Det tog två dagar i skogen för att hitta Volvos blinkersljud


TEKNIK. Modern bilteknik är lika komplicerad som du vill göra den till, Volvos blinkerssignal är ett perfekt exempel på detta.

Volvo XC90 T8 Plugin-hybrid, pressbild

Vill du ha ett perfekt exempel på hur komplexa bilar har blivit? Volvos ljudingenjörer tillbringade två hela dagar med att gå runt i de svenska skogen och samla in torkade grankvistar, och sedan ytterligare två dagar med att bryta dem och behandlade resultatet i sitt ljudlaboratorium för att skapa signaturen ”klick-klick” som hörs när du aktiverar blinkers i en modern Volvo .

Om du inte känner till Volvos blinker kan du kolla in det här videobandet från sätet på en XC90 T8 plug-in-hybrid som finns i märkets ljudkammare.

Autoweek

-Pettersson har tidigare läst om hur mycket arbete som läggs ned på att bildörrar ska låta dovt och distinkt när den går igen, det testas av alla bilköpare, fönsterhissar är annat, det är inga problem att göra dem helt tysta men vi köpare vill ha lite ljud när vi gör något, är det helt tyst funderar vi på om saken verkligen fungerar.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168


9 responses to “Det tog två dagar i skogen för att hitta Volvos blinkersljud

  • Johan

    Så det är därför Snecker, Strandhäll och Löfven öppnar käften.

    Gilla

  • Gunnar.b

    Det finns dock en anledning till till att ett japanskt företag tillverkar världens bästa bilar ur ekonomisk hållbar synvinkel. Bilar från tyskland eller sverige får vara hur fräsiga och häftiga dem vill men bäst är dem aldrig.

    Gilla

  • Stefan SH

    De små detaljer visst har de stora betydelsen
    🙂

    Gilla

  • Kent

    Bilen kostar ca en miljon kronor och skatten är 360 kr/år.
    Förbrukningen är ca 1,2 l bensin mil.
    Bilen väger ca 2,5 ton.
    En snåldiesel tar endast 0,4 l milen betydligt mindre än Volvos bisarra hybridbil.
    Är detta bra miljöpolitik Isabella Lövin?

    Gillad av 1 person

    • Alex

      Summera ihop hur skatten på 360kr/år för alls Volvo XC90 T8 som finns i Sverige.

      Sen gör du samma sak på alla 0,5l diesel

      Så förstår du att det är irrelevant skatteintäkt på miljonbilar som XC90.

      Men FOLKET tror att den nya bilskatten är miljövänligare och därmed accepterar den faktiskt förtäckta skattehöjningen

      Gilla

  • gamgubben

    Inte konstigt att de bilarna är så dyra.

    Gilla

  • Argus

    ”Volvos ljudingenjörer tillbringade två hela dagar med …”

    Det var vad de sa till cheferna? 😉

    Gilla

  • MrR

    Låter som min gamla 88 740.

    Gilla

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft. Tre eller fler länkar innebär att kommentaren ställs i kö och måste vänta på godkännande. Använd bara ett alias, skifta inte.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: