500 miljonersplan strandat i Iran


UTRIKES. Det passagerarplan, en Boeing 737, som nödlandades i Shiraz, Iran, på väg från Dubai till Oslo, har inte kunnat återbördas till Norge. De geopolitiska spänningarna gör det nämligen omöjligt att importera de reservdelar som behövs för att få planet i flygdugligt skick, skriver E24.no.

Boeing kan inte skicka komponenter till Iran, då de innehåller mer än 10 procent av amerikanska beståndsdelar, vilket är gränsen enligt sanktionerna mot Iran.

De flygresenärer som tvingades landa i Iran kan också de drabbas av konsekvenser, då regler förhindrar personer som rest till eller befunnit sig i Iran, Irak, Sudan eller Syrien efter 2011 inträde i USA. För att beviljas inträde måste man i så fall söka visum, det räcker inte med det vanliga turistvisumet som kan fyllas i via internet.

Passagerarna och besättningen hämtades av ett annat plan så de är hemma.

-Pettersson säger att så kan det gå och jag misstänker att iranierna inte är så pigga att hjälpa till så länge de är utsatta för sanktioner…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 


One response to “500 miljonersplan strandat i Iran

  • Argus

    ”A Norwegian Air Shuttle Boeing 737-8MAX, registration LN-BKE performing flight DY-1933 from Dubai (United Arab Emirates) to Oslo (Norway) with 180 passengers and 6 crew, was enroute at FL320 exactly overhead Shiraz (Iran) when the crew decided to shut the the left hand engine (LEAP) down and divert to Shiraz, where the aircraft landed safely on runway 29L about 30 minutes later.

    Iran’s CAO reported initial reports suggest the crew received an engine oil low pressure indication on the #1 engine, shut the engine down, burned off fuel and landed in Shiraz.

    A passenger reported the crew announced an engine oil problem requiring them to shut the engine down and divert to Shiraz.

    A replacement Boeing 737-800 registration LN-DYG positioned from Oslo to Shiraz as flight DY-8920 landing in Shiraz about 11.5 hours after LN-BKE, the aircraft has not yet departed Shiraz an hour after landing in Shiraz.” (http://avherald.com/h?article=4c18fbc9&opt=0)

    Det är en sprillans ny Boeing 737 MAX 8, alltså lika som den Lion Air Flight 610 som kraschade i Javasjön 13 minuter efter start. Det finns en dokumentär från al Jazeera om den andra typen av boeingflygplan som Norwegian har:

    Uppenbarligen finns det stora skillnader i kvalitet mellan den ursprungliga fabriken i Everett och fabriken i North Charleston. Nu verkar 737:orna sättas ihop i Renton, Washington så det kanske är problemet här.

    Gilla

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft. Tre eller fler länkar innebär att kommentaren ställs i kö och måste vänta på godkännande. Använd bara ett alias, skifta inte.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: