen, och sen gjort beräkningar för framtiden. Det förvränger bilden av hur flygbehovet ser ut i ett normaltillstånd. Även om flygtrafiken har kommit igång igen är det inte på samma nivåer som tidigare. Så att redan nu påstå sig veta hur och i vilken omfattning flyget kommer att verka framöver är illavarslande.

Det är konstigt att basera en utredning utifrån en period då flyget mer eller mindre stod stilla. Det är visserligen sannolikt att många möten kommer att kunna ske digitalt. Men att säga att det är en procents eller tio procents minskning, det kan ingen avgöra idag, säger Skår.

-Pettersson misstänker att Miljöpartiet är nöjda med att rasera och sossarna lyder. Konsekvensutredningar är inget för dagens regering.

Miljöpartiet regerar enligt principen att siste man släcker ljuset…

Steget Efter
Steget Efter

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

4 reaktioner på “Tidigast om 15 år kan Arlanda ersätta Bromma

  1. Minns att SVT hade ett inslag för några månader sen, där ett antal ”experter” skulle uttala sig om Brommas framtid. Denna ”objektiva” församling bestod till 100% av miljömuppar. Förutom programledarna som med största sannolikhet också hade sin hemvist där. Vad tror ni det resulterade i för slutsats. Just de´ !
    Men man måste ju ha klart för sig att en nedläggning av Bromma flygplats får enorma konsekvenser även för resten av landets andra mindre flygplatser. Det blir en domino-effekt av sällan skådat slag, eftersom logistiken hänger ihop. Förmodligen för mycket för en Mupp att ta in !

  2. Det byggs bostäder i gamla hamnar!! jag sa dom kommer behövas i framtiden!!
    Dom vill bygga på Bromma.Snart har vi EL flygplan då behövs en central flygplats,tror jag kommer få rätt även här.

  3. Lägg ned Bromma och bygg vindkraftverk på platsen, bör väl få plats med ett par hundra stycken och 250-300 meter höga. Sedan kunde det anordnas en busslinje (elbuss) direkt från Södermalm över centrala Stockholm till Bromma där det anordnas förbön och kvällsbön för alla miljöfascister varje dag och kväll. Möjlighet till servering av ekologiskt te och nykokta larver kommer också att finnas.

  4. Utredningar i all ära det behövs inte så länge MP är med och regerar. Dessa som sig själva anser veta bäst lägger ner hur och när efter eget gottfinnande.
    Allt för klimatet!

Kommentera

%d bloggare gillar detta: