Stäng

Oljepriser och skatt

EKONOMI. Oljepriset har stått i fokus för världsekonomin de senaste dagarna. Under natten har både Brent (Nordsjöolja) och WTI (amerikansk olja) återhämtat sig något men handlas fortfarande till mycket låga 18 respektive 12 dollar fatet. Råolja handlas näst intill alltid i USA-dollar. Priset för råolja anges per fat, vilket rymmer cirka 159 liter olja. Brent och WTI är två av c:a 160 råoljor som handlas på börsen idag.

Volvo 444 Shell mack. Bild Ylva S CC-licens

Bensinpriser.nu kan du se vad soppan kostar vid pumpen runt om i landet. I Nyköping är lägsta priset just nu 13,43 för en liter diesel och det är ingen större skillnad mot för några dagar sedan.

I Gislaved tar St1 8,88 kronor/liter för diesel och det är så billigt så jag undrar om det är riktigt.

Även om råoljan är gratis finns det en hel del som kostar, som raffinering, transporter, påslag, mackens avgifter osv. men den största delen är skatt.

Skatter f.n.

  • Bensin 95   6,69/liter plus moms 1,67 = 8,36 i skatt
  • Diesel 4,60 kr/liter plus moms 1,15 = 5,75 i skatt

Detta är under förutsättning att drivmedlet är gratis. Om produktions, transport, och påslaget är 4 kr/liter så blir det moms även på detta med 1 kr/liter.

Ekonomifakta

-Pettersson konstaterar att även för ”gratis” produkter blir skatten hög…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

 

 

 

 

2 reaktioner på “Oljepriser och skatt

  1. Eftersom bränslepriserna är så låga nu kommer Mental Patienterna ( MP ) ,nästan garanterat att höja skatten lite inom en snar framtid. Dom säger att det finns utrymme för det, tack vare att bränslet är så billigt nu

  2. Eftersom staten kalkylerar att ett visst produktområde skall generera en viss mängd skatt, så innebär detta att S/MP PASSAR PÅ ATT HÖJA SKATTEN PÅ DRIVMEDEL. Ett gyllene tillfälle, för när skatten väl är höjd, så har det mig veterligen aldrig hänt att den sänkts när priserna går upp igen. MP ser sannolikt oljehaveriet som ett gyllene tillfälle!

Kommentera

%d bloggare gillar detta: