Klimat-Varnar För Musslornas Fisar

Planer på att utöka musselodlingar kan ha en allvarlig inverkan på ”klimatförändringarna”, varnar ”klimatsexperter”, ny forskning visar att undervattens-skaldjursfarmer producerar 10% av de ”uppvärmnings-gaserna” som frigörs ur  Östersjön.

En ny studie visar att musslor, och ostron producerar en tiondel av de metan och kväveoxidgaser som frigörs ur  Östersjön. Detta som ett resultat av matsmältningen hos musslorna. Därför har forskare varnat för att skaldjur kan spela en viktig men förbisett roll i ”växthusgasproduktionen”.

Läs mer HÄR

 

16 thoughts on “Klimat-Varnar För Musslornas Fisar

  1. Hmm, ärtsoppa bör förbjudas av miljöskäl, speciellt kombinerat med jästbröd och kärnmjölk ….

  2. Är det möjligen mätbart hur mycket klimatet påverkas var gång
    klimatsekten öppnar käften, som dom gärna gör i både tid o otid?

  3. Förr fick man fyllångest efter en praktfylla men nu ska man ha klimatångest, musselångest själv får jag dödsångest när jag ser Stefan och hans damorkester till regering stup i kvarten på tv i dessa corona tider.

  4. OT:
    Sverige är tydligen jäkligt rikt trots att gamlingar ligger med blöjan full och kommuner och regioner går på knäna t ex.

    Nu ska det skickas ett specialförband/elitstyrka och helikoptrar till Mali för 380 miljoner på två år 2020-2021.

    ”En styrka om högst 250 personer ska
    ställas till förfogande från slutet av
    sommaren fram till den 31 december
    2021. Prislappen landar på högst 190
    miljoner kronor 2020 och lika mycket
    under 2021 enligt regeringens
    beräkningar. ”

    Källa: svt text-tv sidan 116

    • Bajen666! Det finns alltid pengar i sossarnas och vänsterns Sverige att ösa ut till länder i hela världen! till allt …UTOM för svenska skattebetalare och pensionärer som betalat skatt o avgifter i hela sitt liv! Pensionärer svälter i dagens Sverige, trots ett arbetsliv på 35-40 år!Tur att vår eminenta regering INTE ställer grupp mot grupp…

  5. Jag kokade Moules Marinière enligt Leif Mannerströms recept i fredags. Mycket gott. Jag visste inte att jag då gjorde en insats för klimatet genom att äta upp de små fisarna.

    Istället för att bygga dyra koldioxiduppsamlare så bör man uppmana till mer musselätande. Kanske till och med ge bidrag. Ett tips till Isabella Lövin. Kan ge större effekt än elcyklar och hon kan sänka bensinskatten.

    • ja det var väldigt intressant . och varför skulle någon odla musslor i Östersjön….det är ju så att Östersjön är så förorenad med ddt pcd och kvicksilver så fisken är livsfarlig får ej säljas innom EU ..
      och värst är att det finns idioter fångar fisk i Östersjön och gör fiskmjöl av det som dom sen höns med i ägg farmmar . efter som fodret är giftigt så blir äggen giftiga ?..
      när livsmedels verket tog prover på äggen höll dom på att explodera det fanns ingen möjlighet att salmonella eller liknade skulle överleva i dom äggen .. dom va giftigare än fisken man dragit upp i Östersjön…

      när det gäller musslorna det är ju filtrerade gissa vem som kan äta dom . dom är giftigare än säl som som är topp rovdjuret ..bet gissade sig att när man ville skjuta av säl för att destruera giftet i dom vägrar jägare att befatta sig med dom för det räknas som keramiskt avfall

      • Nu tror jag att mina musslor kom från Västerhavet. Men eftersom det oftast är västliga vindar så blåser fisarna in över Bohuslän. Fisarna från Östersjön bör således blåsa in över Baltikum och Ryssland.

  6. Klimatforskarna får väl förklara för musslorna, så dom byter diet och gasar mindre.
    Borde inte vara så svårt. Dom är ju på samma nivå.

  7. Vi är riktiga klimatbovar!

    – men vi ska gömma vår hund!
    – vi har vid flera tillfällen noterat att hon fisit!

    => Men att långtradare och hela bilköer måste
    stanna för en idiot som går ut i gatan – det kostar
    inte på miljö eller klimat!

    Miljöputtarna missade nog första lektionen i fysik?
    Eller har de inte tillräckligt hög IQ för att förstå?

    Lektionen när de skulle lärt sig begreppen,
    retardation och acceleration.

    Annars kunde de räknat ut hur mycket det kostar
    miljön att stoppa och starta en bilkö med flera
    långtradare!

    Jag har dagliga exempel på det ”miljöbrottet”!

    • Jag noterar att vi har någon här på bloggen som
      också, troligen missade första lektionen i fysik.
      – men som i alla fall lyckades bokstavera sig
      igenom min text!

      Men visst, det är inte lätt att först att det är en
      miljöbelastning att bilar ska stanna för alla idioter
      som kliver ut i gatan framför bilen.

      Räkna också ut hur mycket det kostar att bilar,
      miljoner gånger varje år måste bromsa och
      accelerera för dessa vansinniga, byggda
      gupp i vägen.

      Kanske något för Greta att försöka räkna ut?
      – om hon inte strejkade den lektionen?

  8. Jävla trams, nu äter jag varken musslor eller ostron men ni som gör få nu inte klimatångest eller gå på denna fint.

    Jag äter däremot nötkött med glädje och förtjusning trots larmet om deras ”livsfarliga” fisar.

Kommentera